|

ps2013-042-06-006-160.tt

Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies

Agenda Item Title

160. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - třetí čtení

Date2016-03-09
Meetingps2013/042
Agenda Itemps2013/042/160
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/s042181.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   10 < Page 11 > 12

Poslanec Karel Fiedler Dobré odpoledne. Děkuji za slovo pane předsedající. Navázal bych jenom na to, co tu zaznělo před chvilkou od pana předsedy poslaneckého klubu Sklenáka, že tady vystupuje příliš mnoho vládních poslanců. Nebyli to tři ze čtyř, jsem zaregistroval čtyři z posledních pěti. A kde se to bere. Tak možná ten, pokud to tak nazveme, nešvar nebo impuls vidím třeba v interpelacích. jsem si jednou udělal statistiku interpelací na premiéra a tam jsem si spočítal, že přes 87 % interpelací bylo na premiéra z řad vládní koalice a 70 % z řad členů jeho vlastní strany. Tady možná hledejme trošku nešvar, který tady je. Ale teď pojďme k projednávání zákona. Budu se snažit být velmi stručný. Chtěl bych požádat kolegy a předsedy klubů, aby zvážili, jak naloží s hlasováním o pozměňovacích návrzích L1 a L3. Vím, že jsou různá stanoviska. jsem se tímto pozměňovacím snažil řešit to, čím se zabývám nějakou dobu, aby nám ze škol nevycházelo tolik studentů, o které není na trhu práce zájem, a naopak technické obory, firmy, které se zabývají průmyslovou a strojírenskou výrobou, mají permanentně problém sehnat kvalifikovanou sílu. Přečtu jen kousek zdůvodnění. Je to jeden odstaveček, takže opravdu nechci moc zdržovat. Krajům se nově dává kompetence řídit strukturu oborů odborného vzdělávání ve své působnosti. Některé kraje již takto postupují, pouze není tato činnost formalizována. Krajský úřad za povinnost seznam předem projednat se zástupci relevantních zaměstnavatelů, odborů a krajskou pobočkou Úřadu práce, přičemž z nich kraj může zřídit - může zřídit - stálý poradní orgán. Řízení oborové struktury je nezbytné pro účinnou optimalizaci středních škol zřizovaných krajem. Netýká se to gymnázií. Kolegyně a kolegové, jestli jste poslouchali, není to nic, co by se snažilo převrátit svět a převrátit systém školství. Je to pouze něco, co se snaží účinně napomoci tomu, aby došlo ke zlepšení situace v tom, že máme příliš mnoho studentů na oborech, které nevyžadují zaměstnavatelé, což je podle to nejpodstatnější, ne jestli to jsou obory populárních, a příliš málo studentů nebo učňů v oborech, které zaměstnavatelé vyžadují. Toto je věc, jestli jste poslouchali citaci zdůvodnění, která není striktní a závazná, ale vychází pouze ze zkušeností, které vím, že jsou na Slovensku, tam je to trochu jinak, tohle k tomu inspirovalo. A myslím si, že tento pozměňovací návrh, týká se to bodů L1 a L3, může pouze napomoci stávající situaci. Chtěl bych vás proto poprosit o podporu těchto návrhů, abyste případně ještě zvážili svoje stanovisko. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Fiedlerovi. Nyní pan poslanec Ludvík Hovorka, připraví se pan poslanec Josef Novotný. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Ludvík Hovorka Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, vážené kolegyně, vážení kolegové, vnímám, že je velká snaha začlenit děti, které jsou postižené, do běžné výuky. Myslím si, že to je možné v případě tělesných postižení, ale vnímám jako velký problém pro školy, zejména pro malé školy, začleňování mentálně postižených dětí. Myslím si, že pokud se toto bude důsledně uplatňovat, povede minimálně k vytvoření dvourychlostního školství, to znamená velké školy ve městech se s tím možná nějakým způsobem vyrovnají, ale menší školy na vesnicích a malých městech se s tím nevyrovnají podle nikdy. A bude to velký problém pro obce a města a samozřejmě i pro rodiče dětí, kteří budou velmi zvažovat, jestli své děti dají do takových škol na vesnicích, anebo pak do velkých měst. Proto doporučuji vaší pozornosti pozměňovací návrhy jednak na odložení inkluze o dva roky a jednak můj pozměňovací návrh pod písmenem K, který říká, že příslušné body § 16 o inkluzi se budou řešit s přihlédnutím k možnostem školy. To považuji za důležité a je velký tlak ze strany starostů obcí a měst, abychom dobře zvažovali důsledky, které v případě, že ponecháme zákon tak, jak je, které mohou nastat. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi. Požádám ještě kolegu Josefa Novotného o malé strpení, protože se přihlásila paní poslankyně Adamová s faktickou poznámkou, poté tedy pan poslanec Josef Novotný. Prosím, paní poslankyně, máte slovo k faktické poznámce. Poslankyně Markéta Adamová Děkuji za slovo. Nebudu vůbec mluvit o tomto tématu. Potřebovala bych jen oznámit, že u hlasování číslo 198 jsem hlasovala proti, ale na sjetině je pro. Nechci zpochybnit hlasování, tedy jenom pro záznam. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. Nyní pan poslanec Josef Novotný, připraví se pan poslanec Martin Lank. Poslanec Josef Novotný Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Dámy a pánové, za prvé chci svého kolegu předsedu poslaneckého klubu pana poslance Sklenáka ujistit, že jsem využil možností a jednal jsem ve školském výboru o svých pozměňovacích návrzích. Ale přesto mi dovolte, abych tady zdůraznil některé věci. Budu velmi stručný. První můj dotaz zní, zda si opravdu myslíte, že je potřeba podpořit humanitní maturitní obory a že máme dostatek oborů, nebo žáků v oborech technických. si myslím pravý opak. Myslí si to samozřejmě i spousta podnikatelů, myslí si to spousta hejtmanů, myslí si to spousta starostů. jenom tím, že dávají různá stipendia, podporují obory tak, aby do oborů technických šli opravdu žáci v podstatně větším počtu, než je tomu v současné době. Proč o tom mluvím? Mluvím o tom kvůli tomu, že jsem ve svém pozměňovacím návrhu navrhl, aby povinnou závěrečnou maturitní zkoušku z matematiky konali všichni žáci mimo oborů uvedených v § 62 a 85. Proč? Jestliže uděláme to, že zhruba z několika stovek oborů, které jsou dneska zapsány na Ministerstvu školství, vybereme zhruba 60 nebo 80 oborů, u kterých řekneme, že se tam maturovat z matematiky, povede to samozřejmě k tomu, že o tyto obory, místo aby byl větší zájem, bude zájem menší. Proto si myslím, že pokud chceme podpořit technické vzdělávání, měla by být maturita z matematiky povinná u všech oborů mimo těch, které jsem uvedl. V této části bych vás požádal o podporu mého pozměňovacího návrhu pod písm. H16 H18. Druhá část mého pozměňovacího návrhu se týká přijímacích zkoušek. Mluvíme tady o administrativě, že je na školách velká, apod. navrhuji, aby jediným kritériem, jediným kritériem při přijímání na střední školy u maturitních oborů byly jednotné centrálně zadávací přijímací zkoušky na střední školy, to znamená, aby tam nebyla další kritéria, jako například hodnocení různých olympiád nebo výsledky ze základní školy apod., protože pak ty výsledky lze samozřejmě různě upravovat, manipulovat apod. Tato část je v mém pozměňovacím návrhu pod čísly H1 H15.

Download XMLDownload text