ps2013-042-06-006-160.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.00 hodin)
Už i praxe z ostatních měst , jako jsou Budějovice , Pardubice a tak dále ukazují , že spádové oblasti pro základní školy neplní svou funkci . Rodiče opravdu fiktivně přehlašují své děti do jiného obvodu jenom proto , aby měli nárok na školu , kterou si vybrali . A někteří zastupitelé na ně samozřejmě podávají trestní oznámení , což jsem ale ráda , že paní ministryně s touto praktikou samozřejmě nesouhlasí , a za to jí děkuji .
Nicméně musím říci , že je zde i nemalý vliv patnácti statutárních měst , která se připojila k výzvě , aby spádovost pro mateřské školy nebyla v této novele zakotvena . Myslím si , že jejich argumenty vyplývají z čistě praktického hlediska a neměly by být opomíjeny . Můžu tady reagovat na některá tvrzení ministerstva , že Ministerstvo školství tvrdí , že zavedení spádových obvodů do mateřské školy je jen analogií spádů v základních školách , které systémově fungují , a nikdo je nerozporuje , a že spády zajistí přijetí dítěte do MŠ poblíž bydliště . To už jsem vysvětlila , že to není analogie , že kritéria pro spádovost mateřské a základní školy a pro výběr mateřské a základní školy jsou často rozdílná .
MŠMT tvrdí , že reálný výkon povinného předškolního vzdělávání umožní právě jen spádové oblasti nebo obvody . A já se ptám , když paní ministryně na úvod svého slova řekla , že zavádíme sice předškolní vzdělávání povinné v posledním roku mateřské školy , ale vlastně je to na volbě rodičů , jestli budou chtít , nebo nebudou chtít . A když nebudu chtít , tak stejně mám individuální vzdělání . Tak se ptám , proč tedy zavádíme spádové oblasti a zavádíme ten předškolní rok , protože v podstatě jenom ty spádové oblasti nám umožní reálně děti v předškolním roce vzdělávat . To si nemyslím . A je taky potřeba říct , že pokud obec nebude mít dostatečnou kapacitu míst ve svých mateřských školkách , tak v podstatě obec nic nepřiměje k tomu , aby navýšila systém spádových obvodů .
MŠMT tvrdí , že rodič není spádovostí svázán a může zvolit MŠ dle své úvahy . Já si myslím , že tomu tak není . Svoboda volby mateřské školy a povinnost vymezovat spádové oblasti pro obce jsou vzájemně neslučitelné . Každé dítě právě bude fixováno pouze jen ve spádové školce a možnost jeho umístění do školy nespádové se vlastně limitně blíží nule , anebo přehlásím - li dítě někam jinam do trvalého bydliště , kde bude vymezena spádová oblast . A v neposlední řadě tady máme spádovou turistiku , o které jsem se zmínila již před chvilkou , to znamená , že zřejmě všichni víme , že někteří rodiče , a já se jim nedivím , neváhají přepsat své děti na fiktivní adresy , jen aby dosáhli jejich přijetí právě v základní škole , pro kterou jsou vymezeny spádové oblasti , jenom proto , že nechtějí navštěvovat základní školu v místě trvalého bydliště . Bohužel jde v této situaci o podvod . Troufám si říct , že jde i o pošlapání práva těch dětí , které ve spádovém obvodu přirozeně žijí a mohou reálně čelit faktu , že se do školy , na niž vidí z okna svého domu či bytu , nedostanou . Je to také jeden z hlavních negativních důsledků desetileté praxe spádových obvodů základních škol , jež ani obce ani školy nedokážou účinně řešit , a Ministerstvo školství to zatím odmítá řešit . Pokud novelou přikážeme vymezovat spádové obvody i pro mateřské školy , myslím si , že přeneseme spádovou turistiku i do mateřských škol a nejenom do základních škol .
Dámy a pánové , ráda bych vás poprosila o podporu pozměňovacího návrhu , který ruší spádové oblasti , ale samozřejmě zdůrazňuji , že neomezuje ustanovení o přednostním přijímání čtyřletých , respektive tříletých dětí , tak jak je psáno samozřejmě v novele zákona .
Děkuji vám za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Dobré odpoledne . Dámy a pánové , to byla paní poslankyně Radka Maxová . Než budeme pokračovat dál podle přihlášek , s přednostním právem se hlásí ministr obrany Martin Stropnický . Paní kolegyně Hubáčková ještě chvíli počká . Prosím , pane ministře , máte slovo .
Ministr obrany ČR Martin Stropnický
Děkuji , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , já jsem jenom chtěl pár slov nebo nejvýš vět k tomu , co tady řekl pan kolega Chalupa . Nechci lacině poukazovat na něco , co by třeba z mého pohledu v zákoně být mělo , protože jsme o tom částečně mluvili i s paní kolegyní a vím , že na to má pohled relativně docela podobný . A teď samozřejmě mluvím o té branné výchově , přípravě , jakkoliv to nazveme . Je to škoda . Musíme se na to ale určitě v dohledné době soustředit a orientovat nejenom proto , že to je užitečné a potřebné , že to po nás vyžaduje právem veřejnost , ale že k tomu také bohužel vede celková bezpečnostní situace , která nás obklopuje . Skutečně si myslím , že v nejbližší možné době by bylo potřeba se na to znovu podívat , vrátit se k tomu a řešit to třeba aspoň podobou volitelného odpoledního předmětu . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu ministru obrany Martinu Stropnickému . Budeme pokračovat podle přihlášek . Ještě konstatuji , že paní místopředsedkyně Jermanová ruší svou omluvu a bude dál ve schůzi . Nyní má slovo paní poslankyně Gabriela Hubáčková . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Gabriela Hubáčková
Vážený pane místopředsedo , vážená vládo , paní ministryně , kolegyně , kolegové , protože zde zaznělo mnohé a jsme ve třetím čtení , nebudu vás obtěžovat fakty , pozměňovacími návrhy .
Od kolegyně tady zaznělo , jak se k tomu náš klub postaví , jak bude hlasovat . Já bych si jenom s dovolením dovolila připomenout takovou malou vsuvkou dohledatelná vyjádření paní ministryně , která zazněla a byla uvedena v tisku k tomuto zákonu .
Září 2015 : " Nechystá se žádné masové rušení zvláštních škol jednak proto , že neexistují . Pojem praktická škola je pracovní a nemá v zákoně ustanovení . "
Únor 2016 : " Rozšiřují se možnosti vzdělávání pro vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením a mohou být dále vzděláváni ve školách určených ze školského zákona , což jsou dnešní praktické školy . "
Mladá fronta DNES , listopad 2015 : " Děti se budou vzdělávat podle plánu běžných základních škol , ale s menšími nároky na dosažené znalosti . Když budou společně vzdělávány , mohou se zlepšovat a dosáhnout výš , než kdyby zůstaly v praktické škole . "
Aktuálně leden 2016 : " Zrušení programu , podle kterého se dosud vzdělávaly , se rozhodně nerovná zrušení praktických škol . "
Jihlavský deník : " Trvám na tom , že je správné , aby děti směřovaly do hlavního vzdělávacího proudu . "
Novinky : " Netrvám na tom a ne všechny děti s lehkým mentálním postižením se budou vzdělávat v hlavním vzdělávacím proudu . "
Mladá fronta DNES listopad 2015 : " Rodiče zůstávají velmi silným aktérem ve společném vzdělávání . Bude na nich , jak zareagují na změny . Budou se muset rozhodnout , zda zanechají dítě na škole praktické , nebo si vyberou základní školu v místě , kde bydlí . "
Leden 2016 : " Rodiče dětí , které se vzdělávají ve speciálních třídách s vyšší mírou podpory , budou muset dát výslovný souhlas , pokud je tam budou chtít nechat . "
Další zpráva : " Kontrolu nad správným zájmem dítěte svěří novému úřadu . Výstupy školských poradenských zařízení budou podléhat revizi . Revizní instancí bude právnická osoba zřízená ministerstvem a může být součástí podle potřeby nová diagnostika speciálních vzdělávacích potřeba žáka . "
Já doufám , a paní ministryni a celému ministerstvu to moc přeji , aby budoucnost námi přijímaného zákona měla lepší výstupy a delší trvání , než jsou tyto zprávy s půlročním předstihem .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . S přednostním právem se hlásí ministryně školství Kateřina Valachová . Prosím , paní ministryně , máte slovo .
Download XML • Download text