|

ps2013-042-06-006-160.tt

Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies

Agenda Item Title

160. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - třetí čtení

Date2016-03-09
Meetingps2013/042
Agenda Itemps2013/042/160
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/s042181.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   7 < Page 8 > 9

i praxe z ostatních měst, jako jsou Budějovice, Pardubice a tak dále ukazují, že spádové oblasti pro základní školy neplní svou funkci. Rodiče opravdu fiktivně přehlašují své děti do jiného obvodu jenom proto, aby měli nárok na školu, kterou si vybrali. A někteří zastupitelé na samozřejmě podávají trestní oznámení, což jsem ale ráda, že paní ministryně s touto praktikou samozřejmě nesouhlasí, a za to děkuji. Nicméně musím říci, že je zde i nemalý vliv patnácti statutárních měst, která se připojila k výzvě, aby spádovost pro mateřské školy nebyla v této novele zakotvena. Myslím si, že jejich argumenty vyplývají z čistě praktického hlediska a neměly by být opomíjeny. Můžu tady reagovat na některá tvrzení ministerstva, že Ministerstvo školství tvrdí, že zavedení spádových obvodů do mateřské školy je jen analogií spádů v základních školách, které systémově fungují, a nikdo je nerozporuje, a že spády zajistí přijetí dítěte do poblíž bydliště. To jsem vysvětlila, že to není analogie, že kritéria pro spádovost mateřské a základní školy a pro výběr mateřské a základní školy jsou často rozdílná. MŠMT tvrdí, že reálný výkon povinného předškolního vzdělávání umožní právě jen spádové oblasti nebo obvody. A se ptám, když paní ministryně na úvod svého slova řekla, že zavádíme sice předškolní vzdělávání povinné v posledním roku mateřské školy, ale vlastně je to na volbě rodičů, jestli budou chtít, nebo nebudou chtít. A když nebudu chtít, tak stejně mám individuální vzdělání. Tak se ptám, proč tedy zavádíme spádové oblasti a zavádíme ten předškolní rok, protože v podstatě jenom ty spádové oblasti nám umožní reálně děti v předškolním roce vzdělávat. To si nemyslím. A je taky potřeba říct, že pokud obec nebude mít dostatečnou kapacitu míst ve svých mateřských školkách, tak v podstatě obec nic nepřiměje k tomu, aby navýšila systém spádových obvodů. MŠMT tvrdí, že rodič není spádovostí svázán a může zvolit dle své úvahy. si myslím, že tomu tak není. Svoboda volby mateřské školy a povinnost vymezovat spádové oblasti pro obce jsou vzájemně neslučitelné. Každé dítě právě bude fixováno pouze jen ve spádové školce a možnost jeho umístění do školy nespádové se vlastně limitně blíží nule, anebo přehlásím-li dítě někam jinam do trvalého bydliště, kde bude vymezena spádová oblast. A v neposlední řadě tady máme spádovou turistiku, o které jsem se zmínila již před chvilkou, to znamená, že zřejmě všichni víme, že někteří rodiče, a se jim nedivím, neváhají přepsat své děti na fiktivní adresy, jen aby dosáhli jejich přijetí právě v základní škole, pro kterou jsou vymezeny spádové oblasti, jenom proto, že nechtějí navštěvovat základní školu v místě trvalého bydliště. Bohužel jde v této situaci o podvod. Troufám si říct, že jde i o pošlapání práva těch dětí, které ve spádovém obvodu přirozeně žijí a mohou reálně čelit faktu, že se do školy, na niž vidí z okna svého domu či bytu, nedostanou. Je to také jeden z hlavních negativních důsledků desetileté praxe spádových obvodů základních škol, jež ani obce ani školy nedokážou účinně řešit, a Ministerstvo školství to zatím odmítá řešit. Pokud novelou přikážeme vymezovat spádové obvody i pro mateřské školy, myslím si, že přeneseme spádovou turistiku i do mateřských škol a nejenom do základních škol. Dámy a pánové, ráda bych vás poprosila o podporu pozměňovacího návrhu, který ruší spádové oblasti, ale samozřejmě zdůrazňuji, že neomezuje ustanovení o přednostním přijímání čtyřletých, respektive tříletých dětí, tak jak je psáno samozřejmě v novele zákona. Děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Dobré odpoledne. Dámy a pánové, to byla paní poslankyně Radka Maxová. Než budeme pokračovat dál podle přihlášek, s přednostním právem se hlásí ministr obrany Martin Stropnický. Paní kolegyně Hubáčková ještě chvíli počká. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr obrany ČR Martin Stropnický Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem jenom chtěl pár slov nebo nejvýš vět k tomu, co tady řekl pan kolega Chalupa. Nechci lacině poukazovat na něco, co by třeba z mého pohledu v zákoně být mělo, protože jsme o tom částečně mluvili i s paní kolegyní a vím, že na to pohled relativně docela podobný. A teď samozřejmě mluvím o  branné výchově, přípravě, jakkoliv to nazveme. Je to škoda. Musíme se na to ale určitě v dohledné době soustředit a orientovat nejenom proto, že to je užitečné a potřebné, že to po nás vyžaduje právem veřejnost, ale že k tomu také bohužel vede celková bezpečnostní situace, která nás obklopuje. Skutečně si myslím, že v nejbližší možné době by bylo potřeba se na to znovu podívat, vrátit se k tomu a řešit to třeba aspoň podobou volitelného odpoledního předmětu. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministru obrany Martinu Stropnickému. Budeme pokračovat podle přihlášek. Ještě konstatuji, že paní místopředsedkyně Jermanová ruší svou omluvu a bude dál ve schůzi. Nyní slovo paní poslankyně Gabriela Hubáčková. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Poslankyně Gabriela Hubáčková Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, paní ministryně, kolegyně, kolegové, protože zde zaznělo mnohé a jsme ve třetím čtení, nebudu vás obtěžovat fakty, pozměňovacími návrhy. Od kolegyně tady zaznělo, jak se k tomu náš klub postaví, jak bude hlasovat. bych si jenom s dovolením dovolila připomenout takovou malou vsuvkou dohledatelná vyjádření paní ministryně, která zazněla a byla uvedena v tisku k tomuto zákonu. Září 2015: "Nechystá se žádné masové rušení zvláštních škol jednak proto, že neexistují. Pojem praktická škola je pracovní a nemá v zákoně ustanovení." Únor 2016: "Rozšiřují se možnosti vzdělávání pro vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením a mohou být dále vzděláváni ve školách určených ze školského zákona, což jsou dnešní praktické školy." Mladá fronta DNES, listopad 2015: "Děti se budou vzdělávat podle plánu běžných základních škol, ale s menšími nároky na dosažené znalosti. Když budou společně vzdělávány, mohou se zlepšovat a dosáhnout výš, než kdyby zůstaly v praktické škole." Aktuálně leden 2016: "Zrušení programu, podle kterého se dosud vzdělávaly, se rozhodně nerovná zrušení praktických škol." Jihlavský deník: "Trvám na tom, že je správné, aby děti směřovaly do hlavního vzdělávacího proudu." Novinky: "Netrvám na tom a ne všechny děti s lehkým mentálním postižením se budou vzdělávat v hlavním vzdělávacím proudu." Mladá fronta DNES listopad 2015: "Rodiče zůstávají velmi silným aktérem ve společném vzdělávání. Bude na nich, jak zareagují na změny. Budou se muset rozhodnout, zda zanechají dítě na škole praktické, nebo si vyberou základní školu v místě, kde bydlí." Leden 2016: "Rodiče dětí, které se vzdělávají ve speciálních třídách s vyšší mírou podpory, budou muset dát výslovný souhlas, pokud je tam budou chtít nechat." Další zpráva: "Kontrolu nad správným zájmem dítěte svěří novému úřadu. Výstupy školských poradenských zařízení budou podléhat revizi. Revizní instancí bude právnická osoba zřízená ministerstvem a může být součástí podle potřeby nová diagnostika speciálních vzdělávacích potřeba žáka." doufám, a paní ministryni a celému ministerstvu to moc přeji, aby budoucnost námi přijímaného zákona měla lepší výstupy a delší trvání, než jsou tyto zprávy s půlročním předstihem. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. S přednostním právem se hlásí ministryně školství Kateřina Valachová. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

Download XMLDownload text