Poslankyně Hana Aulická JírovcováDěkuji,panepremiére.Mněspíševelicemrzí,ževámresortpanaDienstbierapřipravilstatistikyneziskovýchorganizací,protožetybohuželhovoříotom,žeústavnípéčeprotydětinenídobrá,vhodná,alebohuželtotakneníanemůžemetakhlehovořit.VýborprosociálnípolitikunavštívilKojeneckýústavvMostě,kterýjejedinýkojeneckýústavvlastněteďvÚsteckémkraji.Jestoprocentněnaplněný.Akdyžsezeptátepaníředitelky,kolikdětíjenavštěvovaných,kterétamjsouumístěné,takvlastněskorožádné.Ajedinédětí,kteréjsounavštěvované,jsouvětšinouprávětyhendikepované.Aotyhendikepovanézdevlastněasijdenejvíce,nějakpostiženéatd.,toužjejedno,jestlizdravotně,fyzicky.Tytodětipěstouniprostěnechtějí.Statistikyuvádějí,žepožadavkypěstounůjsouzvětšíčástidopětiletvěku,holčičkuzmajoritníhoetnika.Sezdravotnímpostiženímakceptujípěstounipouze6,10pěstounů(?)aostatníuvádějí(upozornění na čas),žechtějídětibezzdravotníhopostižení.Tobychjendodala.Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováOmlouvámse,aleváščas.Děkujiaprosímpanapremiéraoreakci.Předseda vlády ČR Bohuslav SobotkaDěkuji.Jájsemmělvuplynulýchletechtakémožnostnavštívitněkolikdětskýchdomovůprodětidotřílet,tedybývalýchkojeneckýchústavů.Chcipředevšímpoděkovatlidem,kteřítampracují,protožejetotěžkápráce,jetocitověvelmináročnápráce,nenítovůbecjednoduché.Ajánepatřímmezity,kteříbyzpochybňovalipotřebumíttadyodpovídajícíkapacitutakovýchtozařízení.Důležitéje,abytobylakapacita,kteráodpovídátěmpřípadům,kdenenajdemeprodětilepšípéči,nežjeprávěpobytvtakovémtodětskémdomověprodětidotřílet.Protožepodleméhonázorupronásprioritnímusíbýtzájemdítěte,toznamenánajítpronějnejlepšípodmínky.Určitěseshodnemenatom,žemenšízařízení,komunitnízařízení,náhradnírodinnápéčevytváříprostředí,kteréjebližšítépodobětradičnírodiny,nežjsouvětšípobytovázařízení.Nicménětadyexistujísituace,kdytazařízeníjsounezbytnáapředstavujíjedinépraktickédostupnéřešení.Paníposlankyněužtotadyzmínila.Jetopřípadzávažnéhoonemocněnídítěte,jetopřípaddětí,kterémajízdravotnípostižení,jetobohuželpřípadidětízněkterýchetnik,okterénenízájemzhlediskapěstounsképéče,jetadyproblémsourozenců.Kdyžjevícesourozenců,takjesamozřejměobtížnéjeumístitdonáhradnírodinnépéčeapaktakovátozařízenípobytovéhotypujsoujedinýmrozumnýmřešením,takabynedošlokrozdělenírodiny.Takžejásedomnívám,žejepotřeba,abychomidobudoucnatadyměliodpovídajícíkapacitupobytovýchzařízení,alenenítoprioritnípéče,kteroubychomchtělidětem,kterénemohoubýtusvýchrodin,poskytovat.Primárněbychomsemělizaměřitnapodporustávajícíchrodin.Akdyžtoznějakéhodůvodunenímožné,tarodinanefunguje,takjepotřebahledatmožnostináhradnírodinnépéče,ateprvevkonečnémdůsledku,pokudsenenajdejinéřešení,míttadydostatečnékapacityproto,abydětimohlybýtumístěnydotěchtopobytovýchzařízení.Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováDěkujiatímtoprosímkmikrofonupaníposlankyniBohdalovou,abypředneslasvojiinterpelacinapanapremiéravevěcibudováníkapacitmateřskýchazákladníchškol.Prosím,máteslovo.Poslankyně Vlasta BohdalováDobréodpoledne,váženápanímístopředsedkyně,váženýpanepremiére,dámyapánové.PředněkolikatýdnyjsmetadyvPoslaneckésněmovněschválilinoveluškolskéhozákona,kterásetýkádětívpředškolníchzařízeních.Schválilijsmeposlednírokmateřskéškolyjakopovinnýaprávonamateřskouškoluužoddvouletodroku2020.VčerazaznamenalapaníministryněiúspěchvSenátu,protožetentozákonprošelSenátem.Jájsemdnesváschtěla,panepremiére,interpelovatproto,žezřadodpůrcůtohotozákonaslyšíme,žepřijímámetytozákony,alenedělámenicprorozšířeníkapacitymateřskýchškol.Chtělabychsezeptat,jestliužsekroky,okterýchvím,ževládadělá,nějakprojevilyvdostupnostimateřskýchazákladníchškol.Avím,žedemografickývývojseměníkaždýrok,každýrokdocházíkněčemujinému.Podstatnéje,ževroce2020začnoumocibýtmatkamity,kterésenarodilyvtěchnejslabšíchdemografickýchročnících,amateřskéškolymožnábudouvtédoběmítproblémysobsazeností,aprototadyjeodtohoroku2020možnostprotydvouletéděti.Alenatovšebudoupotřebafinančníprostředky.Mávládazajištěnénebopřislíbenétytofinančníprostředky?Děkujizaodpověď.Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováDěkujiapoprosímpanapremiéraoodpověď.Prosím,máteslovo.Předseda vlády ČR Bohuslav SobotkaDěkuji.Váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,realitaunásbylataková,žezhrubadoroku2006,2007,alevzásadědohospodářskékrize,kterápřišlanapřelomulet2008a2009,existovalyzejménanaMinisterstvufinancíreálnédotačníprogramy,kterépodporovalyobce,kterépotřebovalynavýšitkapacityzákladníchškol,základníškolyopravitnebopostavitúplněnovéškoly.Pakpřišlyškrty,typrogramybylyfaktickyvyprázdněnyařadulettadybylavČeskérepublicesituace,kdyobceaměstanemělyžádnýrelevantnídotačnítitul,kterýbymohlyvyužít.Toznamená,kdyžmělyproblémskapacitoumateřskýchškol,základníchškol,takvlastněnebylokdepožádat,protožesystémověsicetenprogramexistovalnaMinisterstvufinancí,alenebylytamkaždýrokrozpočtoványfinančníprostředky,takžefaktickybylkničemu.Jájsemrád,ženašívláděsetusituacipodařilozměnitisohledemnademografickývývoj.Tendemografickývývojsouvisítedynejenomsesíloujednotlivýchpopulačníchročníků,alesouvisítotakésesituacínatrhupráce,stím,jakselidéstěhují,jaksetřebaistěhujízvelkýchměstdojejichokolí.TakžemámevČeskérepubliceřaduměstaobcí,kterépotřebujínavýšitkapacitumateřskýchškolapotřebujítakénavýšitkapacituzákladníchškol.Mámevtutochvílivlastnětřizákladnícesty,prostřednictvímkterýchmohouobceaměstazískávatfinančníprostředky.Nenítootom,žebychomněcoplánovali,většinatěchvěcíužfunguje.Jáchcijenompřipomenout,žeběhemvíceneždvouletnašívládybylootevřeno138novýchmateřskýchškolakapacitamateřskýchškolsezvýšilaovícenež12tisícmíst.Kdetedyjemožnézískatfinančníprostředky?TímprvnímzdrojemjeMinisterstvoškolství,mládežeatělovýchovy,tamjeprogramRozvojvýukovýchkapacitmateřskýchazákladníchškolzřizovanýchúzemněsamosprávnýmicelky.Tenprogrambymělposkytnoutdoroku2021celkem1,5miliardykorunstím,ževletech2014až2016buderozdělenocirka700milionůkorun.DruhýprogramfungujenaMinisterstvufinancí.TojePodporarozvojeobnovymateriálnětechnickézákladnyregionálníchškolvokolívelkýchměst.Cílemtohotoprogramujerozšířenístávajícíchkapacit,modernizacenebovýstavbanovýchškolskýchzařízenívoblastech,kteréjsoupostiženytím,žetamrosterezidenčníbydleníainfrastrukturaobcínestačí.Tojeprogram,kterýtedybudetakéfungovatvpříštíchletech.Počításestím,žebysetamvyplatilozhruba1,6miliardykorunvnásledujícímobdobí.TřetídůležitáoblastjeIntegrovanýregionálníoperačníprogram,tojsouevropsképrostředky-Prioritníosa2,specifickýcíl2.4.Zvýšeníkvalityadostupnostiinfrastrukturyprovzděláváníaceloživotníučení.Mimojinésetampočítástím,želzebudovatkapacitypropředškolnívzdělávání,eventuálněprozákladnívzdělávánívespecifickýchpřípadech.