ps2013-042-06-006-160.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.40 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Novotnému . Nyní pan poslanec Martin Lank . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Martin Lank
Děkuji za slovo . Vážený pane předsedající , vážení členové vlády , vážené kolegyně , kolegové , slibuji , že se pokusím být maximálně stručný , protože i v mém zájmu a v zájmu nás všech je , abychom to stihli odhlasovat co nejdříve . Nicméně ještě než se dostaneme k závěrečnému hlasování , dovolte mi , abych za poslanecký klub Úsvitu vyjádřil určitou obavu z dopadu nepromyšlené inkluze . Ona je velice zajímavá otázka , kde je vlastně původ inkluze ve školství .
Česko před více než osmi lety prohrálo před Evropským soudem pro lidská práva spor s rodiči proti zařazení osmnácti romských dětí z Ostravy do zvláštní školy . Stát se tehdy u Evropského soudu zavázal řešit problém dětí s diagnózou lehké mozkové dysfunkce . A dnešní rušení praktických škol je výsledkem právě tohoto rozsudku . Pravdivost této informace na konci února letošního roku veřejně potvrdil náměstek z Ministerstva školství Stanislav Štech . Ten také potvrdil , že inkluze řeší především problematiku dětí s tímto postižením , ale nebere téměř žádný zřetel na potřeby dětí s jinými hendikepy .
Ony se v českém školství dějí věci , které by do něj rozhodně patřit neměly . Některé školy se rozhodly zakázat vstup rodičům do školy , protože se množí případy napadení učitele právě rodiči . Nedávno celou Českou republiku šokovala sebevražda pedagoga vyvolaná útoky žáků . V roce 2014 se dostal do vážných problémů pastor a učitel David Kavka , když nechal na Střední zdravotnické škole v Ústí nad Labem propadnout muslimskou studentku . Její otec vyhrožoval intervencí ombudsmanky , medializací a argumentoval tím , že pedagog je zaujatý proti islámu , a dokonce i tím , že je rasista .
Na řadě škol jsou v současné době třídy zaplněné na maximum . Například můj syn v tomto školním roce nastoupil do první třídy v Jihlavě a všechny třídy prvních ročníků mají okolo třiceti dětí . Nároky na učitelku si dovedete představit a její možnosti věnovat se individuálně jednotlivým dětem , které by to potřebovaly , jsou naprosto logicky velmi omezené .
Když to shrnu , zvládat ve třídě stále sebevědomější dětí a fyzické , ale i právní útoky rodičů , to vše činí z povolání učitele už dnes rizikovou profesi a ze školy skoro válečnou zónu . Toto bychom měli řešit , a ne situaci ještě zhoršovat . Už jedno v uvozovkách pouze hyperaktivní dítě plynulost výuky dokáže narušit poměrně výrazně , a než začleníme další , třeba i se zásadnějším hendikepem , tak musíme mít jistotu , že školy a učitelé k tomu budou mít vytvořeny takové podmínky , aby vše zvládli bez dopadu na kvalitu výuky všech dětí ve třídě . Je více než zřejmé , že nepromyšlená inkluze ve škole mnoho problémů ještě prohloubí . Podle našeho názoru je potřeba postupovat v tomto ohledu maximálně opatrně , protože následky by mohly být fatální . My proto podpoříme pozměňovací návrhy , které tento princip , princip inkluze zmírňují a odkládají . A vás bych rád poprosil o totéž .
Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Martinu Lankovi . Nyní se hlásí pan poslanec Zbyněk Stanjura a poté pan poslanec Jiří Mihola . Prosím , pane předsedo , máte slovo .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Děkuji za slovo . Chtěl bych zareagovat na vystoupení paní ministryně . Když nám tak emotivně říkala " vy jste to schválili " , tak já a mí kolegové ne . Neříkejte " vy jste to schválili " , to jste mluvila ke svým kolegům . Vaši kolegové to schválili . My ne . To za prvé .
A za druhé . Vůbec to není odborná otázka . Je to čisté politikum . Nebezpečný nápad levice . Tak to prostě je . Nemaskujte to za odborná stanoviska , to není pravda . Prosazujete to hlava nehlava . Když se vám nějaký odborný názor nelíbí , tak ho označíte za chybný nebo zpochybníte toho , kdo to říká . Takže je to jenom politické rozhodnutí . A my o tom budeme rozhodovat , ne odborníci .
Byli jsme minule proti a dneska budeme znovu proti . A to jeden váš nápad za druhým , paní ministryně . Taky povinný poslední ročník mateřské školy . Zavádíte to z jiných důvodů , než oficiálně říkáte . Nemáte ani odvahu na mikrofon říct , proč to vlastně děláte . K cíli to nepovede , jenom budeme zbytečně otravovat slušné rodiče , kteří si chtějí zvolit případně jinou alternativu . Je jich výrazná menšina , tak jim dejte pokoj ! Nestarejte se o ně !
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Ještě pan poslanec Petr Fiala s faktickou poznámkou před řádnou přihláškou pana poslance Jiřího Miholy . Prosím , pane předsedo , máte slovo k faktické poznámce .
Poslanec Petr Fiala
Děkuji . Jenom krátké vysvětlení nebo upřesnění k tomu , čím zde argumentoval pan poslanec Lank , a to se týká nutnosti řešit důsledky rozsudku D . H . proti České republice i tou formou posilování inkluze , která se odehrává teď .
Chci jasně říci , že důsledky rozsudku D . H . proti České republice bylo nutné řešit i proto , že to bylo permanentní téma Rady Evropy , protože to bylo téma , se kterým vystupovala řada velvyslanců nám spřátelených zemí . Nicméně k tomu řešení došlo a to řešení je obsaženo v akčním plánu Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy , který byl přijat v roce 2013 a který provedl konkrétní kroky , abychom se vyrovnali s tou situací , kterou nám některé evropské orgány vytýkaly . Tím podstatným opatřením byla zlepšená diagnostika , která měla bránit tomu , aby se do základních škol prakticky nemohly dostávat děti , které by tam nešly z důvodu postižení , ale byly tam zařazovány proto , že měly nevýhodné sociální nebo kulturní podmínky . Tato opatření , která jsme udělali v praxi , fungovala a není důvod pro to , abychom jako opatření na základě rozsudku D . H . pokračovali někam dál .
A mimochodem , a to je potřeba také říct , Česká republika se nikdy nezavázala při projednávání této otázky na žádném mezinárodním fóru , že by rušila základní školy praktické . Zavázali jsme se k lepší diagnostice . Zavázali jsme se k tomu , že situaci budeme řešit , že zabráníme tomu , aby děti ze sociálních a kulturních důvodů byly zařazovány do zvláštních , tedy základních škol praktických , ale k ničemu dalšímu se Česká republika nezavázala . Není proto možné argumentovat tím , že další kroky v inkluzní integraci jsou v důsledku rozsudku D . H .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Pane předsedo , byl jste přihlášen k faktické poznámce . Děkuji . Nyní pan poslanec Jiří Mihola , v tuto chvíli poslední přihlášený do rozpravy ve třetím čtení . Pane předsedo , máte slovo .
Poslanec Jiří Mihola
Děkuji . Vážený pane předsedající , vážená paní ministryně , kolegyně a kolegové , se zájmem jsem si vyslechl celou tu diskusi a jen pár závěrečných slov mi dovolte za klub KDU - ČSL , abych se vyjádřil tady k této novele a pozměňovacím návrhům . Budu podle toho , jak žádal pan kolega Sklenák , co nejvíce stručný . Doufám , že se pak osvědčí to známé úsloví - řekni jim to kratší , budou tě mít radši .
KDU - ČSL je připravena podpořit školský zákon jako celek . Jsme připraveni podpořit také některé pozměňující návrhy . Věnovali jsme se tomu velmi obšírně jak na poslaneckém klubu , na výborech , na naší školské odborné komisi apod . Chtěl bych ale zdůraznit zde především podporu jednoho pozměňujícího návrhu , který najdete pod písmenem I 16 až 19 . Týká se individuálního čili domácího vzdělávání na druhém stupni základní školy . My jsme tu podporu tomuto pozměňujícímu návrhu přislíbili před rokem a nyní také před pár týdny na tiskové konferenci společně se zástupci dalších čtyř politických klubů , konkrétně hnutí ANO , ODS , TOP 09 a Úsvitu , takže věřím , že tento návrh projde .
Vnímám , že emoce vzbuzuje především zavedení povinného předškolního roku v mateřských školách . Možná zbytečně , protože přes 90 % dětí tam stejně chodí . Už jsem vícekrát asi zdůraznil fakt , že jsou země v Evropě jako Německo , kde se bez toho povinného ročníku obejdou a dobře fungují . Jsou země , jak již tady bylo zmíněno , kde dokonce mají od čtyř let povinnou školní docházku , jako je Lucembursko , také fungují , také to nepovažují za nějaké jho nebo odtrhávání dětí od rodiny apod . A v celé řadě zemí je také právě od pěti let .
Je zajímavé , že vcelku bez problému , nebo s malými problémy , jak jsem tak vnímal , rozhodujeme na zavedení povinných přijímacích zkoušek . A také jsme nezaznamenal nějaké zvláštní emoce u maturity z matematiky . Možná jen proto , že je dostatečně daleko ta doba , kdy začne povinná maturita z matematiky fungovat .
Download XML • Download text