Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
Agenda Item Title
19. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Vojtěch Filip19.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.563/2004Sb.,opedagogickýchpracovnícíchaozměněněkterýchzákonů,vezněnípozdějšíchpředpisů,adalšísouvisejícízákony/sněmovnítisk959/-druhéčteníPožádámpaníministryniKateřinuValachovou,abyzaujalamístoustolkuzpravodajů.PožádámototéžpaníposlankyniVlastuBohdalovou,kterájezpravodajkouvýboruprovědu,vzdělání,kulturu,mládežatělovýchovu.Taužjetakéustolku.Anynítedypožádámpaníministryniškolství,mládežeatělovýchovyKateřinuValachovou,abydruhéčtenítohototiskuuvedla.Prosím,paníministryně,máteslovo.Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina ValachováVáženýpanepředsedající,váženéposlankyně,váženíposlanci,dovoltemipředstavitdalšífázipřiprojednávánívládníhonávrhuzákona,kterýmseměnízákonopedagogickýchpracovnících-Místopředseda PSP Vojtěch FilipPaníministryně,jávásopětpřeruším.Žádámvelmidůrazněvšechnykolegyakolegyně,kteřívedoujinoudiskusi,nežjetisk959,abytakčinilivpředsálí!Paníministryněmáprávonato,abynámpředneslazpověřenívlády,cosioprojednánívevýborechmyslí,jakéjejejístanovisko.Ajistějedůležité,abychomjivnímali.(Sněmovna se postupně ztišila.)Děkuji.Máteslovo,paníministryně.Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina ValachováJednáseokariérnířádučitelů.Jakvšichnivíte,kariérnířádučitelůjedlouhodoběočekávanýmdokumentemachybějícíprofesnípodporaučitelůjebolem,kterýtrápínašeškolství.Jáděkujizaprojednáníveškolskémvýboruivpodvýborech.ChtělabychtakéinformovatPoslaneckousněmovnu,žeškolskývýborsesešelnaspolečnémzasedáníseškolskýmvýboremSenátu,abyspolečněposlanciasenátořidiskutovaliobudoucíprofesnípodpořeučitelů.Chtělabychsamozřejmězatotoprojednánípoděkovat,stejnějakozaúčastposlancůnakulatýchstolechsučitelivregionech,kteréposlancispolusemnoupodnikli.Cosetýkákariérníhořáduučitelů,nebuduznovuopakovatto,cobyloužpřednesenovprvnímčtení.Klíčovéje,žesejednáochybějícíprofesnípodporu,ozavedenínovéprofesnídráhyučitele,opodporuzačínajícíchučitelů,ovyššípodporuvespecializacialepšídalšívzděláváníučitelůsamotnýchakoneckoncůlepšíohodnocenívynikajícíchučitelůvrámcitřetíhokariérníhostupně.Zhlediskafinančnípodporylzeshrnoutpodporuvpřípadězačínajícíchučitelůpřipřechoduksamostatnémuučitelipříplatkem2tis.korun,připřechoduzesamostatnéhoučitelekvynikajícímuučitelipříplatkem5tis.korun.Bylobyvšakvelmizjednodušujícímluvitokariérnímřáduučitelůjakooněčem,cozásadnězměníohodnoceníučitelů.Klíčovájeprofesnípodpora,organizace,systémprofesnípodporyajejínárokovostnavšechškoláchnaúzemíČeskérepublikypronašeučitele.Kariérnířád,takjakbyldiskutovánveškolskémvýboru,seinspirovaltím,coužvpraxifunguje.Aoceňujisnahuposlanců,protožejájsembylavedenastejnousnahoupřipředkladuapodporujijakýkolikrok,kterýpůjdetímtosměrem,snížitmožnoubyrokratickouzátěžspojenouskariérnímřádemučitelů.VtomtoohledubychchtělaupozornitnashoduškolskýchvýborůoboukomorParlamentuvesmysluprodloužitplányprofesníhorozvojezrokunadvaroky,aneboodstartovatpodporusamostatnýchučitelůanutnostprávězpracovánítěchtoplánůprofesníhorozvojeorokpozději,tzn.odzáří2018.Takétotobylodiskutovánosodbornýmiasociacemiškolskýmiatakéonytotopodpořily.Současněbychchtělaříct,žebylavelkáshodanapodpořezahrnutísociálníhopedagogamezirodinupedagogů,ajsemráda,žetakétotojepodporovánojednotlivýmiposlanciasenátoryobouškolskýchvýborůParlamentu.Velkádiskusesevedlaotom,zdapustit,nebonepustitmeziučiteletakéneučiteleapodpořittakpočtyučitelů,kteréjsouzejménanaprvníchstupníchzákladníchškolvtutochvílivregionech,jakojePrahaneboStředočeskýkraj,nedostatečné.Tadybychchtělavelmidůrazněříctsvojipozici.Mymámevelkýproblémsezajištěnímučitelůztohodůvodu,žeješpatněohodnocujeme,nemámeprofesnípodporuučitelůamámetytoproblémyproto,žetakérespektukučitelsképrofesisevposledníchletechnedostávalo,nebyltaksilný,jakýbymělbýt.Výsledkemje,ženámkvalifikovaníučiteléodcházejízeškolpopětinebodesetiletechpraxezjednoduchéhodůvodu-neuživísvouvlastnírodinu.Jsoutoučitelémotivovanísnahouzůstatveškolách,alemyjimktomunevytvářímepodmínky.Stejnětakvícejak60%absolventůpedagogickýchfakultnenastupujedoškol,nestáváseučiteli.Totojenášproblém,totojevěc,kteroumusímevyřešitakteroumusímezměnit.Ty,comajíobavuztoho,jakproběhnemezigeneračníobměnaučitelůaučitelekvnásledujícíchletech,chciubezpečit,žepokudsenámpodařídoroku2020zvrátittentotrend,kterýjsempopsala,aobrátitho,tzn.abyvícejak60%učitelů-absolventůpedagogickýchfakultnaopakmířilodoškol,nežeznichutíká,jensezanimipráší,nebudememítproblémsmezigeneračníobměnou.Tohlenenínášproblém.Problémjechybějícíohodnocení,špatnáprofesnípodporaato,jaképodmínkyvminulostiučiteléprosvoupráciměli.Pojďmetoprosímzměnit.Myslímsi,žetatovládakoneckoncůizapodporyParlamentuudělalahodněkrokůktomu,abytytovadynakrásepodporyučitelsképrofeseodstranila.Amyslímsi,žetojetasprávnácesta.Nadruhéstraněchciříct,žepodporujisnahuposlancůasenátorůučinitučitelskouprofesiprostupnousměremkodborníkůmzpraxe.KoneckoncůtentotrendPoslaneckásněmovnapodpořilaivrámcivysokoškolskéhovzdělávánísystémemzvlášťvýznamnýchodborníků,mimořádnýchprofesorů-všichnisinatutodebatujistěvzpomenete.Protopodporujijakoministryněpozměňovacínávrhy,kterébyumožnilynaodbornýchškoláchvpřípaděodbornýchpředmětůnebonagymnáziíchvpřípaděodbornýchpředmětůvstupvysokoškolskyvzdělanýchneučitelů,kteříbysiovšemmuselidočtyřletzajistitalespoňpedagogickéminimum,aleužzapodporykariérníhořádu.Nazávěrbychchtělaříct,žejevelkouškodou,žekariérnířádučitelůnebylschválenužpředdesetilety.Protožekdybytomutakbylo,mohlibychomsiodpustitformálníbyrokratickouarazítkovoušikanudesetiletsměremknašimučitelůmaučitelkám,kteřísimuselidoplňovatnatřikrátsvéaprobace,abysenakoneczasedozvěděli,žezasejsoupodlenástzv.nekvalifikovaní.Ztohototakémusímevycházetanemůžemehoditpřespalubutytoučitele,kteřísiformálnívzdělánívelmičastovesvémvolnémčasezasvojevlastnípeníze,zatenmrzkýplat,dodělávali,ateďbychomjimřekli:azasezměnaazasetoneplatí.Protosimyslím,žetakjakjediskutovánoopozměňovacíchnávrzíchveškolskémvýborujakSněmovny,takmimořádněiSenátu,záležínámnatomnajítshodu,taksenámdařínajítjakousicestu,kteroupodporujívšichni.Atatocestabylavtělenadospolečnéhokomplexníhopozměňovacíhonávrhu,kterýschválilškolskývýborabyltaktoblokověškolskýmvýboremhlasován.