ps2013-031-03-005-007.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.50 hodin)
Důvody předložení tohoto návrhu bych ráda objasnila . Pro jeho přijetí hovoří vedle příznivého ekonomického vývoje především dosavadní výsledky hospodaření obcí . Málokoho překvapí , že v porovnání se státem vycházejí jednoznačně vítězně . S prostředky , které mají k dispozici , zacházejí samosprávy až na výjimky efektivně a na rozdíl od státu jen zřídka vrší dluhy . Ve prospěch návrhu , který obcím přidává přibližně 2 mld . korun , svědčí i to , že když byl schvalován druhý důchodový pilíř , došlo k ořezání daňových příjmů obcí a krajů . Když je nyní druhý důchodový pilíř bourán , mělo by podle mého názoru dojít k navrácení prostředků , a to právě do obecních a samozřejmě i krajských pokladen . A přesně to je cíl , který tento pozměňovací návrh sleduje . Vedle vládou navrhovaného posílení rozpočtu , o jehož potřebnosti , a to chci zdůraznit , nepochybuji , by mělo také dojít k doplnění obecních pokladen . O tom , že to je reálné z pohledu státního rozpočtu na příští rok , nemám nejmenší pochybnost . Nemám ji ani o tom , že si obce s těmito prostředky dovedou velmi dobře poradit , a to ve prospěch svých obyvatel .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Já děkuji , paní poslankyně . Jelikož se mi tady množí dotazy , v jaké fázi projednávání tohoto bodu jsme , tak vás chci jenom informovat , že jsme obecnou rozpravu ukončili . Toto byla závěrečná slova k obecné rozpravě a já nyní otevírám podrobnou rozpravu , kde s přednostním právem eviduji přihlášku pana poslance Stanjury , ale ještě předtím faktickou pana poslance Bendla . Dobře . Pane poslanče Stanjuro , pan poslanec Bendl vám dal přednost a počká se svou faktickou . Prosím , máte slovo .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Děkuji za slovo . Nejdřív informace , že vystupuji místo kolegy pana poslance Vilímce , který je dneska řádně omluven . Dovolte mi , abych přednesl pozměňovací návrh a také zdůvodnění , jak ukládá jednací řád . Jenom chci říct , že se jedná o sněmovní dokument 2601 . Já bych se možná nejdříve věnoval odůvodnění a pak konkrétní textaci .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Určitě , pane poslanče . Omlouvám se , že vás přerušuji , ale poprosím kolegy , pokud si mají co vyřídit , aby tak učinili v předsálí a nerušili nás , protože nejen že pan kolega potřebuje pro svůj projev klid , ale já potřebuji slyšet , co říká . Děkuji . Prosím , máte slovo .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Také děkuji . Než přečtu důvodovou zprávu , kterou připravil můj kolega , tak chci říct , že pan ministr financí říkal , jestli jsem dobře pochopil jeho vystoupení , závěrečné slovo po obecné rozpravě , že státní rozpočet nemá prostředky k tomu , aby se zvýšil podíl daní pro obce a města . Já bych to vzal vážně , kdyby toto slovo zaznělo někdy v květnu nebo v červnu . Ale celý červenec a srpen jsme sledovali , jak na orloji chodili jednotliví ministři za ministrem financí a zvyšovaly se výdaje . Současně se taky zvyšoval odhad příjmů , tudíž ten schodek , přestože se zvyšovaly výdaje v řádu 17 mld . , včera jsem se dočetl , nevím , jestli to byla přesná informace , v médiích , že koalice našla dalších 5 mld . , přesuny plus navýšení , takže pracujme s nepřesnou částkou , v rozpočtu od června do dnešního dne pro rok 2016 se našlo 20 mld . korun . To jenom k tomu , až potom budeme rozhodovat ve třetím čtení , zda je pravda , že rozpočet na to nemá . A když se od června do září našlo 20 mld . a mnohem nižší částka , kterou navrhujeme do rozpočtů měst a obcí , o té částce se říká , že na to peníze prostě nejsou .
Včera jsme u jiného bodu zaznamenali vystoupení , já jsem pak pana poslance ze sociální demokracie vyzval , že když chce pomoci daňovým příjmům obcí ve svém regionu , bude mít možnost . A teď odůvodním pozměňovací návrh , přečtu ho a přesně to bude ta možnost , kde se může případně připojit k našemu návrhu , že společně přidáme všem bez ohledu na to , o který se jedná region .
(V sále je stále velký hluk.)
Jak už tady bylo řečeno ať už v úvodním slově pana ministra , nebo v úvodním slově pana zpravodaje , či v závěrečných slovech , vládní návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní navrhuje od ledna příštího roku zvýšit podíl daňových výnosů DPH krajů ze stávajících 7 , 86 % na původní podíl , který platil pro kraje v letech 2005 až 2011 .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Znovu vás prosím , abyste si svoje záležitosti vyřizovali v předsálí , nebo přeruším sněmovnu do té doby , než si to vyřídíte . Děkuji .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Také děkuji , paní místopředsedkyně .
To znamená , že se zvyšuje podíl krajů na DPH na původní podíl z let 2005 až 2011 , tedy na 8 , 92 % . Snížení podílu v roce 2012 na 8 , 29 a další snížení , které platilo pro roky 2013 až 2015 , to znamená včetně letošního roku , na 7 , 86 , bylo zdůvodňováno jednak zvýšením spodní sazby DPH z 10 na 14 % a pak ještě o 1 % na 15 % , to znamená , jak dneska vláda velmi často říká například u horního zákona nebo u jiných , kde zvyšuje výnos , a říká , že je to uděláno tak , aby obce dostaly stejně , a myslí se v korunách , nemyslí se v procentech , tak snížení DPH pro kraje bylo taky konstruováno tak , aby dostaly stejně v korunách , a ne v procentech .
Když se podíváte na výsledky hospodaření , tak se to v zásadě povedlo . A hlavní důvod , a vedli jsme k tomu debatu při zákonu o zrušení druhého pilíře , byl zavedení druhého pilíře a odhadované výpadky z prvního pilíře , tudíž zvýšený tlak na dofinancování penzijního systému . Tudíž k tomu se navyšovalo DPH . Já myslím , že je velmi pravděpodobné , že se vládní koalici povede zrušit první pilíř k 1 . lednu 2016 a druhý pilíř k 1 . lednu 2016 , tudíž odpadá důvod pro zvýšení sazby DPH . Navíc i realita ukázala , že odhady výpadků z prvního pilíře byly příliš vysoké , a musím přiznat , nejenom odhady levicové opozice a odborů , ale i odhady vlády , kdy vláda tehdy odhadovala výpadek zhruba na 6 mld . ročně , levice a odbory kolem 20 mld . , a v debatě o zrušení druhého pilíře jsme se z úst paní ministryně práce a sociálních věcí dozvěděli , že za dva roky to bylo zhruba 900 mil . korun .
Když se podíváme na souhrnná čísla , tak v roce 2012 kraje celkově dostaly 23 , 1 mld . korun , v roce 2013 celkově 24 , 2 mil . korun a v roce 2014 25 , 3 mld . korun . To znamená nejenom , že se povedlo dodržet původní úmysl , aby kraje dostávaly stejně , ale řádově o 1 mld . ročně se výnos pro všechny kraje dohromady zvyšoval .
Důvodová zpráva , která je přiložená k tomuto tisku , přiznává , že vznesené požadavky krajů na obnovení dřívějšího podílu na DPH mají určité opodstatnění , ačkoliv ne vždy argumenty hejtmanů obstojí . V letech 2012 až 2014 bylo nastavení podílů na DPH u krajů méně příznivé než v případě státního rozpočtu . U obcí novela zákona o rozpočtovém určení daní vedla k nárůstu podílu z 19 , 93 na 20 , 83 od 1 . ledna 2013 , a tedy ke zvýšení celkového příjmu obcí z 64 , 3 na 67 , 2 mld . korun v roce 2014 , to znamená z roku na rok měly obce přibližně o 3 mld . korun zvýšený podíl na celkovém inkasu DPH .
Download XML • Download text