ps2013-020-01-008-008.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.50 hodin)
Za prvé . Zákon se snaží zpolitizovat řízení Energetického regulačního úřadu . Nově má být rada , která ho má kontrolovat , kterou má jmenovat vláda na návrh ministra průmyslu a obchodu , a zároveň tu chybí jasné konkrétní důvody pro odvolání radních . Proč ? Podle názoru proto , aby byli radní lehce zmanipulovatelní . Opět se nám tu , stejně jako u služebního zákona , tato koaliční vláda v čele s premiérem Sobotkou snaží v tichosti zlikvidovat nezávislost a převést další úřad do své kompetence . Můžeme přemýšlet nad tím proč . Je tu zřejmě vládní politický úkol , který říká : Musíme dostavět Temelín , abychom to mohli zdůvodnit , a abychom to mohli zdůvodnit , je třeba začít zdražovat elektřinu , a to na politický povel . Bude také třeba v nejbližší budoucnosti rekonstruovat rozvodné sítě , které jsou dnes mnohdy " totálně vybydlené " , a bude také třeba , aby opravy zaplatili spotřebitelé na místo těch , kdo dnes z jejich používání inkasují zisky . Jinými slovy , vláda tady chystá další tunel na peněženky občanů .
Zákon také ihned zdraží elektřinu těm , kdo nejvíce šetří , což je naše druhá výtka . Zlepší se podmínky velkých odběratelů na úkor těch malých . Asi nejzávažnější je připravovaná změna , která se týká příspěvku na obnovitelné zdroje . Tento příspěvek ve výši cca 44 miliard korun ročně nyní platí spotřebitelé elektrické energie částečně v platbě za spotřebovanou kilowatthodinu a částečně ze státního rozpočtu . Rozdíl mezi současným výpočtem příspěvku a nově navrhovaným vypadá tak , že příspěvky na dotování obnovitelných zdrojů energie nebudou odvozeny od výše spotřeby , ale od rezervované kapacity připojení k síti . V současnosti platí všichni odběratelé od majitelů chat po ocelárny jednotnou sazbu . Výše příspěvku na zelené energie a další podporované druhy elektrické energie je odvozena od výše spotřeby a dosahuje nyní 495 korun za jednu spotřebovanou megawatthodinu . Nově má být výše plateb odvozena od nejvyšší naměřené spotřeby v případě velkoodběratelů a od příkonu hlavního jističe u domácností a ostatních maloodběratelů . Plánovaný systém , který zákon navrhuje , tak znevýhodní odběratele s nižší spotřebou energie , tedy typicky málo početné a spořivé domácnosti . Dnes běžné domácnosti , jež nevyužívají elektřinu k vytápění ani k ohřevu vody , spotřebují dvě až tři megawatthodiny za rok . Na podporované zdroje energií tedy jednoduchým výpočtem zaplatí 1 000 až 1 500 korun . Napříště podle tohoto návrhu má situace vypadat zhruba následovně : V běžné domácnosti s 25 ampérovým jističem zaplatí třeba 1 200 korun bez ohledu na množství spotřebované energie . Výsledkem změn tak může být omezení motivace k energetickým úsporám .
Další naše výtka , číslo tři , je , a někde jsem o ní četl , že je to jediný klad tohoto zákona , paragraf , který odběratelům umožní do 14 dnů odstoupit od smlouvy . Bohužel i tento klad je ve skutečnosti velký průšvih . Pro spotřebitele to totiž znamená , že podepíše nevýhodnou smlouvu , ale fakt , že je nevýhodná , samozřejmě zjistí až v praxi , tedy až několik měsíců poté , co už ztratil možnost od smlouvy odstoupit . Navíc v souvislosti s touto výtkou distributoři varují před zmatkem , protože se může stát , že jeden odběratel bude mít platné smlouvy s několika dodavateli naráz .
Další výtka , ale to je spíše už jenom dokreslení stavu , je , že díky odporu Energetického regulačního úřadu se v zákoně změnila pasáž , která kladla Energetickému regulačnímu úřadu za povinnost , aby dohlížel na to , aby byly energetické firmy finančně stabilní , tedy přeloženo srozumitelně do češtiny , Energetický regulační úřad se měl starat o to , aby soukromé firmy měly zisky a nedostávaly se do ztrát . Tato pasáž tedy opravdu vzbuzuje celou řadu otazníků , byť byla následně po protestech Energetického regulačního úřadu z tohoto zákona odstraněna , nicméně můžeme se jenom dohadovat , proč tam taková pasáž vůbec byla začleněna nebo pro koho tento zákon tedy má minimálně v této pasáži vlastně sloužit .
Opakuji závěrem , zřejmě už posté , že ačkoliv to nikdo nechce slyšet , není potřeba zvyšovat platy nebo důchody . Ono by stačilo našim občanům život zlevnit , či alespoň nezdražovat . Tím spíš , když změny vedou k tomu , že jsou chudí chudší a bohatí bohatší , a to nejen díky šikovně prolobbovaným zákonům .
Hnutí Úsvit tedy navrhuje , a dávám tento návrh , aby byl tento zákon vrácen vládě k dopracování tak , aby vyhovoval potřebám naší země a jejích občanů .
Dále dodávám , že spotřeba primární energie , jenom upřesňuji , se dá rozdělit přibližně na tři stejné části . Je to výroba tepla , výroba elektřiny a pohonné hmoty . Všechny tyto sektory , všechny tyto části mají obrovský potenciál úspor . Úspor , které mají ve své většině záporné náklady a zvyšují konkurenceschopnost , bezpečnost a stabilitu ekonomiky . Ne nadarmo je nejen v Německu , v Rakousku či v Polsku jedním z hlavních cílů státní energetické koncepce snižování spotřeby energií ve smyslu zvyšování účinnosti . A nejsou to malá čísla . Do roku 2030 se má spotřeba snížit až o 30 až 40 % .
A opravdu už na samý závěr bych rád řekl , že spotřeba energií dosáhla v České republice vrcholu v letech 2006 až 2007 a od té doby mírně klesá a je už nyní na úrovni roku 1999 . Konečná spotřeba energie a tepla na obyvatele klesla u nás od roku 1999 o více než 10 % a růst zaznamenala v podstatě jen doprava . Nechápu tedy , proč Pačesova energetická koncepce předpokládá růst spotřeby o desítky procent .
Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Jan Bartošek
Děkuji , pane předsedo . Dále s přednostním právem je přihlášen pan předseda Radim Fiala , po něm pan místopředseda Filip a následuje pan předseda Stanjura . Máte slovo .
Poslanec Radim Fiala
Vážené kolegyně , kolegové , vážená vládo , vážený pane předsedající . V brzké době bude Poslanecká sněmovna projednávat vládní novelu o podmínkách podnikání v energetických odvětvích . Vláda v této novele aplikuje do našeho právního řádu celou řadu pokynů , které nám opět přišly z Bruselu , a my tuto příležitost považujeme za zásadní proto , abychom vládě položili otázky , které zajímají nás a které zajímají hlavně naše občany .
Řekněte , proč minulá aplikace příkazu z Bruselu v českých podmínkách skončila tak , že na našich polích místo zemědělské produkce vyrostly solární megatunely a celý národ dodnes ze svých kapes dotuje toto kalné podnikání několika málo vyvolených . Kdo a kdy z minulých politických představitelů země za to ponese odpovědnost ? Proč se státní energetická koncepce a stejně tak i surovinová politika mění tak často a tak zásadně , že v důsledku platí , že Česká republika nemá vůbec žádnou koncepci v této klíčové oblasti budoucího vývoje ? Kdy hodlá vláda usednout s opozicí a širokou odbornou veřejností konečně k jednomu stolu a vytvořit koncepci , která díky společnému jednání nebude radikálně změněna hned tou další vládou nebo další politickou garniturou ? Proč v roce 2013 průměrná česká čtyřčlenná rodina zaplatila za podporu obnovitelných zdrojů 6 200 korun , tedy dokonce více než německá , zatímco celková částka činí 15 , 5 miliardy , a to ještě nemluvím o tom , že zatím německý průmysl je od moderní energie osvobozen , ten náš nikoliv . České podniky za stejný rok zaplatily dokonce 22 miliard . A pak se bavme o nějaké konkurenceschopnosti českého hospodářství . Stále je zde vláda Bohuslava Sobotky pouze krátce . Stále lze doufat , že k zásadním zlepšením v klíčových otázkách týkajících se každodenního života našich občanů brzy dojde . My se však hodláme ptát , kdy konečně existenční a provozní náklady pro naše domácnosti a firmy začnou být adekvátní a hlavně adekvátní příjmům českého občana . Děkuji .
Download XML • Download text