|

ps2013-037-05-000-000.tt

Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies

Agenda Item Title

Sloučená rozprava k bodům 1 a 2 /sněmovní tisky 513 a 514/

Date2016-01-29
Meetingps2013/037
Agenda Itemps2013/037/000
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/037schuz/s037115.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

Pojďme tedy ke konkrétním připomínkám. Pan poslanec Koníček zde obvinil ze lži pana Hejnu a paní Hornochovou, kteří informovali na zasedání kontrolního výboru o smlouvě mezi Generálním finančním ředitelstvím a státním podnikem Státní pokladna Centrum sdílených služeb. Diskutovalo se, zda tato smlouva je, či není v režimu utajení. bych si jenom dovolil upozornit pana poslance Koníčka prostřednictvím paní předsedající, že tato smlouva čtyři přílohy a právě příloha číslo 2 k této smlouvě obsahuje pět utajených informací v režimech "vyhrazené" a "důvěrné". bych se chtěl jenom pana poslance Koníčka zeptat prostřednictvím paní předsedající, co by dělal, kdyby mu příslušná smlouva byla předložena bez příloh, zda by mu to nevadilo. jsem si jistý, že by mu to vadilo, protože přílohy jsou podle článku 17.10 této smlouvy její nedílnou součástí. A znovu opakuji, že příloha číslo 2 obsahuje utajované informace. Pro úplnost jen dodávám, že nejde o smlouvu o zajištění provozu, ale smlouvu o dodávce a implementaci aplikace elektronické evidence tržeb, která byla uzavřena 17. dubna 2015 mezi výše uvedenými smluvními stranami. Pan náměstek Hejna konstatoval, že pokud by předali materiály s informacemi v nějakém stupni utajení na veřejném jednání kontrolního výboru, tak by se mohli vystavit nebezpečí, že prozradili utajované informace. Co se týče zmíněné smlouvy se státní pokladnou, ta sice nastavený termín plnění, ale veškeré práce jsou pozastaveny a předpokládáme, že v nejbližší době dojde k revizi tohoto smluvního vztahu. Pokud se jedná o stanovení ceny v návaznosti na marketingovou studii, o které hovořil pan Koníček, tak materiál na vládu skutečně obsahoval konstatování, že cenový odhad vychází z předpokládané systémové architektury cen získaných na základě marketingového průzkumu a firemního know-how, tedy marketingového průzkumu, nikoliv marketingové studie. Můžeme se dohadovat, zda je to šťastně zvolená formulace. Kontrolnímu výboru byla pravděpodobně nedopatřením zaslána marketingová studie STEM, protože došlo k nepochopení písemné žádosti pana Koníčka zaslané před jednáním výboru, nepochopení ze strany mých úředníků. Pan Koníček požádal o doložení marketingového průzkumu provedeného v rámci projektu, přičemž tento samostatně formulovaný bod byl pochopen jako marketingový průzkum STEM. K samotnému IT řešení musím znovu zopakovat, že veškeré práce na vybudování technického řešení jsou pozastaveny. Důvodem, proč jsme sáhli k tomuto řešení, které není v praxi státní správy obvyklé, byly eskalující útoky a výrazné zpolitizování a zmedializování věcné i technické roviny celého projektu, které dosáhlo úrovně zastrašování zaměstnanců státní správy. Policie nás vyšetřuje, protože jsme utratili pár korun na projekt, který přinese 18 miliard každý rok. My nechceme, aby byl tento klíčový projekt ohrožen účelovým napadáním údajně nezákonného postupu. Koaličním pozměňovacím návrhem jsme tedy navrhli prodloužení legisvakanční lhůty na sedm kalendářních měsíců. V tomto období bude vybudováno a otestováno technické řešení, tedy centrální IT systém elektronické evidence tržeb. V rámci technické realizace elektronické evidence tržeb se počítá s otevřenými výběrovými řízeními, například v oblasti nákupu infrastruktury, přičemž resort Ministerstva financí využije mimo jiné i rámcových smluv, které jsou již uzavřeny pro všeobecnou potřebu pořízení hardwarového vybavení, nikoliv tedy jen pro projekt EET. Bude probíhat také výběrové řízení ve vztahu k daňovému portálu ADIS, který resort Ministerstva financí zdědil a k němuž kvůli smluvním vztahům nastavenými v minulosti nemá příslušná autorská práva. Součástí technické realizace jsou i utajované informace v souladu se zákonem o utajovaných informacích, k nimž máme i stanovisko Národního bezpečnostního úřadu. (Neklid, hloučky diskutujících v jednací síni. Ministr se obrací k předsedající s poznámkou: Mají poradu.) Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Ano, pane ministře. Prosím, abyste nepokračoval, počkáme, se hlouček vlevo rozpustí, přestane diskutovat, protože opravdu hladina hluku byla vysoká. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš K utajení zadávací dokumentace došlo v souladu s právními předpisy vzhledem k výše zmíněným utajovaným informacím, nikoliv proto, že by se v informačním systému EET zpracovávala utajovaná data. Informační systém EET není určen pro zpracování utajovaných informací, a proto nepodléhá certifikaci podle § 46 zákona o ochraně utajovaných informací. Každopádně aby vše bylo uvedeno na pravou míru a dostatečně konkrétně, generální ředitel Finanční správy pan Janeček, který je pověřen realizací projektu EET, bude neprodleně kontaktovat pana poslance Koníčka, respektive kontrolní výbor, aby aktivně objasnil a zodpověděl všechny dotazy členů tohoto výboru. Pokud se jedná o studii BDO, začal bych jejím vznikem. Studie BDO vznikla jako veřejná zakázka malého rozsahu s cenou 199 900 korun bez DPH. Při zadání zakázky na tuto studii byly dodrženy nejenom veškeré zákonné předpisy, ale vnitřní předpisy Ministerstva financí. Ministerstvo financí při určení ceny vycházelo ze své informovanosti na trhu a oslovilo BDO IT jako možného dodavatele projektové podpory z důvodu, že společnost BDO IT se zúčastnila výběrového řízení na obdobnou veřejnou zakázku, v níž nabídla nejnižší nabídkovou cenu. Pro úplnost dodávám, že nejvyšší nabídková cena dosahovala částky kolem 2 milionů korun. Takže 2 miliony proti 199 900. Nelze než konstatovat, že Ministerstvo financí výrazně přispělo k úspoře finančních prostředků v rámci pořízené studie proveditelnosti EET. A jaký byl smysl této studie, kterou zde opozice prezentuje jako svatý grál a úhelný kámen projektu? To se můžete dočíst na stranách 14 a 15 této studie, kde jsou uvedena omezení, která byla dána při její přípravě. to zde nebudu citovat, chci jen zdůraznit, že z pohledu Ministerstva financí se jedná pouze o jeden ze vstupů pro technický tým projektu elektronické evidence tržeb. Údaje ve studii BDO jsou pouze hrubým návrhem komplexního projektu EET a jejím cílem bylo prokázat jeho proveditelnost a odhadnout rozpočet, nikoliv detailně navrhnout systém či finanční náklady. Napadá-li někdo pravopisné chyby nebo rozdíl počtu stran, jde z mého pohledu o absolutní marginálii, neboť k tomuto rozdílu došlo v důsledku přenesení z formátu WORD do PDF a posunutí grafu, tedy obrázku na straně 144 a 145 o půl stránky. Minule o tom tady bylo tolik vystoupení. Takže jsme posunuli o půl stránky, za to se strašně omlouváme. Chápu, že se opozice drží této velice podstatné okolnosti, samozřejmě myslím to ironicky, protože jsou již na pokraji argumentační propasti a platí staré známé pořekadlo "tonoucí se stébla chytá". Pan poslanec Kalousek se minule chytil několikrát a předpokládám, že v tom bude dále pokračovat. Rovněž chybné součty jedné z variant nákladů projektu ve studii nehrají zásadní roli. Nevím, zda jste někdo dělali nový projekt. Běžně je součástí každého projektu projektové řízení. A i v případě EET existuje technický tým, který zabezpečuje právě technickou stránku EET. Výstupy tohoto týmu se promítly do důvodové zprávy k zákonu. Takže ano, vstupní náklady na systém EET jsou charakterizovány v důvodové zprávě a jsou vyčísleny na 370 milionů korun a provozní náklady na 170 milionů korun. Náklady vychází z odhadovaných částek v době sestavování rámcového rozpočtu EET a tento bude zpřesňován. A jak správně důvodová zpráva uvádí, jedná se o maximálně možné náklady, přičemž se předpokládá, že v zadávacích řízeních vysoutěžíme nižší cenu.

Download XMLDownload text