Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
Agenda Item Title
58. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Smlouva mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o vzájemném uznávání rovnocennosti dokladů o vzdělání vydávaných v České republice a ve Slovenské republice, podepsaná v Praze dne 28. listopadu 2013 /sněmovní tisk 134/ - druhé čtení
To,kčemutadytenpodstatnýefekt,kterýbytadytatosmlouvaměla,je,žeoddatajejíúčinnostibydocházeloktomu,žehabilitačníajmenovacířízení,čilidocenturyaprofesury,kterébybylyzískányvČeskérepubliceneboSlovenskérepublice,bynebylyvzájemněpoužitelné.Bylbytojinýrežim,nežkterýmezinárodnísmlouvydneszakotvujíprodalšízemě,prokteréČeskárepublikatytosmlouvymáuzavřeny.Mluviljsemzdepodrobněvúvodnímjednáníotom,žeČeskárepublikamásmlouvuouznávánídocentůaprofesorůsPolskem,sMaďarskem,SlovinskemaNěmeckem.Slovenskobytoutosmlouvoubyloztohotospolečnéhorežimuvyňatopryč.Přitomevidentnějetozemě,kterájezhlediskavazebazhlediskazvyklostínejblížnašemuprostředí.Bylobyvyňatoztohotorežimumezistátnísmlouvou,kterázhlediskamožnostíúpravmaterievzákoněovysokýchškoláchjenadřazenazákonům,kterézdepřijímáme.Smlouvamáfaktickysíluústavníhozákonavokamžiku,kdyuvažujemeoúpravách,kterénapříkladvtédebatěozaváděnítzv.funkčníchmístnavysokýchškoláchmohoubýtupravoványvysokoškolskýmzákonem.Ztohodůvodujetověc,kterájezdánlivěmaličkost,zdánlivěsetýkámaléhopočtulidí,alekdyžhovořímeotom,žebymělabýtřešenasystémově,taktotojezásadníproblém.Nechcinijakobhajovateventuálníexcesy,kekterýmmůževejmenovacíchřízeníchnebohabilitacíchjakvnitrostátně,takpřeshraničnědocházet.Jednotlivévýkyvynicméněnejsouopodstatněnímprozměnysystému.Dalobysevykládatoprofesorechčeskéhistorie,kteřísiprofesuruzískajívBanskéBystriciapoté,kdyžjimtokolegovévyčítají,sdělí:Papírjakopapír,platíto.Jenomžetohlejsouparametry,kteréjsounaoboustranáchzlepšovány.Ato,cozdeminulepřiprojednávánízmiňovalapaníprofesorka,paníministryněVálkovájakostanoviskoSlovenskérektorskékonference,tojevprotikladustím,cozdepankolegaKostřicaříkalojednáníSlovenskénárodnírady.Alejenutnosiuvědomit,žepohledzevnitřakademickékomunityjenutněpoučenějšínežpohledzákonodárcůrozhodujícíchmnohemvícpoddojmynežpodznalostísituacenaškoláchsamotných.Ztohotohlediskazdůrazňuji,žesesvýjimkoupřijatéhomemorandameziČeskouaSlovenskourepublikou,resp.mezijejímiministerstvyškolství,věcněnezměnilonicnapodkladech,kteréjsemzdereferoval.Otázaljsemsereprezentacívysokýchškol,čiliČeskékonferencerektorůaRadyvysokýchškol.Odoboujsemdostalpísemnéstanovisko,kterébylonegativní.Panministrzdezmiňovalselektivněněkolikvysokýchškol,kterémuúdajnědalypodklady.Nedostaljsemžádnýpodnětodpanaministra,abytadytentobod,tadytatosmlouvabylaznovusnějakýminovýmipodkladyprojednánanaškolskémvýboru.Tojetakédůvod,pročotomškolskývýbornejednal.Ministerstvonedaloškolskémuvýboružádnénovépodkladyprototo,takžeztohohlediskasetrvávámnapůvodnímstanovisku.Atobyltakédůvod,pročsenejednaloznovuanivpodvýboruprovysokéškolyaniveškolskémvýborusamotném.(Poslanci se během vystoupení baví mezi sebou.)Ministerstvoškolstvíposkytlopodklad,kterýjenadepsánPodkladprojednánípodvýborupropředškolníazákladníškolstvíapodvýboruprostředníavyššíodbornéškolství.Nenímiznámo,žebyformálníjednáníproběhlo,rozhodnějakopředsedavýborujsemnedostalžádnýpodnět.Aiztohoto,žeMinisterstvoškolstvínekomunikujespodvýboremprovysokéškoly,alespodvýborem,kterýmánastarostiškolyúplnějinéhopatra,kterýchsetatosmlouvanetýká,soudím,žesezdespíšjednáoobcházeníkorektníhoprocesunežověcnéposouzení.Rozhodnězhlediskabudoucíhovývojekvalityjakčeských,takslovenskýchvysokýchškol,tyslovenskénámnasrdcitakmocležetnemusí,základnímproblémemvysokoškolskéhoprostředíjeuzavřenostvůčivnějšímvlivům,malámobilitapracovníků,maléschopnostivysokýchškollákatkpůsobenípracovníkyzezahraničízejménavtěchoborech,kteréseoficiálněpovažujízahodnypodporyvlecjakýchpolitickýchdeklaracích,cožjsouoborypřírodovědnéatechnické.Tamfaktickýproblémnikdyanivminulostinenastával.Jakmileomezímeoblast,zekteréjsmeschopnipřijímatzískanétituly,říkámetímnejentěmšpičkovýmnašimvysokýmškolám,kterémajípříslušnouakreditaciprohabilitačníajmenovacířízení,ženejsoudostdobréproto,abyjejichtitulybylyuznáványnaSlovensku.Alepronaševysokéškolyomezujememnožstvípracovníků,kteříperspektivněmohounanichpůsobitbeztoho,abypředtím,nežjsouvybrániaustanoveninatamísta,procházeliznovupoměrnědlouhýmřízením.Totobymělobýtřešeno,pokudtomábýtřešeno,vzákoněovysokýchškoláchsystémovýmzpůsobem,nikoliadhocvynětímSlovenskaztéskupinyzemí,sekterýmibylyaždoposudrelativněbezproblémovéapodlevyjádřeníAkreditačníkomisetakézlepšujícísevztahy.