ps2013-042-06-006-160.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.30 hodin)
Poslanec Karel Fiedler
Dobré odpoledne . Děkuji za slovo pane předsedající . Navázal bych jenom na to , co tu zaznělo před chvilkou od pana předsedy poslaneckého klubu Sklenáka , že tady vystupuje příliš mnoho vládních poslanců . Nebyli to tři ze čtyř , já jsem zaregistroval čtyři z posledních pěti . A kde se to bere . Tak možná ten , pokud to tak nazveme , nešvar nebo impuls já vidím třeba v interpelacích . Já jsem si jednou udělal statistiku interpelací na premiéra a tam jsem si spočítal , že přes 87 % interpelací bylo na premiéra z řad vládní koalice a 70 % z řad členů jeho vlastní strany . Tady možná hledejme trošku nešvar , který tady je .
Ale teď pojďme k projednávání zákona . Budu se snažit být velmi stručný . Chtěl bych požádat kolegy a předsedy klubů , aby zvážili , jak naloží s hlasováním o pozměňovacích návrzích L 1 a L 3 . Vím , že jsou různá stanoviska . Já jsem se tímto pozměňovacím snažil řešit to , čím se už zabývám nějakou dobu , aby nám ze škol nevycházelo tolik studentů , o které není na trhu práce zájem , a naopak technické obory , firmy , které se zabývají průmyslovou a strojírenskou výrobou , mají permanentně problém sehnat kvalifikovanou sílu .
Přečtu jen kousek zdůvodnění . Je to jeden odstaveček , takže opravdu nechci moc zdržovat . Krajům se nově dává kompetence řídit strukturu oborů odborného vzdělávání ve své působnosti . Některé kraje již takto postupují , pouze není tato činnost formalizována . Krajský úřad má za povinnost seznam předem projednat se zástupci relevantních zaměstnavatelů , odborů a krajskou pobočkou Úřadu práce , přičemž z nich kraj může zřídit - může zřídit - stálý poradní orgán . Řízení oborové struktury je nezbytné pro účinnou optimalizaci středních škol zřizovaných krajem . Netýká se to gymnázií .
Kolegyně a kolegové , jestli jste poslouchali , není to nic , co by se snažilo převrátit svět a převrátit systém školství . Je to pouze něco , co se snaží účinně napomoci tomu , aby došlo ke zlepšení situace v tom , že máme příliš mnoho studentů na oborech , které nevyžadují zaměstnavatelé , což je podle mě to nejpodstatnější , ne jestli to jsou obory populárních , a příliš málo studentů nebo učňů v oborech , které zaměstnavatelé vyžadují .
Toto je věc , jestli jste poslouchali citaci zdůvodnění , která není striktní a závazná , ale vychází pouze ze zkušeností , které vím , že jsou na Slovensku , tam je to trochu jinak , tohle mě k tomu inspirovalo . A myslím si , že tento pozměňovací návrh , týká se to bodů L 1 a L 3 , může pouze napomoci stávající situaci . Chtěl bych vás proto poprosit o podporu těchto návrhů , abyste případně ještě zvážili svoje stanovisko . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Fiedlerovi . Nyní pan poslanec Ludvík Hovorka , připraví se pan poslanec Josef Novotný . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Ludvík Hovorka
Děkuji za slovo . Vážený pane místopředsedo , vážená paní ministryně , vážené kolegyně , vážení kolegové , vnímám , že je velká snaha začlenit děti , které jsou postižené , do běžné výuky . Myslím si , že to je možné v případě tělesných postižení , ale vnímám jako velký problém pro školy , zejména pro malé školy , začleňování mentálně postižených dětí . Myslím si , že pokud se toto bude důsledně uplatňovat , povede minimálně k vytvoření dvourychlostního školství , to znamená velké školy ve městech se s tím možná nějakým způsobem vyrovnají , ale menší školy na vesnicích a malých městech se s tím nevyrovnají podle mě nikdy . A bude to velký problém pro obce a města a samozřejmě i pro rodiče dětí , kteří budou velmi zvažovat , jestli své děti dají do takových škol na vesnicích , anebo pak do velkých měst .
Proto doporučuji vaší pozornosti pozměňovací návrhy jednak na odložení inkluze o dva roky a jednak můj pozměňovací návrh pod písmenem K , který říká , že příslušné body § 16 o inkluzi se budou řešit s přihlédnutím k možnostem školy . To považuji za důležité a je velký tlak ze strany starostů obcí a měst , abychom dobře zvažovali důsledky , které v případě , že ponecháme zákon tak , jak je , které mohou nastat . Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi . Požádám ještě kolegu Josefa Novotného o malé strpení , protože se přihlásila paní poslankyně Adamová s faktickou poznámkou , poté tedy pan poslanec Josef Novotný . Prosím , paní poslankyně , máte slovo k faktické poznámce .
Poslankyně Markéta Adamová
Děkuji za slovo . Nebudu vůbec mluvit o tomto tématu . Potřebovala bych jen oznámit , že u hlasování číslo 198 jsem hlasovala proti , ale na sjetině je pro . Nechci zpochybnit hlasování , tedy jenom pro záznam . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Nyní pan poslanec Josef Novotný , připraví se pan poslanec Martin Lank .
Poslanec Josef Novotný
Děkuji za slovo , vážený pane předsedající . Dámy a pánové , za prvé chci svého kolegu předsedu poslaneckého klubu pana poslance Sklenáka ujistit , že jsem využil možností a jednal jsem ve školském výboru o svých pozměňovacích návrzích . Ale přesto mi dovolte , abych tady zdůraznil některé věci . Budu velmi stručný .
První můj dotaz zní , zda si opravdu myslíte , že je potřeba podpořit humanitní maturitní obory a že máme dostatek oborů , nebo žáků v oborech technických . Já si myslím pravý opak . Myslí si to samozřejmě i spousta podnikatelů , myslí si to spousta hejtmanů , myslí si to spousta starostů . Už jenom tím , že dávají různá stipendia , podporují obory tak , aby do oborů technických šli opravdu žáci v podstatně větším počtu , než je tomu v současné době .
Proč o tom mluvím ? Mluvím o tom kvůli tomu , že jsem ve svém pozměňovacím návrhu navrhl , aby povinnou závěrečnou maturitní zkoušku z matematiky konali všichni žáci mimo oborů uvedených v § 62 a 85 . Proč ? Jestliže uděláme to , že zhruba z několika stovek oborů , které jsou dneska zapsány na Ministerstvu školství , vybereme zhruba 60 nebo 80 oborů , u kterých řekneme , že se tam má maturovat z matematiky , povede to samozřejmě k tomu , že o tyto obory , místo aby byl větší zájem , bude zájem menší . Proto si myslím , že pokud chceme podpořit technické vzdělávání , měla by být maturita z matematiky povinná u všech oborů mimo těch , které jsem uvedl .
V této části bych vás požádal o podporu mého pozměňovacího návrhu pod písm . H16 až H 18 .
Druhá část mého pozměňovacího návrhu se týká přijímacích zkoušek . Mluvíme tady o administrativě , že je na školách velká , apod . Já navrhuji , aby jediným kritériem , jediným kritériem při přijímání na střední školy u maturitních oborů byly jednotné centrálně zadávací přijímací zkoušky na střední školy , to znamená , aby tam nebyla další kritéria , jako například hodnocení různých olympiád nebo výsledky ze základní školy apod . , protože pak už ty výsledky lze samozřejmě různě upravovat , manipulovat apod .
Tato část je v mém pozměňovacím návrhu pod čísly H 1 až H15 .
Download XML • Download text