|

ps2013-048-02-010-011.tt

Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies

Agenda Item Title

11. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 564/ - druhé čtení

Date2016-06-29
Meetingps2013/048
Agenda Itemps2013/048/011
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/048schuz/s048076.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Petr Gazdík 11. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 564/ - druhé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr Jiří Dienstbier. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr vlády ČR Jiří Dienstbier Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, předložený návrh zákona vychází z několika základních bodů. Za prvé zavádí ústřední správní úřad pro oblast střetu zájmů, což vypadá jako nepodstatná věc, ale zdaleka to tak není, protože v minulosti velmi chybělo jakékoliv řízení, především metodické řízení v této oblasti, ale i kontrola dodržování pravidel, a v  oblasti doopravdy nebyl přehled. Dalším principem, ze kterého vychází, je, že zavádí jeden centrální registr, do kterého se vkládají veškerá oznámení, která se podle zákona předkládají, tedy soustřeďují se na jenom místě místo několika tisíc evidenčních míst, kterým příslušní veřejní funkcionáři doposud předkládali a stále ještě předkládají oznámení. Dalším bodem předlohy je zavedení tzv. vstupního oznámení o majetku, které vytvořit srovnávací základnu, ze které lze usuzovat, do jaké míry jedná veřejný činitel ve veřejném zájmu, jak se vyvíjí jeho majetek v návaznosti na vykonávanou funkci. Stejně tak se mění sankce v tom smyslu, že se více rozlišují podle závažnosti porušení zákona a zavádí se jejich dolní hranice. Tolik stručně k vládnímu návrhu zákona. Ještě bych se pokusil stručně zareagovat na projednání ve výborech. Ve výborech byla podpořena řada návrhů, které směřují i proti těmto základním principům, které jsem uváděl. Z logiky věci je považuji za problematické a nemohu je podpořit, protože skutečně narušují ty základní principy. Zmínil bych například zvláštní režim pro soudce, kteří byli doplněni do okruhu veřejných funkcionářů, kde si umím představit, že takto ten okruh může být rozšířen, ale nevidím žádný důvod, proč zavádět nějaký jiný mechanismus podávání veřejných oznámení. Narušuje to doopravdy jeden z těch základních principů. Nebudu tady teď procházet jednotlivé návrhy, případně se vyjádřím ještě v návaznosti na probíhající debatu. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu ministrovi. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru jako výboru garančnímu, dále byl tisk přikázán výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a také mandátovému a imunitnímu výboru. Usnesení výboru vám byla doručena jako sněmovní tisky 564/1 564/9. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj ústavněprávního výboru pan poslanec Radek Vondráček, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Poslanec Radek Vondráček Pane předsedající, jestli mohu, zpravodajem je pan kolega poslanec Vozka, který je omluven. Místopředseda PSP Petr Gazdík Ano, ale vy ho můžete zastoupit. Ve druhém čtení se o tom dokonce nehlasuje. Takže prosím, čiňte se, pane zpravodaji. Poslanec Radek Vondráček Výborně. Jsem zde. Vážené kolegyně, vážení kolegové, ústavněprávní výbor se tímto tiskem zabýval na své schůzi dne 30. března 2016, kdy po vyjádření ministra pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu pana ministra Jiřího Dienstbiera, zpravodajské zprávě poslance Ing. Vlastimila Vozky a po rozpravě rozhodl takto: I. Doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh schválila. II. Doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala k tomuto návrhu zákona změny a doplňky, tak jak jsou uvedeny v písemném vyhotovení tohoto usnesení, které jsou legislativně rozčleněny celkem do 40 novelizačních bodů. Abych je nemusel číst, odkazuji na toto písemné vyhotovení, které jistě máte k dispozici. III. Pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu. IV. Zmocňuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona na schůzi ústavněprávního výboru. V. Zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy. Toť vše. Děkuji za slovo. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu zpravodaji. Nyní prosím zpravodajku výboru nebo zpravodaje výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Pan poslanec Klán. Prosím, pan poslanec je evidentně zpravodaj, nikoliv zpravodajka. (Pobavení.) Prosím, pane poslanče. Poslanec Jan Klán Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, dovolte, abych vás seznámil s usnesením výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj na své 36. schůzi po odůvodnění Jiřím Dienstbierem, ministrem pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu, po zpravodajské zprávě poslankyně Ing. Věry Kovářové a po rozpravě přijal usnesení, kterým přerušuje projednávání sněmovního tisku 564. ***

Download XMLDownload text