Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
Agenda Item Title
2. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/6/ - vrácený Senátem
Místopředseda PSP Radek VondráčekJávámděkuji,paneposlanče.NynísfaktickoupoznámkoupanposlanecKořenek,potépanministr.Prosím,máteslovo.Poslanec Petr KořenekDěkuji.Budusesnažitvejítdodvouminut.Nebudusepotomužhlásitdorozpravy,stáhnusidiskusnípříspěvek.Jánevím,očemtadymluvíme,kroměútoků.Topřecenenívůbecoministrovi.Jáspředřečníkemmožnávněkterýchvěcechbudusouhlasitvtomkonci,jakpřipravovatučitele,aleonvpodstatě,kdyžtadynastolemámenějakýmateriál,taktopopírá.Takžepaneposlančeprostřednictvímpředsedajícího,neříkejte,žechcetezlepšitnašeškolství,kdyžhozároveňzabíjíte.Alenejsteodborníkveškolství,tomurozumím.Prosímvás,jakchcetepřitáhnoutmladélidi?Ředitelůazástupcůveškoláchzasetoliknení,abymohlivšichnipovýšitdotétopozice.Alemůžemejimnabídnout,abydělalipozice,kteréveškolemusímedělat.Amůžemejezatoizaplatitnadrámec.Plošnéodměňováníuždlouhodoběnebude.Azvyšovalyplatyvminulostijenomsociálnědemokratickévlády.Podívejtese,jakýbylzavládsociálnídemokracienárůstplatůučitelů.Apokračujesevtom.Anikdonezpochybňuje,žeučitelémusíbýtzaplaceni.Alezároveňtamjsoupozice,prokterésitylidimusímevychovatamusímejezaplatit.Coješpatnéhonatom,žeučitelkadostanezaplacenozato,žesevěnujemalýmkolegům?Jásimyslím,ženatomnicšpatnéhonení.Želogoped,kterýsebudevěnovatnadrámecadělámisystémovělogopedii,dostanezaplacenozato,žesetomuvěnujesystémově.Tojeprácenavícvtéškole!Ažemásníženýúvazek.Jestlichcetepřipravitučiteleažo60tis.ročně,ty,kteřídělajíopravdudobřeabudoudělattyspecializovanéčinnosti,taktozamítněte!Vpořádku.Alepakřeknětetěmučitelům,pročtěch60tis.nemají.Utečounámdosoukroméhosektoru.Ato,žebudevybudovánapodporavregionech-vždyťtopřecepotřebujeme,abytiučiteléspolupracovali,abykaždýnedělalvšechnosámnakoleně.Aťtodělajíspolečně!Ulehčísipráci.Asamozřejměcosetýkáředitelů.Vždyťtenkariérnířádpokrýváityředitele.Každýřediteljeučitel.Pokrýváhotodidakticky.Onpřecemůžetakydělattuspecializačníčinnost.Avětšinaředitelůtodělá!(Předsedající upozorňuje na čas.)Pročbyzatonemělibýtzaplaceni?Místopředseda PSP Radek VondráčekDěkuji,paneposlanče.Nynísfaktickoupoznámkoupanministrškolství.Prosím.Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Stanislav ŠtechJenvelmikrátkou.Váženédámy,váženípánové,jemivelicelíto,žetadyvystupujícíposlankyněDobešová,poslanecOkamurajenomprokázali,žeopravdudokonalezvládlitextpetice,nikolivto,cojevkariérnímřádu.Jenomjedenpříklad.Kdybychomrozumělitomu,jakfungujíevropsképrojektyaprojektIMKA,takbystemuselivědět,že41mil.korun,kteréjsoupodlepozicEvropskékomise,jevlastněnapětletdocelamálo,amuselibysteříct,coseztohohradí.Pakbystesimuselipoložitotázku,pročmnohemvyššísumybylyvminulémobdobízajištěnynapropagačníaktivitydalekovětšíchprojektů.To,žetadymluvímeotom,žeodstartovaltenprojekt.Nojistě.Tenbynemohlnikdyodstartovatvtombudovánídalšíhoprofesníhovzděláváníučitelů,kdybychommělischválenzákon!Snadelementárnípoznatkyotom,jakfungujíevropsképrojektyajakprávěonymajídoplnitkomplementárněněco,coteprvepotéposlézebudevtělenodonějakéudržitelnosti.Aposlednívěc.Jábychrád,kdybyseneopakovalylživéanepravdivévýrokynamojiosobupo35letechprácepročeskéučitele,potom,cojátadynebuducitovatmailyadopisy,kterémiříkají"vydržte,jetodobrávěc,nenechtesevytočit,fandímevám",taktadytakynečtupopulisticky.Jenomvámchciříci,žetyvýroky,kteréjsoumipřipisovány,nejsoupravdivé.Místopředseda PSP Radek VondráčekJávámděkuji,paneministře.SfaktickoupoznámkoupaníposlankyněIvanaDobešová.Vašedvěminuty.Poslankyně Ivana DobešováDěkuji.Bylajsempožádána,abychužnevystupovala,alejátomusímudělat.Paneministře,tohletojetedylživávěc?Tohlejstenenapsalvy?(Ukazuje kopii stránky z Facebooku, kde ministr v příspěvku mluví o 20 tisících negramotných lidí mezi učiteli. Ministr odpovídá mimo mikrofon v tom smyslu, že mluví o něčem jiném.)Ne,počkejte,tohlejstenenapsalvy?(Odpověď ministra nebylo u stolku stenografů slyšet.)Dobře.Děkuji.Místopředseda PSP Radek VondráčekDěkuji.(Poslankyně Dobešová odcházející od řečnického pultu již mimo mikrofon: Takže napsal.)Poprosím,abychomsenepřekřikovalipřípadněvsále.SdalšímvystoupenímjepřihlášenpanposlanecZlatuška.Totumámekrásnéticho...Máteslovo,paneposlanče.Poslanec Jiří ZlatuškaVáženýpanepředsedající,paneministře,jánavážunato,cozdeukazovalapaníkolegyněDobešová,protožestímtojsemsehlásildorozpravypřitéminuléčástijednání.Konstatováníotěch20tisícíchúdajnětextověnegramotnýchučitelíchjemožnébrátemotivnějakonadávkuučitelům,jemožnétovzítsnadjakonávodprožákynaškolách,abyzačalizkoumat,kdozprůměrnědvouažtříučitelůnajejichškolejetextověnegramotnýaabypřípadnětímhlečastovalisvéučitele,kdyžponichtřebahážouhoubou.Alejábychtoodministraškolstvíbraljakofaktickévyjádřenítoho,žekonstatuje,žemáveškolství20tisíctoho,čemuříkátextověnegramotníučitelé.Nevím,cojetotextověnegramotný,alejetopravděpodobněněkdo,kdonebudeúplněkvalifikovánproto,abypůsobiljakoučitel.Totosidávámdohromadysargumentací,kteroujsemzdemělvdobě,kdyjsmeotétonormějednalizde,nežšladoSenátu,azdůvodňovaljsem,pročjsoupotřebaikvalifikovaníabsolventivysokýchškol,abymohlipůsobitnavysokýchškolách,přestoženeprošlipedagogickýmifakultami.Těch20tisícevidentnětendeficitještězvyšuje.Azdůrazňuji,jetohodnocenístavuodministraškolství.Druhávěcje,žetensoud,kterýpanministrnaFacebookutehdyuvedl,vzápětíkorigoval.26.červnav11.09uvedlpodtímněco,cobysedalocharakterizovatjakojistýdruhomluvy.Píšetam,žeuvádítentostatusnapravoumíru.Akdybychparafrázovaltendalšítext,cotamje,takztohovyplývá,žebylextrémněpobouřentěminepravdami,kterétamjsou,areagoval,jakpíše-občasreagujiemotivně.Potéjetamkonstatování-zasecituji-vyjádřiljsempouzeřečnickouotázkouznepokojenínadtím,žepedagogickáveřejnostjemnohdykonfrontovánasnepravdami.Tímhletařečnickáotázkamáevidentnětzv.asertivníformu.Jetotvrzení.Atvrdí,žejezde20tisícučitelů,kteří-jednakšířímepravdy,aledruhouvěcuvádíosobě,žetadytakovátokonfrontacehouvádídotohoemotivníhostavu,kdyněkdykolempůlnoci-ztédobybyltenpředchozístatus,můžemítřadujinýchvysvětlení,aledotohonebudemezabíhat,takžetedytakováhlevěchouvádídotakovéhoemočníhostavu,žereagujetímtozpůsobem,kterýpotéuvádínapravoumíru.