ps2013-012-03-007-013.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.50 hodin)
Související administrativní i finanční zátěž dopadající jak na lékaře , tak na pacienty přitom neodpovídá jejich přínosům a nakonec neplní ani cíle , pro které byly zavedeny . Ostatně také z těchto důvodů byly například ve Spolkové republice Německo již ke konci roku 2012 zrušeny poplatky za ošetření u lékaře . Podle dat Ústavu zdravotnických informací a statistiky došlo sice okamžitě po zavedení regulačního poplatku za ambulantní ošetření k poklesu z přibližně 129 milionů na 107 milionů vyšetření ročně , nicméně v bezprostředně následujícím roce 2009 již opět počet vyšetření stoupl na přibližně 116 milionů ročně , kde se udržuje i nyní . Regulační funkci poplatků lze tedy považovat ve srovnání s poplatkem za využití pohotovosti za značně omezenou .
Poplatek za recept , resp . v době zavedení poplatek za položku na receptu , sice snížil počet ročně vydaných receptů , ovšem nijak zásadně se neprojevil v celkové spotřebě léčivých přípravků . Je to především lékař , který musí znát zdravotní stav pacienta a podle toho rozhodnout , zda léčivý přípravek předepíše , či nikoliv . Jen stěží je poté možné takový poplatek považovat za regulační a zatěžovat povinností jeho úhrady pacienta , který je navíc již zatěžován u velké části léčiv spoluúčastí ve formě doplatků . Současně vzhledem k řadě dalších faktorů působících v oblasti cen a úhrady léčiv mají poplatky za recept pouze marginální vliv na čerpání finančních prostředků ze systému veřejného zdravotního pojištění na lékárenskou péči , proto se jejich zavedením nerealizovala úspora ani v této oblasti .
Cílem navrhované právní úpravy je tedy zrušení regulačních poplatků ve zdravotnictví s výjimkou regulačního poplatku za využití lékařské pohotovostní služby nebo pohotovostní služby v oboru zubního lékařství . Tento poplatek zůstane jako jediný zachován , a to ve stávající výši 90 korun . Principiálně zůstanou zachovány také výjimky z jeho hrazení , jakož i stanovený účel použití vybraných poplatků , to znamená , i nadále bude platit , že poskytovatel je povinen použít vybrané regulační poplatky na úhradu nákladů spojených s provozem a modernizací příslušného zdravotnického zařízení .
Na závěr je třeba uvést , že výpadek příjmů poskytovatelů zdravotních služeb ze zrušovaných poplatků bude těmto poskytovatelům kompenzován . V tomto ohledu připomínám zejména přijatou novelu zákona o pojistném na veřejné zdravotním pojištění číslo 109 / 2014 Sb . , která nabyla účinnosti 1 . července , a pro systém veřejného zdravotního pojištění v roce 2015 to bude znamenat zdroje příjmů ve výši 4 , 2 mld . korun .
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně a páni poslanci , předložený návrh odstraňuje právní úpravu , která ve vztahu k pojištěncům vyhledávajícím potřebné zdravotní služby představuje zátěž a přitom nevede k významně efektivnějšímu využívání zdravotních služeb , a proto se na vás obracím s žádostí o podporu .
Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu ministrovi a požádám pana zpravodaje Jaroslava Krákoru , aby přednesl svou zpravodajskou zprávu . Poté otevřu rozpravu .
Poslanec Jaroslav Krákora
Vážený pane místopředsedo , vážená vládo , vážené poslankyně , vážení poslanci , já myslím , že i když jsem náhradní zpravodaj , tak že mám velice ulehčenou úlohu svým předřečníkem , panem ministrem , protože si myslím by bylo nošením dříví do lesa tady opakovat to , co řekl pan ministr . Víte , že cílem tohoto návrhu zákona je zrušení všech poplatků kromě pohotovostních služeb dospělých , dětí a zubních lékařů , kompenzován je výpadek zvýšení platby za státní pojištěnce a to je asi tak všechno . Souhlasím s tím , co řekl pan ministr . O poplatcích tady byla již řeč , také jsme o tom diskutovali několik dní . Nebudu zbytečně zdržovat .
Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji za zpravodajskou zprávu . Otevírám všeobecnou rozpravu . Jako první vystoupí pan předseda Tomio Okamura s přednostním právem . Připraví se pan poslanec Leoš Heger . Prosím , pane předsedo , máte slovo .
Poslanec Tomio Okamura
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , zrušení zdravotnických poplatků v Úsvitu podporujeme . Je to zcela v souladu s naším volebním programem .
V diskusi o zdravotnických poplatcích bychom si ale měli hned v úvodu jasně říci - chceme opravdu to , co se tu veřejně léta deklaruje , tedy zamezit zneužívání lékařské péče ? Pakliže ano , tak potom tím posledním , co by mělo být zpoplatněno , je podle našeho názoru lékařská pohotovost . Pokud jde o zubní pohotovost , tak tam její zneužití nijak nehrozí . Bolavý zub vám pouze vyvrtají a s dalším ošetřením musíte ke svému lékaři . Neznám člověka , který by se vyžíval ve zneužívání zubařů a chodil si dobrovolně vrtat nebolící zuby . Naopak , Česká republika před sebou tlačí velký problém , kterým je finanční nedostupnost kvalitní zubní péče pro chudší lidi . Po celém světě rozeznáte chudé od bohatých právě podle zubů . To , co nám připadalo jako antikapitalistická propaganda , je dnes bohužel realitou . Podívejte se svým spoluobčanům na zuby a hned uvidíte , jak hluboko mají do kapsy . Bude to často velmi smutný pohled do české reality . Neošetřené zuby a dásně ovšem nejsou jen kosmetický problém . Krom časté bolesti přinášejí následně i další choroby , včetně kardiovaskulárních . A tady my poslanci jen proto , že odpíráme ošetření v řádu stokorun , si vyrábíme pacienty , které pak léčíme s milionovými náklady . Nehovořím tu jen o pohotovosti , ale vůbec o celkové komercionalizaci zubní péče .
Samozřejmě , standardní lékařská pohotovost je složitější problém . V České republice nějak zmizel koncept rodinného lékaře , takže když vám dítě večer zvrací , prostě nemáte volbu a musíte na pohotovost , často jedinou v okrese , a to bez ohledu , zda jde o hloupost , nebo ne . Riskovat nesmíte a nemůžete . Už vůbec nemluvím o tom , když si useknete kus těla nebo si do oka stříknete kyselinu . - Nevím , čemu se tady kolegové smějí . Městský policista se směje , no dobře .
Chtít regulační poplatek za ošetření skutečně akutního problému , který si platíte v rámci zákonného pojištění , je podle našeho názoru nesmysl a je to protiústavní a to říkám bez ohledu na judikáty Ústavního soudu , protože zdravý rozum a Ústava říkají , cituji , že " občané mají na základě veřejného pojištění právo na bezplatnou zdravotní péči " .
Řešit zneužívání pohotovosti je třeba jinak . Jednak dát lidem možnost řešit neakutní případy jinak než pohotovostí . V zahraničí se v některých zemích například osvědčil model lékařské pomoci po telefonu , kdy lidé v první fázi s lékařem konzultují příznaky , a pokud evidentně nejde o nic dramatického , lékař poradí , co udělat , případně co koupit v lékárně , a vše se obejde bez návštěvy pohotovosti .
Dalším případem je , a to samozřejmě také musím zmínit , skutečné zneužívání péče . Tady je možné se zamyslet nad možností , aby lékař na pohotovosti vyhodnotil , zda ošetření bylo skutečně bezpodmínečně nutné , nebo ne , a měl možnost vystavit nějaký účet na nadstandard , kterým je neakutní ošetření mimo ordinační hodiny , protože naprosto souhlasím s tím , že zneužívání pohotovosti je třeba zpoplatnit , sankcionovat . Pokud ale má člověk bolesti , je v ohrožení , tak by měl mít možnost dostat okamžitou pomoc i bez jediné koruny v kapse , a to proto , že na to má právo , a to dokonce v rámci pojištění zaplacené .
Děkuji za pozornost . A jak jsem říkal , samozřejmě my ten návrh podpoříme .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu Tomiu Okamurovi . Nyní se slova ujme pan kolega Leoš Heger . Ještě předtím , než mu dám slovo , budu konstatovat další omluvu , a to od 18 hodin z osobních důvodů pana poslance Františka Váchy .
Pane poslanče , máte slovo .
Download XML • Download text