ps2013-047-05-007-020.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.20 hodin)
Poslankyně Květa Matušovská
Děkuji , pane místopředsedo . Vážený pane ministře , kolegyně , kolegové , ráda bych odůvodnila pozměňovací návrhy , které jsou uloženy v systému a ke kterým se v podrobné rozpravě přihlásím za kolegu Karla Šidla , který je nepřítomen .
Pozměňovací návrhy souvisí s pozměňovacím návrhem k návrhu zákona o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře . Je to tisk 609 , budeme ho vlastně projednávat po tomto návrhu zákona . Působnost zřizovaného regulačního úřadu je navržena pouze pro oblast železniční dopravy z důvodu zachování potřebné koncentrace a specializace regulačního úřadu pro plnění jeho úkolů vyplývajících ze směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012 / 34 / EU . Současně se navrhuje dílčí úprava zákona o akciové společnosti České dráhy , zákon č . 77 / 2002 Sb . , která upřesňuje znění ustanovení v § 8 odst . 2 tohoto zákona a odstraňuje tak stávající výkladové problémy .
K bodu číslo dva . Stávající legislativa neupravuje existenci centrální evidence železničních drah jako součástí území . Existující evidence úředních povolení k provozování dráhy má pouze textovou , prostorově a identifikačně nepřesnou podobu a nemůže sloužit k zajištění některých úkolů státu a orgánu veřejné správy . Pozměňovací návrh je dlouhodobým a systémovým opatřením . Jeho legislativní podpora by byla dobrá v práci s daty o dráhách jako součástech území státu se vlastně dostává (?) na úroveň popisu pozemních komunikací a na úroveň umožňující vyhovět potřebám státu a orgánu veřejné správy s ohledem na strategické zájmy i pro umožnění účelného plánování rozvoje drážní infrastruktury .
Další z pozměňovacích návrhů , je to vlastně současná právní úprava , která neukládá provozovateli celostátní a regionální dráhy ve vlastnictví státu výslovnou povinnost na zřízení odpovídajících operativních složek . Dostupným odborným personálem s potřebnými znalostmi a technickým vybavením disponuje právě pouze provozovatel takovéto dráhy . Ostatní složky integrovaného záchranného systému nemohou zajistit potřebné úkoly a činnosti . Proto je nutné provést legislativní změnu v podobě povinnosti pro provozovatele celostátní a regionální dráhy ve vlastnictví státu . Pozměňovací návrh nemá ekonomické dopady . Reaguje na existující stav , kdy v rámci Správy železniční dopravní cesty je zřízen hasičský záchranný sbor podniku . Zákonné uložení povinností je vzhledem k nakládání s veřejnými finančními prostředky účelné a nezbytné .
Dále , pojem veřejně přístupná vlečka je velmi nekonkrétní . Jeho zavedení přinese pouze komplikace a nárůst administrativy . Stejně lze očekávat v případě přijetí výkladové a aplikační problémy v drážní dopravě . Statut přístupné vlečky by měly mít pouze vlečky ve vlastnictví státu , které by byly zároveň provozovány jako logistická centra , případně jako kontejnerové terminály s nediskriminačním přístupem pro všechny dopravce . Takové vlečky ale v České republice nejsou . Pro nediskriminační přístup na vlečky je navrhován text pozměňovacího návrhu v § 22 a odst . 2 písm . c ) .
V novele zákona o dráhách není akceptován požadavek Správy železniční dopravní cesty na úpravu školení a přezkušování zaměstnanců zajišťujících provozování dráhy přesto , že ve věcném záměru novely byl požadavek zahrnut odborem železnic a kombinované dopravy Ministerstva dopravy . Naposledy byl tento požadavek uplatňován dopisem Generálního ředitelství SŽDC ze dne 10 . 11 . 2014 č . j . S47202 / 2014 - 026 . Přesto nedošlo ke změnám návrhu zákona . Text pozměňovacího návrhu obsahuje požadované legislativní zakotvení povinností provozovatele dráhy . Úpravou je Drážní inspekci zachována dosavadní kompetence , tj . projednávání správních deliktů , které přímo souvisí s její činností , řešení deliktů v případech , kdy provozovatel dráhy nebo dopravce neoznámí Drážní inspekci vznik mimořádné události , nezajistí místo mimořádné události nebo neprovede dokumentaci stavu v době vzniku mimořádné události , neprovede ani zjištění příčin a okolností vzniku této mimořádné události . Návrh jednak není v kolizi s právem Evropské unie a zároveň představuje nejefektivnější výkon státní správy , neboť přesouvat řešení správních deliktů , které se týkají výhradně Drážní inspekce , na jiný správní úřad by bylo krajně neefektivní .
K bodu sedm - legislativně technická úprava , která Drážní inspekci ponechává v rámci šetření zjišťování nejen příčiny mimořádných událostí , ale i okolnosti jejich vzniku a další nedostatky , které mohou mít vliv na bezpečnost . Zároveň se zajišťuje dosavadní oprávnění Drážní inspekce šetřit mimořádné události na všech dráhách se základní výsadou konstruovanou ve směrnici Evropské unie 2004 / 49 / ES o bezpečnosti železnice , že má být rozhodnutím vyšetřovacího orgánu , zda a v jakém rozsahu bude šetřit jinou než závažnou nehodu .
Pokud se vyjádřím ještě k bodu osm . Legislativně technická úprava ponechává Drážní inspekci výkon státního dozoru v předem přísně vymezené oblasti , v oblasti mimořádných událostí , dozorem nad šetřením mimořádných událostí , které provádí provozovatelé dráhy a dopravci , a to aby jejich šetření bylo zejména objektivní a věcně správné co do příčin a přijímání opatření k předcházení mimořádným událostem . V neposlední řadě má státní dozor vykonávaný Drážní inspekcí sloužit jako prevence mimořádných událostí . Návrh není ani v kolizi s právem Evropské unie , neboť součástí novely je i zakotvení systémového dohledu nad bezpečností , který je svěřen výhradně Drážnímu úřadu jako národnímu bezpečnostního orgánu podle příslušných směrnic Evropské unie .
Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Květě Matušovské . Nyní v rozpravě pan poslanec Martin Kolovratník . Připraví se pan poslanec František Laudát . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Martin Kolovratník
Děkuji za slovo , pane předsedající . Věřím , že budu v souladu s jednacím řádem Sněmovny . Nejdříve bych v úvodu svého vystoupení v rámci obecné rozpravy rád jako zpravodaj načetl legislativně technické úpravy , které mi doporučil legislativní odbor Kanceláře Poslanecké sněmovny , a pak bych se věnoval svým pozměňovacím návrhům .
Načítám návrh na legislativně technické -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Pane poslanče , samozřejmě to můžete učinit , ale stejně to musíte opakovat v rozpravě podrobné , protože jde o legislativně technickou úpravu , o které se musí hlasovat . Takže samozřejmě když ji odůvodníte , nic proti tomu . Jenom podotýkám , že to budete muset zopakovat .
Poslanec Martin Kolovratník
Rozumím . Ona je to velmi krátká úprava , ale abych dostál jednacímu řádu , tak teď ji odůvodním v obecné rozpravě . Přihlásím se potom i v podrobné .
Takže návrh zpravodaje k legislativně technické úpravě . Za prvé v bodu 88 § 66 odst . 1 se slova " § 23 odst . 7 " nahrazují slovy " § 23 odst . 8 " . Je to chyba v označení odstavce .
Druhý legislativně technický návrh se týká usnesení hospodářského výboru . Je to ono usnesení pod číslem 608 / 2 a v jeho bodu 88 v § 66 se navrhuje odst . 1 za slova " § 3 a odst . 1 " vložit slova " § 4 a odst . 3 " . Zdůvodnění je takové , že tam chybí zmocnění pro vydání vyhlášky .
To je konec legislativně technických úprav .
Nyní tedy , kolegyně a kolegové , jako autor pozměňovacích návrhů ve stručnosti vám je zkusím představit , byť vím , že toto je téma především pro hospodářských výbor , proto asi bude dobré být stručný . Já jsem jich nakonec navrhl do druhého čtení celkem šest kusů . Tři z toho jsou z mé dílny , které jsem připravil se svým odborným týmem , tři jsou po debatě s kolegy z Ministerstva dopravy , kteří mě o to poprosili .
Download XML • Download text