Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
Agenda Item Title
17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - druhé čtení
Poslanec Jiří ZlatuškaPanepředsedající,jábychtechnickyjenomupozornilnato,žepokudbudoupozměňovacínávrhypřijaty,taksestanousoučástízákona,zatímcoteď,kdybysepostupovalopodlekolegyněČernochové,bybylypouzesoučástínávrhuzákona.Alespíšsemijednámeritorněoto,kdyždávalaapelnato,abychomsivevolnémčaseprohlédliškolkyadalší.Jábychdoporučoval,abychomsivevolnémčasepřečetlivelicekvalitníkvantitativníúdaje,kteréjsouvdnešnímDeníkuvrozhovoruspaníministryní,kterátammáskutečněočiotevírajícíúdajeotéproblematiceinkluzezhlediskapočtuškol,zhlediskapočtudětí,kterýchsetotýká,slehkýmmentálnímpostižením.Zhlediskadopadů,kterétomá.Myslím,žejsoutokvalifikovanépodkladyarozhodněminimálněutoho,jakzdeužoddvoukolegyňzaznělokoleminkluze,ženenípotřebasetohobátanenípotřebatovtahovatzpátkydotohotozákona.Ještěfaktickyktomu,coříkalapaníkolegyněČernochováopsycholozích.PsychologyvevelkémproškolyzrušilministrškolstvízavládyODSaspol.Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji.SfaktickoupoznámkoupoprosímpaníposlankyniČernochovou.Prosím.Poslankyně Jana ČernochováNevím,jestlimipanprofesorZlatuškanechcerozumět,aneboměneslyšel.Jájsemtadyjasněříkala,žetěchnávrhů,kterésetýkajístejnévěci,jetamvíc.Ažebybylonamístěříci,kterýztěchnávrhůjenatolikkomfortníidotohodalšíhovzdělávacíhosystému,žebybylozapotřebísektomuvrátit,abyseteďneudělalajenomnějakázměna,protožetennávrhsouvisívtomtoparagrafusněkolikadalšími,kterésetýkajítohopředškolníhovzdělávání.Jájsemtadyanineříkalaotom,abystesišliprohlídnoutškolky.Jájsemtadyřekla,aťpromluvíteslidmi,kteřířídípředškolnízařízení,aaťslyšíteodnichnázor.Protožejsoutolidé,kteříjsouskutečněvtomhle,přivšíúctěkpanuprofesorovi,takjsouti,kteřítřicetletsepohybujívtomtotypuvzdělávání.Jsoutolidé,kteříznajíproblematikuvelmidetailně.Akinkluzisevyjadřovatnebuduužvůbec,protožetonenísoučástítohotozákona.JenombychdoporučilapanuZlatuškoviprostřednictvímpanapředsedajícího,abysipřečetltřijinéčlánkyzminuléhotýdne.Místopředseda PSP Jan BartošekDěkuji.Přečtuomluvu,kterákemnědorazila.DokoncednešníhojednacíhodnezpracovníchdůvodůseomlouvápanposlanecMilanŠarapatka.SfaktickoupoznámkousehlásípanposlanecZlatuška.Poslanec Jiří ZlatuškaPanepředsedající,jábychjenomupozornilvokamžiku,kdysetadypaníkolegyněodvolávánazkušenostitřicetletstaré-předtěmitřicetiletytoškolstvífaktvypadalojinak.Achápu,žejeimezipedagogyřadasentimentálníchvzpomíneknatydoby.Alenebylobydobrésezrovnatamvracet.Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkuji.NynítedyvystoupípanposlanecLudvíkHovorka,řádněpřihlášenýdorozpravy.Prosím,paneposlanče.Poslanec Ludvík HovorkaVáženýpanemístopředsedo,děkujizaslovo.Váženápaníministryně,váženékolegyně,váženíkolegové,jábychsechtělzabývat§16,tojeprávěinkluze,ikdyžsoučasnýzákontoneřeší.Aleprotožejsemdvanáctletdělalstarostuobceakonzultovaljsemtytověcisestarosty,takmajívelkéobavyznaplňovánípovinností,kterévpodstatějsoudány,resp.práv,kterávyplynulaz§16odst.6,atoje,žeděti,žáciastudentisespeciálnímivzdělávacímipotřebamimajíprávonavzdělávání,jehožobsah,formyametodyodpovídajíjejichvzdělávacímpotřebámamožnostem,navytvořenínezbytnýchpodmínek,kterétotovzděláváníumožní,aporadenskoupomocškolyaškolskéhoporadenskéhozařízení.Jaksineníproblémstím,abyděti,žácidostaliconejširšímožnosti,aleproblémjeten,žezejménamaléškolynamenšíchobcíchmajíproblémtotoreálněnaplnit.Protosimyslím,ževtomtozákoně,takjakbyl,řeklbych,velmihumánněpostaven,abyvšichniměliconejlepšímožnostiazačlenění,taktoneodpovídárealitěamožnostemzejménamenšíchškol.Zejménatěch,kteréjsouspočtemžáků200,250,simyslím,ženenímožnézajistitvzdělávánínapříkladdítěte,kterémánějakoumentálníporuchu.Uvědomtesi,žetakovédítě,žemunebudestačitjenomasistent,aležetodítěvtomvzdělávacímprocesudokážetakérušitostatnížáky,atímsesamozřejmězkomplikujevzdělávánítěchostatních.Teďtřebanastupujísilnějšíročníky,adovedetesipředstavitvtakovévětšítřídě,pokudtambudepůsobitdítěsnějakoumentálníporuchou,ikdybyměloasistenta,nedovedusipředstavitjehovzdělávánívnormální,řekněme,třídě,nebotřídě,kdeje26dětíplněschopnýchatojednodítě,kteréjesnějakoutřebailehkoumentálníporuchou.Myslímsi,žeipedagogickáveřejnostnatoupozorňuje,žejetoproblémzajistitnanašichškoláchažetyproblémyinkluzejsoutěžkořešitelné.Nelzevytvořitzvláštnítřídysespeciálnímivzdělávacímipotřebami.Chybímateriálníaprostorovézázemí.Žácipotřebujíjinýrežim,častějšírelaxaci,prostorypropsychologaapod.Možnátyprostředky,okterýchmluvípaníministryně,zajistí.Aletonenívšechno.Jetadyještětenjedenmomentatojevlastněpůsobenítévětšiny,tétřídy,atohojednohodítětestouporuchou.Ateďmyslímmentální.Protožesidovedupředstavit,žedítě,kteréjenějakýmzpůsobempostiženézdravotně,mánějakýhendikep,taksesnímdokážespomocíasistenta,spomocíitěchostatníchdětívyrovnat.Alepokudsejednáonějakýmentálníhendikep,takjetosamozřejmědalekosložitějšíatěžšínejenomprotodítě,alepředevšímpropedagoga.Asamozřejměiprozbytektřídy.Čilidomnívámse,žetytověcibymělybýtřešenypřiměřeně,astarostovézdůrazňuji,žebudoumítobrovsképroblémytotonaplnit.Abudeproblémistím,abypedagogickáveřejnostbylaschopnazajistittytopožadavky§16odst.6.