ps2013-044-02-009-046.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.40 hodin)
Banky budou povinny používat ve svých sazebnících a obchodních podmínkách jednotnou terminologii , což usnadní orientaci klientů . Budou existovat pravidla pro provozování internetových stránek , které srovnávají poplatky za vedení platebních účtů . Spotřebitelé budou mít možnost si snadno převést účet do jiné banky , přičemž jim zůstane zachováno nastavení trvalých příkazů a inkas . Cílem je , aby spotřebitelé mohli banku jednoduše změnit , jestliže v jiné bance dostanou lepší nabídku .
Další změnou bude povinnost bank nabízet takzvaný základní platební účet za přiměřenou cenu . Na základní platební účet bude mít nárok každý spotřebitel legálně pobývající v Evropské unii bez ohledu na státní příslušnost , bydliště , minimální příjem či jiné omezující podmínky . Návrh zákona počítá s tím , že přiměřenost ceny za základní platební účet se bude posuzovat podle obsahu konkrétního účtu , a to především s ohledem na cenu obvyklou na trhu .
Dalším důvodem předložení novely je přizpůsobení českého právního řádu evropskému nařízení o mezibankovních poplatcích . Toto nařízení stanoví maximálně přípustnou výši takzvaných mezibankovních poplatků a některé další povinnosti v souvislosti s prováděním karetních transakcí . Nařízení je přímo účinné , návrh zákona pouze stanoví pokuty za jeho porušení a určuje příslušné orgány dohledu , jimiž jsou Česká národní banka , Česká obchodní inspekce a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže .
Vážené dámy , vážení pánové , s ohledem na uvedené argumenty vás žádám o podporu tohoto návrhu zákona . Děkuji vám za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministrovi financí Andreji Babišovi za uvedení tohoto tisku a prosím pana zpravodaje pro prvé čtení , pana poslance Adolfa Beznosku , aby přednesl svou zpravodajskou zprávu .
Poslanec Adolf Beznoska
Děkuji za slovo . Pane předsedající , milé kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych krátce shrnul tento sněmovní tisk 745 . Je to další z norem , která je pouhou transpozicí na základě požadavku EU . Samotný návrh má velké množství variant řešení pro tuto transpozici . V dokumentu k tisku jsou tyto varianty vyhodnoceny a na základě tohoto vyhodnocení je formulována konečná podoba návrhu zákona .
V rámci připomínkového řízení byla podána celá řada připomínek , především však od České národní banky , z nichž některé byly přijaty jako oprávněné . Na půdě Poslanecké sněmovny se tady pak můžeme bavit o těch variantách a případných pozměňovacích návrzích . Vzhledem k našim závazkům vůči EU bychom však tento návrh zákona měli přijmout .
Hlavní přínosy této úpravy pocítí opravdu spotřebitelé , tak jak bylo řečeno ve slovech pana ministra , kterým bude zlepšeno postavení na finančním trhu a zejména díky větší informovanosti . Naopak dodatečné náklady bude tato úprava přinášet úvěrovým institucím , a to zejména s nutnou úpravou jejich informačních systémů , které bude nezbytně nutné adaptovat na změny . Náklady vzniknou kvůli povinnosti sjednotit označení služeb spojených s platebním účtem a zavedením změny platebního účtu . Úvěrové instituce budou rovněž muset vynaložit náklady na vedení základních platebních účtů .
Zákon tedy přináší řadu opatření , která ovlivní finanční trh . Dovolte mi , abych vám připomněl alespoň ty nejdůležitější .
Jednak bude nově zavedena povinnost úvěrových institucí nabízet takzvaný základní platební účet za přiměřenou cenu . Návrh stanoví , že přiměřenost ceny má být posuzována především vzhledem k ceně obvyklé na trhu . Podle předloženého návrhu zákona bude dohled nad plněním povinností poskytovatelů platebních služeb vykonávat Česká národní banka .
Za další . Zákon přináší povinnost sjednocení platebního styku , pravidla pro provozování srovnávacích internetových stránek a povinné umožnění změny platebního účtu . Tím by se měla zlepšit informovanost klientů .
Dále je stanovena maximální přípustná výše takzvaných mezibankovních poplatků a některé další povinnosti poskytovatelů platebních služeb , karetních schémat , zpracovatelů karetních transakcí a obchodníků v souvislosti s prováděním karetních transakcí .
Návrh zákona také stanoví správní delikty za porušení povinností vyplývajících z nařízení a určuje příslušné orgány dohledu , kterými jsou Česká národní banka , Česká obchodní inspekce a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže .
Je tedy zřejmé , že přijetím tohoto zákona dojde k dalšímu posílení regulací na finančních trzích . A každá regulace s sebou , jak jistě víte , přináší i určitou míru neefektivity . Jelikož se však tyto regulace týkají především velkých subjektů , které působí často na oligopolních trzích , lze minimálně v oblasti posílení informovanosti říci , že tento zákon může mít i pozitivní dopady na spotřebitele . Problémem tedy tak zůstává zvýšení nákladů pro nabídkovou část finančního trhu , která by mohla své vyšší náklady skrytě přenést na spotřebitele , což by ve svém důsledku mohlo přinést mírné zdražení některých služeb .
Zákon též určuje nové povinnosti České národní bance a státním úřadům , což bude přinášet dodatečné nároky , a to zejména s personálním a finančním dopadem .
Tolik tedy moje zpravodajská zpráva . Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu . Konstatuji , že do ní nemám žádnou písemnou přihlášku a ani nevidím nikoho , že by se hlásil z místa . Takže pokud se nikdo nehlásí , rozpravu končím . To také znamená , že nepadl žádný návrh na vrácení nebo zamítnutí , budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání .
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru . Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu . Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu ? Není tomu tak .
Přistoupíme k hlasování číslo 101 , které jsem zahájil , a ptám se , kdo je pro přikázání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu . Kdo je proti ? Děkuji .
Hlasování číslo 101 . Z přítomných 170 pro 154 . Návrh byl přijat . Garančním výborem je výbor rozpočtový pro tisk 745 .
Konstatuji , že organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh žádnému dalšímu výboru . Má někdo jiný návrh ? Chce někdo ještě přikázat jinému výboru ? Není tomu tak . Konstatuji tedy , že výbor rozpočtový je výborem garančním a žádný jiný výbor nemá tento tisk přikázán s tím , že lhůta k projednání zůstala podle zákona 60 dní . Končím bod číslo 46 , děkuji panu ministrovi , děkuji panu zpravodaji .
Pokud to půjde takhle rychle , jistě zvládneme ještě další věci . A máme před sebou bod číslo
Download XML • Download text