ps2013-029-06-012-014.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.20 hodin)
Zásadní diskutované ustanovení tohoto zákona se vztahuje k problematice pojištění cestovní kanceláře pro případ úpadku v souvislosti s nastavením správné výše pojistného limitu a společné odpovědnosti cestovní kanceláře a pojišťovny za jeho ustanovení .
Novela zákona byla dne 9 . července 2014 schválena vládou České republiky a 29 . října 2014 byla projednána v prvním čtení Poslaneckou sněmovnou . Druhé čtení neproběhlo z důvodu neshody s pojišťovnami ohledně odůvodnění k ustanovení § 8 odst . 2 , kdy pojišťovny odmítly převzít plnou odpovědnost v případě úpadku cestovní kanceláře tak , aby byly uspokojeny veškeré oprávněné nároky poškozených klientů . Vzhledem k těmto okolnostem bylo znovu Ministerstvo pro místní rozvoj v mezidobí od října do května 2015 součinné při zpracování pozměňovacího návrhu k předkládané novele . Ministerstvo pro místní rozvoj se v průběhu celého legislativního procesu snažilo upravit ustanovení návrhu zákona tak , aby pojišťovny , které nejvíce rozporovaly ustanovení zákona týkající se správného nastavení výše limitu pojistného plnění , jak je uvedeno právě v paragrafu (8) odstavce 2 , měly za všech okolností možnost kontroly vývoje tržeb u cestovních kanceláří , neboť výše tržeb je údaj , který je klíčový pro správné nastavení limitu pojistného plnění a další nástroje , které by jim zaručovaly prostředky pro správné stanovení míry rizika .
V rámci konzultačního procesu bylo Ministerstvo pro místní rozvoj součinné s Ministerstvem financí , ale i Českou národní bankou . Bralo v úvahu jejich připomínky a zapracovávalo jejich podněty s ohledem na zachování vyváženosti návrhu zákona tak , aby pozměňovací návrh byl předložen bez rozporu .
Ve vládním návrhu novely předložené Poslanecké sněmovně ze dne 9 . července 2014 byla uvedena deliberační věta navržená Ministerstvem financí , kterou mohly pojišťovny využít na snížení plnění pojistného plnění v případě , že by se prokázalo , že i když provedly nastavení limitu pojistného s péčí řádného hospodáře , avšak vinou cestovní kanceláře nedostaly relevantní podklady , nenesou za špatně nastavený limit odpovědnost . Tuto deliberaci však pojišťovny odmítly s tvrzením , že by bylo obtížné v praxi prokázat , že špatně nastavený limit nebyl nastavený jejich nedbalostí . I přesto , že nelze předjímat , že by ze stran cestovních kanceláří docházelo k podvodnému jednání , byla vzata v úvahu i ta možnost a v odůvodnění zákona je uvedeno , že pokud se prokáže , že cestovní kancelář nepředložila pojišťovně jí vyžádané adekvátní podklady a soudní cestou bude prokázáno , že došlo k podvodnému jednání ze strany cestovní kanceláře , pak lze předpokládat , že pojišťovna neponese plnou odpovědnost . Zároveň výše uvedené ze strany cestovní kanceláře lze kvalifikovat jako pojistný podvod a pojišťovna by měla postupovat v souladu s právním řádem České republiky .
V rámci součinnosti ministerstva při zpracování komplexního pozměňovacího návrhu byla upravena následující ustanovení a následující záležitosti .
Byl odstraněn původně navrhovaný pevně stanovený limit pojistného plnění , a to původně ve výši 1 mil . a 4 mil . podle druhu dopravy . To tedy v té novele již není .
Na základě požadavku České asociace pojišťoven byla vložena povinnost pro cestovní kancelář sdělovat pojišťovně měsíčně následovné údaje : počet cestujících , počet prodaných zájezdů , souhrnná cena za prodané zájezdy , výše záloh za zájezdy a další . Tyto údaje budou sloužit pojišťovně k získávání pravidelných informací o činnosti cestovní kanceláře a budou sloužit k nastavení limitu pojistného plnění .
Dále došlo ke změně a je tam úprava institutu bankovní záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře jako další možné alternativy zajištění pro případ úpadku , která je upravena i v právních předpisech dalších členských států Evropské unie , jako například Slovenska nebo Německa .
Další . Na základě požadavku České národní banky byly promítnuty její připomínky do finálního pozměňovacího návrhu . Mezi nejdůležitější lze uvést , že byla navýšena pokuta pro cestovní kanceláře týkající se správních deliktů a přestupků v § 10 b odst . 5 písmeno b ) a v § 10 písmeno c ) z 500 tisíc na 1 mil . korun . Zároveň byly doplněny správní delikty pro cestovní kancelář v případě neinformování pojišťovny nebo banky ve věci pojistného rizika , zejména zvýšení tržeb za zájezdy v průběhu trvání pojištění , a správní delikt v případě neposkytnutí informací pojišťovně nebo bance , pokud cestovní kancelář nedoručí měsíčně požadované údaje . Na doplněné správní delikty je navázána také pokuta do výše 100 tisíc korun . Cestovní kancelář je povinna vést za každý kalendářní měsíc průkaznou evidenci o počtu prodaných zájezdů včetně výše tržeb za tyto zájezdy včetně tržeb za poukazy na zájezd . Toto opatření se zavádí pro účely získání informací o hospodaření cestovní kanceláře . Na tuto povinnost je navázán i správní delikt ve výši 1 mil . korun . V průběhu trvání pojištění bez zbytečného odkladu je cestovní kancelář povinna oznámit pojišťovně změnu pojistného rizika , zejména zvýšení tržeb . Na základě této povinnosti je stanoven správní delikt ve výši 100 tisíc korun .
A další změna . I podle České národní banky je právní odpovědnost statutárního orgánu nebo členů statutárního orgánu v případě nesplnění povinností ze zákona .
Domníváme se , že Ministerstvo pro místní rozvoj vložilo dostatečné adekvátní právní nástroje do novely pro pojišťovnu tak , aby mohla kdykoliv v průběhu trvání pojištění sledovat vývoj tržeb za zájezdy , což je klíčový údaj pro správné nastavení pojistného a limitu pojistného plnění . Zároveň bude zajištěna i její ochrana před ekonomickými riziky , pokud by se prokázalo , že cestovní kancelář vůči pojišťovně jednala podvodným způsobem , který je v rozporu se zákonem . Samotné pojišťovny si mohou do své pojistné smlouvy ustanovit povinnost pro cestovní kanceláře , aby účtovaly na samotném analytickém účtu tržby za prodané zájezdy , poukazy na zájezd a zálohy na zájezd , jako i povinnost ověření účetní závěrky cestovní kanceláře auditorem či sankce pro cestovní kanceláře v rámci nesplnění zákonných povinností .
Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny a výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj doporučily usneseními jednomyslně Poslanecké sněmovně projednat a schválit sněmovní tisk 276 ve znění komplexního pozměňovacího návrhu , který byl předložen v rámci součinnosti ministerstva .
I přes všechna zmíněná opatření , na kterých jsme byli součinní , jsem obdržela v posledních dnech od České asociace pojišťoven a Evropské pojišťovny informaci , že některé pojišťovny nebudou tento pojistný produkt nabízet v případě , že pozměňovací návrh v této podobě projde schválením . Zde je nutné zmínit , že Česká republika je povinna splnit zajištění požadavků směrnice , respektive článku 7 směrnice 90 / 314 o souborných službách pro cesty , pobyty a zájezdy , to znamená poskytnutí záruk pro zajištění vrácení vložených prostředků a pro návrat spotřebitele v případě platební neschopnosti nebo úpadku . Česká republika si pro zajištění tohoto požadavku zvolila systém povinného pojištění pro případ úpadku cestovní kanceláře a nově se navrhuje i bankovní záruka . V případě nesplnění požadavků směrnice hrozí České republice řízení při porušení povinnosti vyplývající z práva EU , takzvaný infringement , a uplatnění nároku na náhradu škody v důsledku nedostatečné transpozice , které by mělo negativní dopad na státní rozpočet .
Dovolte mi závěrem požádat o schválení novely zákona co nejrychleji , aby hlavního účelu novely , kterým je zlepšení ochrany zákazníků cestovní kanceláře , mohlo být dosaženo co nejdříve a nejlépe . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text