Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
Agenda Item Title
260. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1053/ - třetí čtení
Místopředseda PSP Radek Vondráček260.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.127/2005Sb.,oelektronickýchkomunikacíchaozměněněkterýchsouvisejícíchzákonů(zákon o elektronických komunikacích),vezněnípozdějšíchpředpisů,azákonč.483/1991Sb.,oČeskételevizi,vezněnípozdějšíchpředpisů/sněmovnítisk1053/-třetíčteníProsím,abymístoustolkuzpravodajůzaujalzanavrhovateleministrprůmysluaobchoduJiříHavlíčekazpravodajgarančníhovýboru,kterýmjehospodářskývýbor,panposlanecJiříValenta.Pozměňovacínávrhyjsouuvedenyvesněmovnímtisku1053/3,kterýbyldoručen28.dubna2017.Usnesenígarančníhovýborubylodoručenojakosněmovnítisk1053/4.Anyníseptámpananavrhovatele,zdamázájemvystoupitpředotevřenímrozpravy.Mázájem.Paneministře,máteslovo.Ministr průmyslu a obchodu ČR Jiří HavlíčekDěkuji,váženýpanepředsedající.Váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,vetřetímčteníprojednávámenávrhzákona,kterýmseměnízákonoelektronickýchkomunikacíchazákonoČeskételevizi.Jakjižbylořečenovprůběhuprvníhoadruhéhočtení,důvodemprozpracovánítohotozákonajezajištěníarealizaceprocesupřechodunanový,spektrálněefektivnějšístandarddigitálníhotelevizníhovysílání,tzv.DVB-T2,jakosoučástčástirealizacestrategierozvojezemskéhodigitálníhotelevizníhovysílání,kterouvloňskémroceschválilavládaČR.Přechodnatentonovýformátjecestouprorychléavčasnéuvolněnírádiovýchkmitočtůpásma700MHzvsouladuspříslušnýmrozhodnutímEvropskéhoparlamentuaRady.VolbapřechodunaDVB-T2jezhlediskaudržitelnostibezplatnéhozemskéhotelevizníhovysíláníproČRačeskéobčanynejefektivnějšíasociálněnejšetrnějšícestoukzajištěnítohotoevropskéhorozhodnutí.DálenávrhzákonaobsahujeaspektyposilujícíochranuspotřebitelevoblastielektronickýchkomunikacíapostaveníČeskéhotelekomunikačníhoúřaduvoblastiregulace.Návrhzákonaprojednalhospodářskývýbor,kterýjezároveňvýboremgarančním.Chtělbychpoděkovatzapoměrněširokoudiskusi,kteráproběhlanatomtovýboru.Hospodářskývýborsevypořádalspozměňovacíminávrhy,odmítlnávrhnavrácenízákonadodruhéhočtení,nicméněnedoporučilpřijetízákonajakocelek.Ktétoskutečnostibychchtěluvést,žežádnýposlanecnehlasovalprotitomutonávrhuzákona,projehopřijetíbylo6poslancůa6sezdrželohlasování.Pokudjdeotémata,kteráotevřelasvoukampaníČeskáasociacesatelitníchoperátorů,dovoltemiseknimtakévyjádřit.Tatoasociacepředevšímnapadáazpochybňujenavrhovanýpostuppřechodunanovýformátdigitálníhovysíláníakompenzacenákladůposkytovatelůmtohotovysílání,kterébudoumítstímtovynuceným-podotýkámvynuceným-přechodem.Přednějetřebazdůraznit,žeplatformasatelitníhovysíláníjepřímýmkonkurentemzemskéhodigitálníhovysílání,kteréjeproobčanybezplatné.Jetedyjejichobchodnímzájmemnarušitsoučasnýstavarovnováhunatrhutelevizníhovysíláníazískatztohomaximumvesvůjobchodníprospěch.Jednásetedyjednoznačněokonkurenčníboj,osnahupřipravitčeskédomácnostiojedinoubezplatnoutelevizníplatformu.Kotázceveřejnépodporymusímuvést,žesamotnépřijetínávrhuzákonanezakládáveřejnoupodporu,alestanovujepravidla,podlekterýchmůžebýtveřejnápodporapřípadněposkytnuta.Návrhzákonaexplicitněobsahujepojistku,abynebylavyplacenanedovolenápodpora,tedybudemožnéuhraditpouzeefektivněaúčelněvynaloženénákladypouzeoúspěšnémřízenípředEvropskoukomisí.Zdebychchtělocitovat§27odst.5navrhovanéhozákonaoelektronickýchkomunikacíchvsouvislostisúpravouúhradyefektivněaúčelněvynaloženýchnákladůdržitelůoprávněníkvyužívánírádiovýchkmitočtů.Textzní:Je-livevztahukúhraděefektivněaúčelněvynaloženýchnákladůpodleodstavce1vedenořízenípředkomisívevěciveřejnépodpory,považujesezařízeníopředběžnéotázce.Důvodovázprávapakobjasňuje,žepředběžnouotázkoujemíněnapředběžnáotázkapodlesprávníhořádu.Tenvustanovení§64stanoví,žesprávníorgánmůžepřerušitsprávnířízení,pokudprobíhářízeníopředběžnéotázce.Novézněníustanovení§29odst.5zákonaoelektronickýchkomunikacíchvnávaznostiprávěna§64správníhořádubylodotétonovelyzákonavtělenoproto,abyvytvořiloprocesnírámecodpovídajícíčeskémuprávnímuřádu.PrimárníprávoEvropskéunie,kteréjepřímoaplikovatelné,členskýmstátůmzakazujeprovéstopatřeníveřejnépodporypředjehoschválenímEvropskoukomisí.