|

ps2013-049-06-009-258.tt

Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies

Agenda Item Title

258. Informace ministra dopravy o postupu a stavu přípravy staveb dopravní infrastruktury, které nezískaly výjimku v platnosti posouzení vlivu na životní prostředí (EIA)

Date2016-09-14
Meetingps2013/049
Agenda Itemps2013/049/258
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/s049224.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Vojtěch Filip 258. Informace ministra dopravy o postupu a stavu přípravy staveb dopravní infrastruktury, které nezískaly výjimku v platnosti posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) abychom mohli konat sloučenou rozpravu. Žádám, aby se ujal slova pan ministr dopravy Dan Ťok, který je pověřeným členem vlády a zároveň uvede informaci ministra dopravy o postupu a stavu přípravy staveb dopravní infrastruktury, které nezískaly výjimku z platnosti posouzení vlivu na životní prostředí. Pane ministře, máte slovo. Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, ve vztahu ke stavbám, které mají stanovisko EIA dle zákona číslo 244/1992 Sb., pro které se nepodařilo s Evropskou komisí dojednat výjimku, máme již od května, konkrétně 11. května 2016, vládou schválený jednoznačný postup. Přijetím tohoto usnesení vláda rozvázala investorům ruce a umožnila minimalizovat zdržení, které u jednotlivých staveb nastane v souvislosti s dopady zákona číslo 39/2015 Sb., kterým byl zákon o EIA novelizován. Tímto usnesením vláda souhlasila s tím, aby paralelně s opakováním procesu EIA probíhaly všechny nezbytné kroky směřující k ukončení přípravy daných staveb - projektování, výkupy pozemků, zajišťování ostatních stanovisek. Nové stanovisko EIA bude dle těchto vládou schválených principů vydáno k technickému řešení, které vychází z aktuálního stupně projektové dokumentace. Nebude tak nezbytně nutné zkoumat rozdílné varianty vedení v území, což by přípravu velmi oddálilo. Pro zajišťování podkladů nyní Ředitelství silnic a dálnic hodnotí došlé nabídky na uzavření rámcové smlouvy, tak aby zajišťování podkladů mohlo být maximálně flexibilní. Vybrané nejpřipravenější záměry již mají zajištění podkladů pro opakování EIA rozpracováno včetně probíhajících revizních biologických průzkumů, které na těchto stavbách běží od letošního jara. Věřím, že opakování procesu EIA, jakkoliv zní nepopulárně, nepřinese do procesu přípravy zásadní časové zdržení, neboť současně se v přípravě těchto staveb potýkáme i s jinými překážkami, které řešíme paralelně. U menších a nekomplikovaných staveb na silnicích první třídy je navíc možné ukončovat posouzení pouze po provedení zjišťovacího řízení, což je proces ve srovnání s plnohodnotnou EIA výrazně rychlejší. Vláda v usnesení číslo 430 ze dne 11. května 2016 uložila Ministerstvu dopravy pravidelně v intervalu dvou měsíců předkládat přehled investorské přípravy dopravních staveb se stavebními náklady nad 300 milionů korun se stanoviskem EIA vydaným dle zákona 244. V současné době je na vládu předkládán materiál s aktualizovanými informacemi k projektové přípravě jednotlivých staveb k 11. září roku 2016. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministrovi dopravy Danu Ťokovi. Nyní podle dnes nově nebo opět schváleného pravidla budeme postupovat tím způsobem, že nejdřív se vysloví navrhovatelé těchto bodů a poté zpravodaj a poběží rozprava. To znamená nejdříve Zbyněk Stanjura, poté Karel Šidlo, kolega Laudát a potom přihlášený do rozpravy Leo Luzar. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poslanec Zbyněk Stanjura Hezké odpoledne. Je tady taková ospalá atmosféra, tak se to pokusím trošku rozčísnout. Kdybychom žili v ideálním světě, tak tyto dvě úřední zprávy obou ministrů jsou naprosto dostačující a dál k tomu nemusíme vystupovat. Jedna věc, mluvil o  pan ministr Brabec, nepochopil jsem, proč jsme jednali o deseti stavbách, pak je ve finále staveb devět. Speciálně jsem upozorňoval i František Laudát na problém s TEN-T u prodloužené Rudné - všechno je domluveno, všechno je vyjednáno, Brusel s tím souhlasí. Beru to jako opak. Pan ministr Brabec uvedl jednu nepřesnost ve svém vystoupení. Není pravda, že Ředitelství silnic a dálnic chtělo jít touto cestou, která byla zvolena. To prostě není pravda. Ředitelství silnic a dálnic do posledního dne bojovalo o to, aby i prodloužená Rudná byla v seznamu staveb. Mám na to písemné doklady. Myslím, že to potvrdí pan ministr Ťok. Rozhodnutí neudělal investor, Ředitelství silnic a dálnic, ale Ministerstvo dopravy. Z Prahy vědí lépe, jak to bude fungovat v Ostravě. Mně to připadá mimořádně riskantní. To, jak popsal pan ministr Brabec, tak to může pokračovat, to naprostou pravdu. Ale také máme nějakou historii stavby. jsem podepisoval dodatek se zhotovitelem, jako jsem podepisoval s panem ministrem Ťokem v jeho bývalém zaměstnání, když jsme dělali křižovatku na R35. jsem podepisoval dodatek k  první části I/11, to znamená Mokré Lazce - hranice okresu Opava. Tam jsme s panem ministrem ťukali a otevírali jsme ten úsek. A v  době jsem uzavřel takový dodatek, že po prodloužené by se mělo dávno jezdit. To uvedení do provozu mělo být současně. V  době nám sliboval zhotovitel, že maximální rozdíl bude 30 dnů. A od Mokrých Lazců po hranice okresu Ostrava jezdíme. Nově je tam povolená rychlost 110, což je v pořádku, nový bezpečný úsek. Nejenže to zrychlilo trasu a odlehčilo to těm nejvíce zasaženým obcím, jako byly Hrabyně a Velká Polom, ale taky se výrazným způsobem zvýšila bezpečnost. Pak jsme dostali šanci, jak ty dlouholeté problémy s jedním odpůrcem stavby - je třeba říct, který využívá, a na to plné právo, všechny možnosti našeho právního řádu. k tomu občanské sdružení, které je taky jeho. Vy jste všude zjemňovali podmínky pro činnost občanských sdružení. My jsme tam chtěli nějaké minimální počty, místní příslušnost, to všechno navrhoval pan poslanec Zahradník, tak jste všechno, všechno...

Download XMLDownload text