ps2013-026-07-002-024.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.40 hodin)
Poslanec Zbyněk Stanjura
Děkuji za slovo . Nejprve mi dovolte jménem dvou poslaneckých klubů , a to ODS a TOP 09 , vznést veto proti projednání podle § 90 odst . 2 .
Současně mám dotaz na paní ministryni . V té první části se vlastně navrhují výjimky , které může stanovit vláda , což je určitě věc rozumná , nic proti . V těch výjimkách jsou taxativně vyjmenováni příslušníci zpravodajské služby , příslušníci policie , Generální inspekce bezpečnostních sborů a příslušníci Hasičského záchranného sboru . U těch hasičů mi to není úplně jasné , ale proč ne . A já se ptám , jestli jste nezapomněli - a my bychom byli pro , aby se nezapomnělo - na FAÚ , Finanční analytický útvar , který podle našeho názoru má charakter zpravodajské služby , a měla by tam (být) ta výjimka , možnost vlády , aby výjimku dala pro příslušníky nebo zaměstnance zařazené v tomto odboru . To je jedna z věcí , které budeme chtít v rámci projednávání ve výborech změnit . Děkuji .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Paní ministryně se hlásí do rozpravy .
Ministryně práce a sociálních věcí ČR Michaela Marksová
Děkuji za slovo . Já bych především v případě tohoto veta chtěla požádat o zkrácení lhůty pro projednávání ve výborech na 30 dnů . A co se týče věcné otázky , tak pokud vím , toto bylo děláno se všemi resorty a zřejmě - kde je pan kolega Stanjura ? - pardon , tak zřejmě se to na ně nevztahuje .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji . Eviduji váš návrh na zkrácení lhůty pro projednání ve výborech na 30 dnů . Další přihlášený je pan poslanec Vilímec .
Poslanec Vladislav Vilímec
Vážená paní místopředsedkyně , vážené kolegyně a kolegové , sněmovní tisk 406 vypadá na první pohled jako taková běžná technická věc , jejímž cílem je , jak konečně sdělila paní ministryně , umožnit Ministerstvu práce a sociálních věcí poskytování údajů , a to řídicím orgánům a koordinačnímu orgánu určeným pro operační programy financované z evropských -
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Pane poslanče , já se moc omlouvám , že vás přerušuji , ale hluk je tady opravdu velký a není slyšet to , co říkáte . Znovu prosím své kolegy , pokud si mají co říct , aby tak učinili v předsálí a nerušili svým projevem váš projev . Děkuji .
Poslanec Vladislav Vilímec
Děkuji , paní místopředsedkyně . Tak ještě jednou : Sněmovní tisk 406 vypadá na první pohled jako taková běžná technická věc , jejímž cílem je umožnit Ministerstvu práce a sociálních věcí poskytování údajů , a to řídicím orgánům určeným pro operační programy financované z evropských fondů . A to údaje získané při zabezpečování státní politiky zaměstnanosti . Jedná se však , a to paní ministryně také uvedla , i pan zpravodaj , o osobní a citlivé údaje včetně údajů o jednotlivých občanech a o jejich zdravotním stavu . Tato věc , jak jistě uznáte , již není běžnou technickou záležitostí a je otázkou , zda takové údaje je vůbec namístě poskytovat .
Důvodová zpráva uvádí , že osobní údaje budou řídicí orgány získávat primárně od subjektů údajů , tedy od podpořených fyzických osob , a to prostřednictvím příjemců realizujících jednotlivé projekty . Citlivým údajem požadovaným z příslušných informačních systémů je údaj o zdravotním stavu podpořené osoby , kterým se zde především míní údaj o případném zdravotním postižení majícím vliv na schopnost výkonu soustavné výdělečné činnosti . Důvodová zpráva také uvádí , že nezbytnost předávání těchto citlivých údajů v konkrétních případech vyplývá z toho , že podpora osob znevýhodněných z důvodu jejich zdravotního stavu spadá do jedné z kategorií sledovaných indikátorů výslovně uvedených v nařízení o Evropském sociálním fondu . Mezi důvody pro získávání těchto údajů přímo z informačních systémů Ministerstva práce a sociálních věcí se uvádí jednak věrohodnost získávaných údajů , reálná dosažitelnost údajů a administrativní a finanční náročnost získávání údajů přímo od podpořených osob .
Víte , ono u diskusí nad mnohými zákony se stále více uvádí , že nepřijetí té či oné navrhované právní normy , právní úpravy by bylo spojeno s ohrožením čerpání prostředků Evropské unie . To je takový argument užívaný v poslední době téměř pro všechno . Jednou musíme schválit rozpočtová pravidla územních rozpočtů nebo novelu zákona , která přidělala obrovské problémy obcím a starostům , protože je ohroženo čerpání evropských peněz . V daném případě opětovně se argumentuje tímto , tedy ohrožením čerpání prostředků Evropské unie . V daném případě se ale jedná podle mého názoru o další prolamování ochrany osobních údajů a považuji to za dost nebezpečnou záležitost . V důvodové zprávě se uvádí , že řídicí orgány jsou povinny vést osobní údaje o osobách podpořených v rámci programu Evropského sociálního fondu , a to za účelem provádění kontrol , reportingu a evaluaci programů .
V části první se ještě navrhují tzv . výjimky , nebo nové znění § 127 a v zákoně o organizaci a provádění sociálního zabezpečení upravující zvláštní postupy k utajení a zajištění bezpečnosti , kdy tyto postupy mohou použít nejen zpravodajské služby , ale také orgány sociálního zabezpečení . Tyto zvláštní postupy stanoví vláda . Předesílám , že určitě já osobně nejsem odborníkem na postupy vedoucí k utajení a zajištění bezpečnosti , nevím , nakolik je to nové znění § 127 a kompletní a v nějaké logické souvztažnosti s požadavkem Evropské unie na získávání osobních údajů , pokud je potřebují orgány v rámci programu Evropského sociálního fondu .
Těch otázek je hodně a je více , a proto skutečně je namístě tomuto zákonu věnovat docela výraznou pozornost ve výborech , a nikoliv navrhnout schválení tohoto zákona pouze v prvním čtení . Jistě uznáte argumenty , které jsem přednesl , jako dostatečně validní pro to , že pan předseda Stanjura vetoval projednávání tohoto zákona podle § 90 odst . 2 jednacího řádu . Děkuji za pozornost .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a nyní prosím k mikrofonu pana zpravodaje , pana poslance Opálku .
Poslanec Miroslav Opálka
Děkuji , paní místopředsedkyně . Důvodem pro zvolený postup zrychleného projednávání je skutečnost , že účinnost tohoto zákona by měla být od 1 . července tohoto roku . Tato situace nemusela nastat , neboť se o tomto úkolu diskutuje už od roku 2012 . Takže jestli se nepletu , to je záležitost už dvou vlád zpátky a orgány Evropské unie k tomu přijaly nakonec příslušné normy 17 . 12 . 2013 . Takže mě nepřekvapilo to veto , které je , ale já si osvojuji návrh paní ministryně s tím , že předkládám , aby byla zkrácena lhůta o 30 dnů , čili na 30 dnů . Toť zatím vše . Děkuji .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a táži se , zda se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy . Není tomu tak , tudíž obecnou rozpravu končím a táži se paní navrhovatelky a pana zpravodaje , zda mají zájem o závěrečná slova . Není tomu tak . Tudíž vzhledem k tomu , že nepadl návrh na vrácení ani na zamítnutí , budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání . Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru .
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku . V souvislosti s novelizací zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny s účinností od 1 . 3 . 2015 navrhuji , abychom přikázali návrh zákona k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru . Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu ? Není tomu tak .
Zahajuji hlasování a táži se , kdo je pro , zmáčkněte tlačítko a zvedněte ruku . Proti ?
Hlasování končím . Je to hlasování s pořadovým číslem 108 , do kterého je přihlášeno 166 přítomných , pro 138 . (Proti nikdo.) Konstatuji , že tento návrh byl přikázán k projednání sociálnímu výboru jako garančnímu výboru . * * *
Download XML • Download text