ps2013-026-05-018-057.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
57 . Návrh poslanců Martina Plíška , Leoše Hegera , Jiřího Skalického , Jiřího Štětiny , Jaroslava Krákory , Bohuslava Svobody , Soni Markové a Rostislava Vyzuly na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 40 / 1995 Sb . , o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č . 468 / 1991 Sb . , o provozování rozhlasového a televizního vysílání , ve znění pozdějších předpisů , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 256 / 2001 Sb . , o pohřebnictví a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 391 / - prvé čtení
Stanovisko vlády nám bylo doručeno jako sněmovní tisk 391 / 1 . Zástupci navrhovatelů si vybrali , že dnes návrh uvede zástupce navrhovatelů pan poslanec Martin Plíšek , a žádám zároveň pana poslance Ludvíka Hovorku , který je zpravodajem pro prvé čtení , aby zaujal místo u stolku zpravodajů . Zástupce navrhovatelů prosím o jeho úvodní slovo . Máte slovo , pane poslanče .
Poslanec Martin Plíšek
Vážený pane předsedající , děkuji za slovo . Milé kolegyně , vážení kolegové , z pověření skupiny poslanců z téměř všech poslaneckých klubů Poslanecké sněmovny bych vám rád krátce představil novelu zákona o regulaci reklamy , která přesněji a v některých ohledech přísněji upravuje tzv . marketingové a reklamní vztahy farmaceutických firem na straně jedné a lékařů a lékárníků na straně druhé a také tzv . kongresovou turistiku . Předložím vám nyní jednotlivé body , které tento návrh oproti stávající úpravě přináší .
Pokud jde o tzv . přiměřenou míru pohostinnosti při pořádání kongresů vzdělávacích akcí , tak zákon tento pojem přesněji vymezuje a říká , jaké náklady může farmaceutická firma uhradit lékaři nebo lékárníkovi . Mají to být pouze čtyři druhy nákladů , a to na ubytování , stravu , dopravu a registrační poplatek . Zákon také nově postihuje fyzické osoby nepodnikající , protože často dochází k situacím , kdy tzv . nastrčené třetí osoby nabízejí lékařům a lékárníkům určité pokuty ve jménu nebo v zastoupení farmaceutické firmy a potom při výkonu dozorových kompetencí Státního ústavu pro kontrolu léčiv , který je dozorovým orgánem podle tohoto zákona , jsou nepostižitelné a vyviní se z jakéhokoli protiprávního jednání .
Zákon dále stanoví , že svolavatelé akcí , tzn . vzdělávacích akcí pořádaných farmaceutickými firmami pro lékaře a lékárníky , mají povinnost v určité lhůtě dopředu o této svolané akci informovat Státní ústav pro kontrolu léčiv , tzn . pořadatel , v jakém oboru a kdo pořádá v jakém termínu příslušnou akci . Následně Státní ústav pro kontrolu léčiv údaje o akci zveřejní na internetových stránkách , bude tam tedy také větší veřejná kontrola , občané i pacienti se budou moci seznámit s těmito údaji .
Zavádí se také nová kompetence Státního ústavu pro kontrolu léčiv v oblasti doplňků stravy . Často totiž dochází k tomu , že doplňky stravy jsou v reklamě nesprávně nebo neprávem vydávány za léky , a dochází tím podle našeho názoru ke klamání spotřebitele .
Návrh také zakazuje reklamu na léky formou soutěže , spotřebitelské hry nebo loterie . Upravuje tzv . poregistrační studie s tím , že říká , že nově se tento zákon na ně vztahuje , s výjimkou studií bezpečnostních . Víme , že často ty poregistrační studie sloužily či jsou marketingovými studiemi na propagaci konkrétních léčivých přípravků . Víme to i z aplikační činnosti Státního ústavu pro kontrolu léčiv , který nedávno tuto záležitost také řešil .
V neposlední řadě návrh zákona také navyšuje pokuty a sankce za porušení tohoto zákona . Pokuty byly původně stanoveny v roce 1995 . Podle našeho názoru už jsou neodpovídající a my navrhujeme jednotlivé pokuty navýšit na trojnásobek s tím , že ta nejvyšší možná pokuta podle tohoto zákona by činila maximálně 15 mil . korun . Je to samozřejmě s ohledem na míru provinění , opakovanost protiprávního jednání apod .
V zákoně také navrhujeme zakázat reklamu na pohřební služby v areálech nemocnic a zařízení sociálních služeb . Nepřipadá nám úplně etické , jak jsme se setkali i v některých zařízeních , že tato reklama je tam provozována , a na základě podnětu nemocnic , zdravotnických zařízení , sociálních ústavů , ale i obcí navrhujeme tento zákaz .
Já bych se ještě s dovolením v úvodu rád rovnou vyjádřil k jedné věci , která se řešila ve spojitosti s touto novelou v médiích , kdy bylo řečeno , že my chceme nějakým způsobem nepřímo upravovat v tomto návrhu tzv . pozitivní listy na léky zdravotních pojišťoven . Chtěl bych ujistit , že tomu tak není . Tento náš návrh zákona vyčleňuje ze svého režimu tzv . pobídkové programy zdravotních pojišťoven . Předkladatelé měli spíše na mysli preventivní programy než pozitivní listy . Nicméně pakliže se ukáže dejme tomu ve druhém čtení , že je určitá interpretační potíž v tom , jak toto vykládat , jsme jako předkladatelé připraveni tuto pasáž vypustit . Já jenom dodávám , že pozitivní listy by se ani nedaly takto upravit bez dalšího . Jejich úprava spíše spadá do zákona o veřejném zdravotním pojištění , VZP a ostatních zdravotních pojišťovnách . Nicméně si uvědomujeme , že to může v praxi vyvolat problémy , a proto dopředu avizuji , že předkladatelé ve druhém čtení případně jsou připraveni tuto věc ze zákona vypustit .
Doplním ještě , že pan předseda zdravotního výboru Poslanecké sněmovny už nás oslovil s úpravou reklamy na nelegální léky , tzn . na léky , které nejsou řádně registrovány . Za předkladatele si také dovolím konstatovat , že souhlasíme s tímto předběžným návrhem na doplnění tohoto návrhu zákona . Stejně tak si myslím , že na půdě zdravotního výboru , pakliže tam bude zákon přikázán , by se měla diskutovat i oblast reklamy na zdravotnické prostředky , protože , jak víme , současná vláda stáhla doprovodnou legislativu k přijatému zákonu o zdravotnických prostředcích , kde byla právě reklama na zdravotnické prostředky upravena .
Já bych chtěl v tuto chvíli na závěr poděkovat svým kolegům z poslaneckého klubu TOP 09 Leoši Hegerovi a Jiřímu Skalickému , poslanci hnutí Úsvit Jiřímu Štětinovi , Jaroslavu Krákorovi z ČSSD , Bohuslavu Svobodovi z ODS , Soně Markové z KSČM a Rostislavu Vyzulovi z hnutí ANO , že připojili podpis k tomuto návrhu zákona , a současně si vás dovoluji jménem předkladatelů požádat , abyste souhlasili s postoupením tohoto návrhu do druhého čtení .
Download XML • Download text