ps2013-012-02-002-006.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.40 hodin)
Později byla účinnost služebního zákona pětkrát odložena , naposledy k 1 . lednu 2015 . Poprvé se tak stalo z důvodu očekávaných nákladů na zavedení státní služby včetně takzvaných výsluh , kdy vláda odložila účinnost služebního zákona pro mimořádné náklady státu spojené s odstraňováním povodňových škod . Následně byla účinnost opakovaně odkládána pravicovými vládami s odkazem na přípravu nové koncepce státní služby , která měla spočívat v zásadě ve využití zákoníku práce bez ohledu na Ústavou předpokládaný zvláštní zákon .
Tyto legislativní počiny byly kritizovány jak Evropskou komisí , tak nevládními organizacemi . Vytýkána byla chybějící veřejnoprávní regulace vztahu státu a státních zaměstnanců , jako je tomu tradičně ve služebních poměrech , i chybějící nezávislý orgán zajišťující nezávislost státní služby , jak je obvyklé v evropských státních službách . Proto sociálně demokratičtí poslanci předložili v červenci 2013 poslaneckou iniciativou novelu služebního zákona , která měla být protipólem vládou předloženého návrhu zákona o státních úřednících .
Ve srovnání těchto dvou forem regulace v odborných diskusích jednoznačně obstála cesta novely služebního zákona . Poslanecká iniciativa byla tehdy konzultována s mnoha subjekty , mimo jiné i s Rekonstrukcí státu , s odborovými svazy nebo akademickou sférou . V první řadě měla novela služebního zákona za cíl odstranění ústavního deficitu , kterým je nenaplnění článku 79 odst . 2 Ústavy , který zní : Právní poměry státních zaměstnanců v ministerstvech a jiných správních úřadech upravuje zákon . A samozřejmě nám šlo o zkvalitnění státní správy . Stejný návrh jsme předložili opětovně krátce po volbách do Poslanecké sněmovny v prosinci loňského roku , abychom tak dali jasně najevo , že účinnost služebního zákona je pro nás zásadní .
Důležité je připomenout , že sněmovní tisk 71 , který projednáváme , není novým zákonem . Jedná se o zákon částečně účinný , jak jsem zmínil , mimochodem více než deset let vyučovaný na právnických fakultách v rámci magisterských i bakalářských programů .
Chybějící služební zákon se projevuje negativně zejména na ústřední úrovni státní správy . V podmínkách smíšeného modelu veřejné správy v České republice je paradoxem , že zatímco na obecní a krajské úrovni je od 1 . ledna 2003 účinný zákon o úřednících územních samosprávných celků , na úrovni ústředí nejsou politické a úřednické pozice odděleny žádným způsobem . Vedle toho , jak zde již zaznělo včera , také Evropská komise žádá po České republice účinnost zákona o státní službě a jedná se o takzvanou ex ante kondicionalitu pro čerpání evropských strukturálních a investičních fondů .
Předkládaná novela služebního zákona tedy ponechává v platnosti principy služebního zákona z roku 2002 . V průběhu jejího projednávání byl koaličními poslanci předložen a ústavněprávním výborem schválen komplexní pozměňovací návrh . Ten byl projednáván v Poslanecké sněmovně také ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj , vedle toho také na seminářích , byl konzultován se sociálními partnery i nevládními organizacemi . Zveřejněn byl 29 . května tohoto roku .
Komplexní pozměňovací návrh zohledňuje změny právních institutů v oblastech trestního , správního , pracovního a občanského práva a vůli koaličních stran při způsobu ustavení generálního ředitele , vedení hranice mezi politickými pozicemi a místy státních zaměstnanců . I v případě komplexního pozměňovacího návrhu nadále platí následující principy : institucionální a osobní působnost služebního zákona , veřejnoprávní úprava s opravnými prostředky , přezkum zákonnosti v rámci správního soudnictví , depolitizace a nezávislost státní služby , vymezení služební kázně , hodnocení kárného řízení a kariérního systému , stanovení povinností státních zaměstnanců , například v rámci státní služby také proškolování zaměstnanců nižších instancí . Nový způsob jmenování a odvolání generálního ředitele státní služby jak v přechodném tak řádném období , tedy jmenování a odvolávání vládou na základě výsledků výběrové komise , zpřesnění pravomocí generálního ředitelství , zavedení funkčního období státního tajemníka na sedm let a zrušení některých finančních benefitů pro státní zaměstnance , zejména příspěvek k důchodu , tedy ty takzvané výsluhy . Nad rámec předložené novely zákona o státní službě je v komplexním pozměňovacím návrhu výslovně upravena ochrana takzvaných oznamovatelů trestných činů ve veřejné správě , rovněž tak podmínky pro slaďování rodinného života a státní služby a také prohlubování a zvyšování vzdělávání státních zaměstnanců .
Z hlediska institucionální působnosti se novela služebního zákona týká všech ministerstev , všech ústředních správních úřadů podle takzvaného kompetenčního zákona , takzvaných podřízených správních úřadů , jako je například soustava finančních orgánů či úřadů práce , a dále takzvaných zprostředkujících subjektů , které se podílejí na administrování evropských strukturálních a investičních fondů . V těchto subjektech jsou zahrnuty také dvě příspěvkové organizace , CzechInvest a Centrum regionálního rozvoje .
Takzvaní regulátoři spadají pod zákon o státní službě omezeně , kdy platí výjimka pro představitele regulátorů , kteří jsou z působnosti zákona o státní službě vyloučeni . Komplexní pozměňovací návrh upravuje zvláštní režim , jde - li o systemizaci Českého telekomunikačního úřadu , Energetického regulačního úřadu , Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nebo Úřadu pro ochranu osobních údajů . Vláda nemůže bez souhlasu toho , kdo je v jejich čele , snížit počet služebních míst a objem prostředků na platy oproti systemizaci pro předchozí kalendářní rok . To je dáno specifickým postavením právě uvedených úřadů , u nichž musí být s ohledem na jejich působnost garantována vyšší míra nezávislosti . Tuto kompetenci má rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny prostřednictvím schvalování státního rozpočtu .
Komplexní pozměňovací návrh také zpřesňuje a doplňuje obory služby o veřejné zakázky či audit .
Generální ředitelství je nezávislou organizační jednotkou Úřadu vlády . Nejedná se o nový úřad , protože agendu vykonává Úřad vlády podle kompetenčního zákona již od roku 2002 . Začlenění při Úřadu vlády je jedním z modelů uplatňujících se v zemích Evropské unie . Generální ředitelství předkládá návrh systemizace státní služby , vydává služební předpisy pro státní službu , koordinuje vzdělávání , provádí kontrolu , vyřizuje odvolání státních zaměstnanců proti případnému nezákonnému postupu a podává kasační stížnosti za stát ve sporech se státními zaměstnanci před správními soudy . Klíčové je výslovné zmocnění ministrů k zadávání úkolů státní službě . Ministr úkoluje ředitele sekcí jako nejvyšší státní zaměstnance v hierarchii ministerstva . Nově se tito státní zaměstnanci nazývají náměstky pro řízení sekcí .
Download XML • Download text