|

ps2013-044-01-009-013.tt

Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies

Agenda Item Title

13. Vládní návrh zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich /sněmovní tisk 555/ - druhé čtení

Date2016-04-12
Meetingps2013/044
Agenda Itemps2013/044/013
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/s044024.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Jan Bartošek 13. Vládní návrh zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich /sněmovní tisk 555/ - druhé čtení I tento bod z pověření vlády uvede ministr vnitra Milan Chovanec. Prosím, pane ministře, ujměte se slova. Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych stručně připomenul obsah vládního návrhu zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich. V současnosti chybí obecná úprava podmínek odpovědnosti právnických a podnikajících fyzických osob za přestupek. Podmínky odpovědnosti právnických a podnikajících fyzických osob jsou rozptýleny asi ve dvou stovkách různých zákonů, které jsou navíc řešeny nedostatečně, přičemž mezery v této oblasti vyplňuje pouze rozhodovací praxe soudů. Tento stav je dlouhodobě kritizován. Základem správněprávní odpovědnosti se stát jednotný pojem přestupek, který nahradí právní pojem správní delikt. V souladu se stávajícím stavem bude fyzickým osobám (fyzická osoba?) odpovídat za přestupek na základě zavinění, právnická a podnikající fyzická osoba bez ohledu na zavinění s možností se odpovědnosti zprostit. Návrh zákona dále upravuje zvláštní sankční řízení před správním orgánem založené podpůrném použití správního řádu. Ke zvýšení kvality vedení řízení o přestupku přispěje též zavedení zvláštních kvalifikačních požadavků na oprávněné úřední osoby v řízení o přestupcích. Návrh zákona dále obsahuje novou úpravu promlčecí doby, jejímž uplynutím odpovědnost za přestupek zaniká. Podle návrhu bude délka promlčecí doby jeden nebo tři roky podle závažnosti přestupku. Počítá se též s vytvářením pravidelného přehledu přestupků, který pomůže vytvořit obraz o správním trestání na jednotlivých úsecích veřejné správy. Návrh zákona obsahuje i řadu dalších dílčích novinek, které zohledňují moderní trendy v oblasti správního trestání. Upravuje například narovnání jako formu odklonu spočívající v dohodě mezi obviněným a poškozeným nebo správní trest zveřejněním rozhodnutí o přestupku. Jedním z účelů tohoto správního trestu je informovat veřejnost o nekalých obchodních praktikách právnických nebo podnikajících fyzických osob. Ústavněprávní výbor vznesl k návrhu pozměňovací návrhy, s nimiž souhlasím. Především se upravuje možnost správního orgánu uložit nově omezující opatření spočívající v povinnosti pachatele přestupku, který se dopustil přestupku vykazujícího zejména znaky užití násilí v rodině nebo partnerském vztahu, podrobit se vhodnému programu pro zvládání agrese nebo násilnému chování. Dále se umožňuje, aby i o nemajetkové újmě způsobené přestupkem bylo rozhodováno v řízení o přestupku, a to v rámci tzv. adhezního řízení. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek A vám také děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru jako výboru garančnímu a dále byl tisk přikázán výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisk 555/1-4. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj ústavněprávního výboru a výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj zároveň, i zde je to pan poslanec Lukáš Pleticha, a informoval nás o projednání návrhu ve výborech a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, máte slovo. Poslanec Lukáš Pleticha Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, i tento návrh projednal ústavněprávní výbor, který, jak již zmiňoval pan ministr, přijal pozměňovací návrh, přičemž tu zásadní část zde citoval, a dále pak ještě 17 dalších drobnějších úprav, které mají spíše povahu legtechů. Ministerstvo předtím poskytlo několik konzultačních hodin, kde bylo možno si postoje k tomuto vyjasnit, takže možnost projednat a leccos vyjasnit byla dána. Výsledek projednávání v ústavněprávním výboru máte rozeslán v tisku 555/3. Ústavněprávní výbor doporučuje Poslanecké sněmovně, aby návrh schválila. Dále doporučuje Poslanecké sněmovně, aby přijala k tomuto návrhu změny a doplňky, jak jsou uvedeny v tomto tisku, 1  18, je nebudu opakovat, a dále pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny, a dále zmocnil i jako zpravodaje výboru, abych vás zde s tímto výsledkem seznámil. Dále se tímto návrhem zabýval na své 39. schůzi dne 31. března i výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, který nepřijal žádné pozměňovací návrhy a naopak doporučuje Poslanecké sněmovně, aby sněmovní tisk 555 projednala a schválila v předloženém znění. Dále tento výbor zmocnil zpravodaje výboru, , abych vás s tímto seznámil, a pověřil místopředsedu výboru, aby usnesení zaslal předsedovi Poslanecké sněmovny. ***

Download XMLDownload text