Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
Agenda Item Title
1. Zákon, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/7/ - vrácený prezidentem republiky
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina ValachováVáženýpanepředsedající,váženéposlankyně,váženíposlanci,dovoltemi,abychváspožádalaopodporunovelyškolskéhozákonaakrátcesevyjádřilakargumentům,kterézaznělypoté,coprezidentrepublikyzákonvetoval.Zejménabychchtělaříct,žecosetýkátématuinkluzivníhovzdělávánínebospolečnéhovzdělávání,tatonovelaškolskéhozákona,jaksamivíte,tutoproblematikuneupravujeanezabývásejí.Cosetýkázáležitostiotázkypředškolníhovzdělávánídětídvouletých,jepravdou,žetatozměnasedostaladonávrhuzákonaažnasklonkuprojednávánívPoslaneckésněmovně,nicméněsamivíte,žejižtotostanoviskoatotodoporučeníobsahovalousnesenígarančníhovýboruabylatadyprojednávánanapůděPoslaneckésněmovnypřibližněměsíc.Cosetýkávzdělávánídvouletýchdětí,takbychtakéchtělaříci,že40tisícdětídvouletýchužvnašichmateřskýchškoláchje.Aotázkakapacitjezohledněnatím,ženáběhtohotoopatřeníjeurčennarok2020.Vroce2020,pokudbypolovinademografickéhovývojedvouletýchvyužilamožnostipřístupudomateřskýchškol,pakbytovypadalotak,žeužstávajícíkapacitybybylydostačujícívyjmaPrahyaBrna.Pokudbytakvyužilo100%dvouletýchdětí,cožvšichni,domnívámse,nepředpokládáme,potřebovalibychomdobudovatkapacity,nakterévšakmámefinančnípenízejakzevropských,taknárodníchzdrojůvdostatečnémobjemuaalokaci.Nakonecbychsechtělavyjádřitktomu,žeseSvazemměstiseSdruženímmístníchsamosprávdlouhodoběkomunikuji.Potécobylnávrhzákonavetován,sešlajsemseashodlaspředsednictvemSvazuměstaobcínapravidelnémsetkávánícoměsíc,takabytedykomunikacebylaconejintenzivnějšíaabychomsisprávněrozumělizhlediskaopatření,kterábudouznamenatimplementacinovelyškolskéhozákonadopraxe.Věřím,váženéposlankyněaposlanci,ženoveluzákonapodpoříte,avěřím,žetakévěřítevymně,žejsmeschopnádanýnávrhzákonauvéstdopraxeazajistitřaduopatření,kterásesamozřejměnetýkajípouzezákona.Děkujivámzapozornost.Místopředseda PSP Jan BartošekJávámtakéděkuji,paníministryně.Tážise,zdasechcekestanoviskuprezidentavyjádřitzpravodajkagarančníhovýboruposlankyněVlastaBohdalová.Prosím,máteslovo.Poslankyně Vlasta BohdalováDobréodpoledne,váženýpanemístopředsedo,váženávládo,váženékolegyně,kolegové.Stojímtadyjižponěkolikátéjakozpravodajkatétonovelyškolskéhozákona,kterýzdebylpodtiskem611.Musímříct,žetřizákladníbodytohotozákona,atojeposlednípovinnýrokmateřskéškolky,jednotnépřijímacízkouškyodškolníhoroku2016/2017amaturitazmatematikyodroku2020/2021jevěc,kteroujakškolskývýbor,takvětšinaposlancůvtétoSněmovněpodpořila.Kdyžčturůznádiskusnífóra,taktamčtu,žesejednáoinkluziatd.Chtělabychupozornit,ževtomtozákoněoinkluzinemluvíme,otétozměněnemluvíme,tujsmepřijalivětšinouhlasůispodpisempanaprezidentajižloninajaře.Alejestlimidovolíte,chtělabychjenomjednuzmínkuktěmdvouletýmdětemvmateřskýchškolách.Jakužzdepaníministryněřekla,mámeuždnesna40tisícdětídvouletýchvmateřskýchškolách.Jdeoto,žepředpětiletynebopředšestilety,nevímtopřesně,bylpřijatzákon,kterýrozvolnilrodičovskoudovolenounadva-rodičesemohouvracetdoprácepodvou,potřechnebopočtyřechletechvěkudítěte.Jetovpořádku.Jedobré,abymaminkymělymožnostserozhodnout,jestlibuďzexistenčních,neboprofesníchdůvodůsizvolídélkurodičovskédovolené,jakbudouchtít.Tořeklstáta),aleneřeklb),jakpomůžetěmtomaminkám,kdyžvedvouletechbudoupotřebovatotydětipečovat.Toměvedloktomu,žejsempodalanoveluzákona.Achciznovuupozornit,toutonovelouzákonadávámemožnostumístitdvouletédětidomateřskéškolysgarancíodroku2020/2021.Kdyžsivezmeme,žedneskarodímaminkymezi25.a30.rokem,takvtomtoreprodukčnímvěkubudoudívky,kterésenarodilyporoce1990.Ajakvšichnidobřevíme,tamšlaprudcedemografickákřivkadolů.Toznamená,ženemůžemečekat,žeseodtěchtomaminekdočkámepětišestidětíodkaždé.Toznamená,žesenemusímebáttoho,žebymístaveškolkáchnebyla.Rovněžjakokantorkachcibýtnápomocnaředitelům,ředitelkámmateřskýchškol,kterémnohdyjiždětidvouletépřijímajízaurčitýchpodmínek,alenemajíoporuvzákoně.Myjsmetadytoutonoveloutuoporudozákonadali.Aleznovuříkám,platítoažodroku2020.Chcinazávěrupozornitvšechnypochybovače,ženemluvímeopovinnosti,žedítěmusívedvouletechdomateřskéškoly,ženaopakkdyžjsmerodičůmdalimožnostserozhodnout,jakdlouhobudounarodičovskédovolené,takjimdávámemožnost,žemůžoudátsvédítějižoddvouletdomateřskéškoly,kdyžnemámejesle,mikrojeslezatímnefungujíadětskéskupinytakévalemnevznikají.Takževšechnytytopochybnosti,kterébyly,simyslím,žebylyzbytečné,apřimlouvámsezato,abyPoslaneckásněmovnapřehlasovalaprezidentovovetoaabykonečnětentozákonmohlplatitaodškolníhoroku2016/2017podleněhomohlynašeškolypracovat.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Jan BartošekTakévámděkuji.Otevírámrozpravu.Evidujiněkolikpřihlášek.KaždopádněprvnímáfaktickoupoznámkupanposlanecVáclavVotava.Prosím.Poslanec Václav VotavaDěkujizaslovo.Váženýpanemístopředsedo,kolegyně,kolegové,nebudetosouvisetsprojednávanýmbodem.Chtělbychpouzeprosteno-vpředchozímhlasováníjsemvyjadřovalvůlihlasovat"ano",zjistiljsem,ženasjetiněmámkřížek.Takženezpochybňujisamozřejměhlasování,alejenomprosteno.Děkuji.Místopředseda PSP Jan BartošekDěkujivám.Nyníbudemetedypokračovatvrozpravě.PrvnívystoupípanposlanecTomioOkamuraapřipravísepaníposlankyněMartaSemelová.Prosím,máteslovo.Poslanec Tomio OkamuraDámyapánové,školskýzákonvrácenýdoSněmovnypanemprezidentembohuželneřešítonejkontroverznějšítémaatojespolečnévzdělávánídětí,tojedalšíinkluzedoškol,skterounašehnutíSvobodaapřímádemokracie,SPD,zásadněnesouhlasínavzdoryvláděBohuslavaSobotkyaAndrejeBabiše,kteřínaopakinkluzipodporují,přestožeinkluziodmítajíučitelé,odborníciisamotnížáci.Nerozumímtomu,pročvládataktvrdošíjněinkluziprosazuje.Tojeproblém,kterýbynásměltrápit.Řešeníjednesužjediné.Ideálníbybylo,abyMinisterstvoškolstvípřipravilourychleněnovelu,cožbohuželodtétovládynemůžemeočekávat,alespoňpodlekompromisníhonávrhu,kterýbysnadpovšeobecnéveřejnékriticezákonamohlbýtpřijatelný,tedyabysepodporavzdělávánížákůsezdravotnímpostiženímnaběžnýchzákladníchškoláchzavádělaodletošníhozáříjenpřiměřeněkmožnostemškol.IdeálníbyovšembylopodlenašehohnutíSPDněcojiného,tedynastaveníškolskéhosystémutak,abyškolymohlyposkytovatsvýmžákůmconejlepšívzdělání.Inkluzeproblémyzdravotněpostiženýmnaopakpřidělá,protožedětinejsouandílkovéapostiženédítěmůževkolektivunormálníchdětíspíšutrpětnežzískat.Prácispeciálníchpedagogůnyníkvůlivláděnahradíasistenti.Jdeodegradacispeciálníhoškolství.Materiálytýkajícíseinkluzivníhovzděláváníobsahujíscestnépředpoklady.Tvrdí,ževprostředíinkluzivníhovzdělávánípřicházívýkondětísámodsebe.Školybymělyopustitkritériumvýkonujakozákladníukazatelsvéúspěšnostiasoustředitsenapozitivnívztahyaklimaveškole.Jsoutofalešnépředpoklady,kterébudoumítzásadnídopadnakvalituveřejnéhoškolství.Inkluzejebuďscestnáideologie,nebosoučástpodnikatelskéhozáměrubudoucíchmajitelůneinkluzivníchškol.Dalšívěcíje,ževČeskérepublicesystémověrezignujemenapodporuveřejnéhovzděláváníchytrýchanadanýchdětí.Vyhláškaovzdělávánídětísespecifickýmivzdělávacímipotřebami,kterámářešitvzdělávánínadanýchdětí,jenpřidalaškolámadministrativuaničemunepomáhá.