|

ps2013-031-03-001-214.tt

Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies

Agenda Item Title

214. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2015-09-17
Meetingps2013/031
Agenda Itemps2013/031/214
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/s031105.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   11 < Page 12 > 13

Bohužel tady musím říci, že s ohledem na tuto skutečnost jsme dostali námitku z Českých drah vůči této soutěži. Tu jsme zamítli a České dráhy podaly podání na ÚOHS, který o tom bude muset rozhodnout. To znamená, doufám, že ÚOHS tady rozhodne poměrně rychle a budeme schopni tuto soutěž dokončit. V původním harmonogramu bylo, že bychom měli soutěžit i tu druhou linku nebo další dvě linky, nicméně Ministerstvo dopravy se i po dohodě s ostatními případnými nabízejícími dohodlo, že tuto soutěž pozastaví nebo posune. Posunuli jsme ji z toho důvodu, že chceme pro tyto linky dát možnost nákupu vozů z operačního programu Doprava, čímž by se rychleji dostaly kvalitnější vlaky pro kteréhokoliv z dopravců na tyto linky, a zároveň, abychom dostáli tomuto závazku, tento program musí projít vládou. Materiál je v současné době v meziresortním připomínkovém řízení. Předpokládám, že v nejbližších týdnech se dostane na pořad vlády, bude schválen, a poté okamžitě a neprodleně budeme pokračovat ve vypisování těchto linek. bych se ještě chtěl vrátit k jedné věci. To, co tady pan poslanec Stanjura prostřednictvím pana předsedajícího říkal ohledně soutěže na linku Opava, ten problém, který tam byl, je samozřejmě v tom, že zůstal jeden soutěžící, druhý musel být bohužel vyloučen. Vzhledem k tomu, že by notifikace v tomto případě trvala jeden dva roky, tak se obě strany, v tomto případě nejen ministerstvo, ale i nabízející, dohodly, že v tomto případě odstoupí od této smlouvy a bylo to řešeno přímým zadáním. Co se týče informací z Českých drah, tady musím říci ano, České dráhy jsou obchodní společnost, která je stoprocentně držena v rukou státu. Ministerstvo dopravy vykonává akcionářská práva, nicméně není to ve všech ohledech úplně jednoduché. Je tady řídicí výbor Českých drah, je tady dozorčí rada, šéfem dozorčí rady je, ano, poslanec Ministerstva dopravy, nicméně musím říci, že to zdaleka neznamená, že by Ministerstvo dopravy mělo jednoznačně tento orgán pod kontrolou. Samozřejmě jak dozorčí rada, tak představenstvo musí fungovat v rámci zákona a je to jejich zodpovědnost, jakým způsobem rozhodnou. bych tady chtěl říci, že opravdu na dotazy pana poslance Stanjury ministerstvo v tomto okamžiku nebylo a není schopno odpovědět, zvlášť v těch generalizovaných informacích, protože České dráhy v dnešní době nesledují jednotlivé - nebo takto generelně v průměru náklady na jeden kilometr bez ohledu, na které lince, protože ty náklady se od sebe výrazným způsobem liší. To, co Ministerstvo dopravy k dispozici, jsou materiály, podle kterých je schopno zkontrolovat, jakým způsobem jsou vynakládány prostředky, které ze státního rozpočtu v dotacích dáváme na linky veřejné služby. Na ostatní záležitosti jsou rozdíly příliš velké a chtít tady po Českých dráhách, které mají jednotné jízdné, a není to konkrétně na jednotlivou linku, aby generelně dávaly odjetý kilometr, není, myslím, úplně fér. My s Českými dráhami o těch věcech debatujeme. tady nezastírám, že České dráhy jsou moloch, který věci posouvá dopředu poměrně pomalu. Nejsem s tím spokojen. Na druhé straně musím akceptovat fakt, že České dráhy se pohybují na liberalizovaném trhu, a jsem akceptoval jejich připomínku, že informace, které mají, podávají. My vyžadujeme informace, abychom byli efektivně schopni zkontrolovat, zdali ztráty, které jim kryjeme státní dotací, jsou adekvátní. Tyto informace jsou samozřejmě k dispozici a panu poslanci Stanjurovi jsme připraveni je předat. Nicméně mám pocit, že informace, kolik je vlakokilometr v průměru nebo kolik je na každé lince cestujících jsou informace, které pro charakter kontroly státní dotace nejsou úplně zásadní, a proto jsem je od Českých drah nepožadoval. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji, pane ministře. Eviduji dvě faktické poznámky. První pan poslanec Adamec, po něm pan poslanec Urban. Máte slovo. Poslanec Ivan Adamec Děkuji, pane předsedající. Vážený pane ministře, dámy a pánové, možná z vlastní zkušenosti bych tady něco řekl panu ministrovi, jak fungují firmy pod řízením Ministerstva dopravy, resp. jak by to mělo být. jsem byl dlouholetým členem správní rady SŽDC, což je ta organizace, která se v rámci liberalizace a nařízení Evropské unie oddělila od Českých drah a spravuje koleje, a jednou jsme rozhodli jinak, než si stát, potažmo pan ministr přál, a vám řeknu, jak to skončilo. Do týdne jsme tam nikdo nebyli. Nevidím důvod a vůbec nechápu, že tady pan ministr říká, že oni prostě vlastníkovi neřeknou data, která po nich požaduje. vlastní zkušenosti mám takové, že to prostě jde, a když nechtějí, tak tam prostě nebudou. Jen tak mimochodem, tehdy byl ministrem pan Stanjura. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji i za dodržení času. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Urban. Pak je řádně přihlášen pan předseda Stanjura. Máte slovo. Poslanec Milan Urban Děkuji, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, se pana ministra chci trochu zastat, protože on se ocitl v absurdní situaci ne vlastní vinou. Ono totiž dávat ta data znamená zvýhodňovat konkurenci. A teď co dělat ten ministr, který je vykonavatelem vlastnických práv? se chovat s péčí řádného hospodáře, a k tomu ho nutíme, aby liberalizoval, to znamená poškozoval tu firmu, kterou vlastní svým způsobem, nebo znevýhodňoval. Čili si myslím, že je potřeba, aby se to do budoucna uspořádalo. České dráhy jsou vlastnictvím státu a to je dobře, vykonavatelem vlastnických práv je z větší části Ministerstvo dopravy a to je také dobře, ale Ministerstvo dopravy nemá liberalizovat. To dělat někdo jiný, nebo hlídat liberalizaci. To dělat nějaký regulátor, někdo nezávislý, ne ten vlastník jednoho významného subjektu. V tom je ten problém. Pak chápu, že se ten subjekt na to ministerstvo jako vlastník, který se stará o tu firmu s péčí řádného hospodáře, a tím nemyslím, že by České dráhy neměly rezervy, ale že se obává dávat veřejnosti a trhu informace, které možná mohou České dráhy znevýhodňovat. Z tohoto pohledu je ta situace trochu absurdní, nikoliv vinou současného ministra, ale všech předchozích ministrů a všech předchozích vlád bez ohledu na politickou příslušnost. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji. Nyní je řádně přihlášen pan předseda Stanjura. Pouze pro pořádek říkám, pane předsedo, že v 11 hodin budu muset projednávání tohoto bodu přerušit, protože od 11 hodin je jiný program. Máte slovo. Poslanec Zbyněk Stanjura Pan poslanec Urban nemá pravdu. Jestli znevýhodní konkurenci informace například o počtu cestujících nebo o počtu prodaných jízdenek, jak ten stát kontroluje tu ztrátu, když neví, kolik tam jezdí lidí a za kolik se prodá jízdné? Prostě není pravda. Pan ministr říká - ho odcituji - České dráhy mi to nedaly, tak vám bohužel nemohu poskytnout informaci. Dneska jste, pane ministře, řekl závažné věty. bych řekl, že aspoň ta jedna není pravdivá. Nemám pod kontrolou Dozorčí radu Českých drah. A kdo ji pod kontrolou, když ne vlastník? Koho poslouchá dozorčí rada Českých drah, když ministr dopravy řekne "nezlobte se na , ji nemám pod kontrolou"?

Download XMLDownload text