ps2013-027-01-004-010.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.50 hodin)
Správní radu kromě pěti členů za stát volí jen takzvaní volitelé jmenovaní majoritními plátci pojistného , reálně tedy velkými podniky v zákoně označovanými jako významní zaměstnavatelé a významní zástupci odborových organizací těchto podniků . Občané pojištěnci však o právo volit i být voleni prakticky přišli . Ani jmenování pěti zástupců za stát nemá zákonná transparentní pravidla . Je tedy zřejmé , že správní rady zaměstnaneckých pojišťoven nezastupují pojištěnce a nenesou vůči nim ani vůči systému zdravotního pojištění žádnou odpovědnost politickou ani právní . Kvalitu práce některých členů správních rad těchto pojišťoven lze ilustrovat jak na výše zmíněných případech fúzí , tak na medializovaném případu nákupu luxusních limuzín Audi pro ředitele Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra , jejichž pořízení přes zjevnou nepotřebnost schválila správní rada .
Zákon č . 280 / 1992 Sb . vyžaduje zásadní reformu , která musí mimo jiné zavést odbornou zodpovědnost správních rad . Než však Ministerstvo zdravotnictví tuto reformu připraví , je třeba zabránit dalším nežádoucím a škodlivým fúzím , neboť je zjevné , že na stávající správní rady se nelze spolehnout . A Ministerstvo zdravotnictví zastávalo vždy právní názor , že správními radami schválené fúzi již nemá možnost efektivně zabránit a musí vydat kladné rozhodnutí o sloučení . Předložený návrh je proto řešením bezpečnostním . Lze s úspěchem pochybovat , že by byl nějak porušen veřejný zájem , pokud do zpracování komplexní novelizace zákona o zaměstnaneckých zdravotních pojišťovnách budou fúze znemožněny , a počet pojišťoven tak bude do doby komplexního řešení stabilizován . Navrhované řešení je v zájmu plurality systému zdravotního pojištění i v zájmu pojištěnců zdravotních pojišťoven , které se zodpovědně snaží zajistit pro své pojištěnce dostupnost kvalitních zdravotních služeb . Současně připomínám , že toto navrhované znění bylo již součástí platné právní úpravy od podzimu roku 2009 do roku 2011 .
K tomu druhému pozměňovacímu návrhu , který jsem tady již krátce uvedl , PM 2 , se jedná o to , že pokud nedojde v dohadovacím řízení k dohodě do 30 . 6 . kalendářního roku nebo shledá - li Ministerstvo zdravotnictví , že tato dohoda není v souladu s právními předpisy nebo s veřejným zájmem , stanoví hodnotu bodu , výši úhrad hrazených služeb a regulační omezení na následující kalendářní rok Ministerstvo zdravotnictví vyhláškou v termínu do 31 . října kalendářního roku .
Současná praxe vydávání úhradových vyhlášek v samotném závěru kalendářního roku je neúnosná a způsobuje odklad schvalování zdravotně pojistných plánů do účetních období následujícího roku a následně uzavírání úhradových dodatků s poskytovateli zdravotní péče až v průběhu kalendářního roku se zpětnou účinností . Přitom by zdravotně pojistné plány měly být v zájmu jistoty poskytovatelů zdravotních služeb i zdravotních pojišťoven schvalovány v daném kalendářním roce . Je naprosto nezbytné předcházet situacím , že zdravotně pojistné plány zdravotních pojišťoven jsou v mnoha případech připraveny v předstihu . Výsledné znění úhradové vyhlášky je však mnohdy odlišné od parametrů , které zdravotní pojišťovny dostaly od Ministerstva zdravotnictví v návrhu vyhlášky . To vyvolává problémy finanční udržitelnosti zdravotně pojistných plánů zdravotních pojišťoven již schválených správními a dozorčími radami . Z těchto důvodů se navrhuje celé řízení i vydání vyhlášky zkrátit o dva měsíce .
(Trvalý hluk v sále.)
Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi za jeho příspěvek v podrobné rozpravě . Nyní pan poslanec Jaroslav Krákora . Prosím , pane poslanče , máte slovo . A ještě jednou požádám sněmovnu o klid , aby bylo možné podrobnou rozpravu dokončit . . . (Bez reakce.) Dobře , jestli nechcete , můžeme schůzi přerušit hned . . . a budeme se tím zabývat jindy . Děkuji . Prosím , pokračujte , pane poslanče .
Poslanec Jaroslav Krákora
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte , abych si osvojil pozměňovací návrh , který je veden pod číslem 2285 a týká se slučování zdravotních pojišťoven . Já budu velice stručný . Je to prakticky variantní návrh . Jeden byl podán panem poslancem Vyzulou , druhý panem kolegou Hovorkou a třetí je můj . Jinak je tam řádné zdůvodnění a pozměňovací návrh je velice krátký . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Jde tedy o číslo sněmovního dokumentu , abychom byli úplně přesní podle jednacího řádu , kde když říkáte čísla , abychom si to nepletli se sněmovními tisky .
Prosím , nyní paní poslankyně Soňa Marková . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Soňa Marková
Děkuji za slovo . Dovolte , abych se přihlásila k pozměňovacímu návrhu , který je veden ve sněmovním systému pod číslem 2277 a týká se možnosti , aby zdravotní pojišťovna mohla upustit od vymáhání části nebo celé výše náhrady nákladů . Předchozí právní úprava , především vyhláška Ministerstva zdravotnictví , kterou se provádí zákon o regresivních náhradách , tuto možnost měla a potom byla zrušena , takže je třeba znovu zavést možnost snížení či prominutí regresivní náhrady občanům či snížení regresivní náhrady organizacím . Jak už jsem řekla , stávající právní úprava to nepřipouští . Já bych byla ráda , kdyby se tato úprava znovu vrátila , už z důvodů , které se týkají třeba pojištěnců v souvislosti s majetkovými nebo rodinnými poměry . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Soně Markové . Nyní pan poslanec David Kasal , který je poslední v podrobné rozpravě . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec David Kasal
Děkuji , pane místopředsedo . Vážené dámy , vážení pánové , já bych se přihlásil k pozměňujícímu návrhu , který je veden v systému jako sněmovní dokument 2263 . V zásadě se jedná o to , že tento pozměňující návrh týkající se očkování dětí proti pneumokokové infekci zachovává stávající očkovací schéma 3 + 1 . Toto schéma je v souladu s odbornými doporučeními . Alternativní očkovací schéma dvěma dávkami očkovací látky do sedmého měsíce věku pojištěnce , které je také uvedené ve schváleném souhrnu údajů o přípravku , dostatečným způsobem nezohledňuje skutečnost , že proočkovanost kojenců a dětí v České republice je nižší než úroveň , která by umožňovala aplikaci tohoto schématu . Navrhuje se tedy vypustit novelizační bod , který upravuje podmínky úhrady očkování proti pneumokokové infekci odkazem na Státním ústavem pro kontrolu léčiv schválený souhrn údajů , neboť existují obavy , že by v případě neadekvátního výkladu nově navrhovaného znění dotčeného ustanovení zdravotními pojišťovnami , to je hrazení pouze v podmínkách České republiky nedostatečného dvoudávkového alternativního schématu , mohla tato změna vést ke zvýšení nemocnosti způsobené pneumokokovými infekcemi , k těžšímu průběhu těchto onemocnění a potenciálnímu zvýšení úmrtnosti , a to ve skupině kojenců a velmi malých dětí . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Davidu Kasalovi . Ptám se , jestli se ještě někdo hlásí do podrobné rozpravy . Nikoho nevidím , podrobnou rozpravu končím . Ptám se , jestli je zájem o závěrečná slova . Pane ministře , ano . Máte na to necelé dvě minuty , pane ministře .
Ministr zdravotnictví ČR Svatopluk Němeček
Vážený pane předsedající , vážené paní poslankyně , páni poslanci , já to asi za dvě minuty nestihnu , ale cítím povinnost aspoň vyjádřit ta základní stanoviska .
Download XML • Download text