|

ps2013-042-06-018-043.tt

Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies

Agenda Item Title

43. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 262/2011 Sb., o účastnících odboje a odporu proti komunismu, ve znění zákona č. 250/2014 Sb. /sněmovní tisk 570/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2016-03-09
Meetingps2013/042
Agenda Itemps2013/042/043
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/s042219.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Petr Gazdík 43. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 262/2011 Sb., o účastnících odboje a odporu proti komunismu, ve znění zákona č. 250/2014 Sb. /sněmovní tisk 570/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2 Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Z pověření vlády předložený návrh postupně uvedou nejprve ministr obrany Martin Stropnický, kterého tady ale nevidím, takže druhý pověřený člen vlády je pan Jiří Dienstbier. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr vlády ČR Jiří Dienstbier Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, vláda dne 29. července 2015 svým usnesením schválila návrh zákona, kterým se mění zákon o účastnících odboje a odporu proti komunismu. Hlavním impulsem k přípravě této novely byly nejasnosti v praxi týkající se procesního postupu, kdy žadatelům o vydání osvědčení účastníka odboje a odporu proti komunismu mnohdy ze stávajícího textu zákona není jasné, na jaký správní orgán se mají obracet se svými jednotlivými podněty. Cílem návrhu je náprava nedostatků zákona a vyplnění některých jeho mezer, jak jsem je tady stručně uvedl. Předložený návrh upravuje zejména procesní ustanovení zákona o účastnících odboje a odporu proti komunismu a jeho ustanovení vztahující se k postavení a činnosti Etické komise České republiky pro ocenění účastníků odboje a odporu proti komunismu. Návrh konkrétně řeší dosavadní kompetenční nejasnosti mezi Ministerstvem obrany a Etickou komisí, přičemž kromě toho, že Etické komisi stanoví kompetenci pro přezkumné řízení a pro obnovu řízení, jednoznačně stanoví i kompetenci k projednání opravných prostředků proti všem zásadním rozhodnutím Ministerstva obrany, tak jinak proti rozhodnutí ve věci, rozhodnutí o zastavení řízení a rozhodnutí o odebrání osvědčení. Tímto rozšířením působnosti Etické komise, která je nyní čistě odvolacím správním orgánem proti rozhodnutí Ministerstva obrany ve věci, tak dojde ke sjednocení rozhodování o řádných a mimořádných opravných prostředcích u jednoho správního orgánu, což bude pro žadatele o vydání osvědčení účastníka odboje a odporu proti komunismu komfortnější a procesně přehlednější. V ostatních případech, to znamená tam, kde nejde o uvedené případy, zůstane zachována standardní procesní role ministra obrany jako nadřízeného správního orgánu vůči Ministerstvu obrany. Ministr obrany by tak měl rozhodovat zejména o opatřeních proti nečinnosti a o rozkladech proti procesním usnesením, kterými se řízení ve věci nekončí. Předloženým návrhem zákona být rovněž vyplněna mezera v zákoně, pokud jde o vymezení bezúhonnosti a spolehlivosti jako podmínek pro výkon činnosti člena Etické komise, a v zájmu posílení prvků nezávislosti komise se navrhuje výslovně stanovit důvody pro odvolání jejího člena. Do zákona o účastnících odboje a odporu proti komunismu se nakonec doplňuje i ustanovení týkající se výkonu činnosti členů Etické komise ve vztahu k Úřadu vlády České republiky, který výkon působnosti Etické komise a její ostatní činnosti odborně, organizačně, finančně a materiálně zabezpečuje. S ohledem na článek 28 Listiny základních práv a svobod, podle kterého každý nárok na spravedlivou odměnu za vykonanou práci, se řeší problematika odměňování členů Etické komise, přičemž v tomto směru návrh zákona předpokládá, že členové Etické komise budou za svou činnost odměňováni na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr. Doporučuji Poslanecké sněmovně návrh zákona schválit. Vzhledem k nutnosti především rychle napravit s ústavním pořádkem České republiky neslučitelnou absenci úpravy odměny za vykonanou práci taktéž navrhuji v souladu s usnesením vlády Poslanecké sněmovně, aby podle § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny s návrhem zákona vyslovila souhlas již v prvém čtení.

Download XMLDownload text