ps2013-020-01-008-008.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.30 hodin)
Chtěl bych také říci , že není pravda , že nebyl splněn ten příslib , že paní předsedkyně Vitásková nedoslouží své funkční období . Je tam přechodné ustanovení . Je to bod č . 3 , kde se říká , že dosavadní předseda Energetického regulačního úřadu se dnem nabytí účinnosti tohoto zákona stává předsedou Rady Energetického regulačního úřadu podle § 17 b atd . To znamená , že paní předsedkyně , pokud bude schválen tento zákon v navrhovaném znění s platností od 1 . 7 . 2015 , tam bude ještě jeden další rok , tak jak předkládala dosavadní právní úprava . Čili není pravda , že toto nebylo zajištěno . Je tam snaha , aby nebyl žádný otřes , aby to pokračovalo . Ale je tam samozřejmě snaha o to , aby na tom úřadě nebyl ten úřad monokratický , nebo sugestivněji řečeno , aby tam nebylo samoděržaví , aby tam byla rada . A je to přesně stejný model jako Český telekomunikační úřad , jehož nezávislost nikdo nezpochybňuje a který byl použit jako předloha pro tento návrh . Chtěl bych také říci , že to , že takovýto úřad v Evropě řídí pouze jediný člověk , je bez precedentu . Jsou pouze některé instituce , kde to řídí předseda spolu s místopředsedy . Čili rozhodně v žádném případě nebyla snaha narušit činnost Energetického regulačního úřadu tím , že by tam proběhla změna ke dni platnosti zákona . To tam v žádném případě není a to se musím velmi výrazně ohradit .
Chtěl bych se vrátit ke komentářům , které tady přednesl pan předseda Okamura . Opět o zpolitizovanosti Rady ERÚ . Pokud by to tak bylo , tak by bylo naprosto stejným způsobem nutno kritizovat stávající fungování Českého telekomunikačního úřadu , protože jak už jsem řekl , je to přesně stejný model .
Druhá záležitost , zdražení . K žádnému zdražení tam nedojde . Přesně z tohoto důvodu , aby přechod na to jiné měření na základě příkonu , nikoliv na základě spotřeby , tak tam bude model , ve kterém , pokud by náhodou pro některou z domácností se stalo , že by měla podle nového modelu platit více , tak se to spočítá podle modelu dosavadního . To je to , co zajistí , že nikdo nebude platit více na obnovitelné zdroje .
Nerozuměl jsem také poznámce , že by nebylo prioritou vlády zvyšování energetické účinnosti , snižování spotřeby . To je cíl , ke kterému se naprosto hlásíme , a je skutečně třeba dosáhnout toho , aby spotřeba energie byla nižší . Druhá věc je , že je rozdíl mezi spotřebou primární energie a elektrické energie . To , že předpokládáme pokles spotřeby primární energie , neznamená nutně pokles spotřeby elektřiny .
To , že máme problém s fotovoltaikou , jak říkal pan předseda Fiala , tak samozřejmě to je problém těch , kteří za to můžou . Za to , že na letošek je plánováno , že na to utratíme jako spotřebitelé a daňoví poplatníci 44 miliard . Ten poslední výhled je o něco lepší , protože naštěstí nesvítilo tolik sluníčko a nefoukal vítr , plus jsme udělali některá opatření na zlepšení transparentnosti některých subjektů , a ten poslední výhled , že by to mohlo být přes 40 miliard . Přesto je to obrovská suma , která nás musí samozřejmě nabádat k opatrnosti . Těch , kteří to zavinili , byla samozřejmě celá řada a je tady málokdo , kdo by mohl říct : kdo jsi bez viny , nechť hodí kamenem . Nicméně si myslím , že přes to všechno nejvíce způsobila škody Fischerova vláda svou nečinností , protože v té době už bylo zřejmé , že instalace fotovoltaických panelů je příliš výhodná a že je třeba něco udělat , a reakce na ten nový vývoj na trhu byla strašně pomalá a přišla s velkým zpožděním .
Proč se mění často energetická politika ? Primárním důvodem pro změnu energetické politiky není ani tak moc , že by si vláda vymýšlela , ale bohužel ve světě probíhá poměrně dramatický vývoj , který jenom krátce shrnu . Ať už je to břidlicový plyn a jeho dopady . Ať už je to ukrajinská krize . Ať už je to vývoj na evropské úrovni týkající se klimaticko - energetického balíčku . Anebo diskuse na světové úrovni .
To , co říkal pan předseda Filip , ano činnost Net 4 Gas nám dělá starosti . Proběhlo několik jednání s touto firmou a budeme se snažit o to , aby finanční operace , kterou provedla a která je na samé hraně , aby neměla dopad na fungování vysokotlaké plynové soustavy .
Předpokládám , že toho bude ještě hodně k diskutování . Byl bych rád , kdyby tento zákon postoupil do projednávání ve výborech , a můj úřad je připraven na debatu , která , jak předpokládám , bude velmi zevrubná . Chtěl bych také říci , že debata o tomto zákoně vlastně už probíhá od začátku volebního období této Sněmovny , protože na začátku jsem předkládal tzv . malou novelu , která řešila některé problémy s formální úpravou financování OZE a která už vlastně rozběhla debatu i o této velké novele . Takže my už jsme asi tak v sedmém nebo osmém měsíci debat o těchto záležitostech . Že je to komplikované , je jasné , ale my jsme připraveni všechno diskutovat .
Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu ministrovi průmyslu a obchodu Janu Mládkovi . Nyní mám dvě faktické poznámky . Faktickou poznámku pana předsedy Romana Sklenáka a pan kolega Laudát si změnil svou přednostní na faktickou , ale pan kolega Sklenák . . . (Poslanci si dávají přednost.) Dobře , tak pan kolega Laudát .
Poslanec František Laudát
Děkuji , pane místopředsedo , oni mě donutili , abych nezdržoval . Jenom krátce .
Pane ministře , my , TOP 09 , také budeme podporovat vrácení k přepracování nebo zamítnutí . Nezlobte se na nás , vy nechtěně , možná , nebo chtěně , vaši úředníci , tady opakujete situaci , kdy byl ministrem průmyslu pan Kocourek . Přineseme něco pod pláštíkem , že transpozice EU . Najednou začala vypadávat naprosto zásadní rozhodnutí . Pak z toho byl guláš , který tady vzbudil velké emoce . A dneska to vedete úplně , nebo titíž úředníci , stejným směrem . Já před tím varuju a prosím skutečně tomu mělo předcházet věcné projednání v hospodářském výboru , aby byly vidět dopady . Pak paragrafové znění , a prosím skutečně , pokud je tam nějaký problém s transpozicí evropského práva , tak to oddělte . Ale já si myslím , že vaši úředníci a další vytvářejí úplně záměrně chaos a lepí tam i své věci . A strašně varuju před tím , aby se tady opakovala situace z minula . Dramatické schůzky , večeře , za hodinu už neplatilo , co jsme domluvili , na čem jsme se shodli . A samozřejmě otázka naprosto zásadní : Má se statut a podoba dnešního ČTÚ blížit stávající podobě ERÚ , nebo obráceně ? Já prostě říkám , že b ) je správně , a pro mě je nepřijatelné a pro nás je také nepřijatelné , aby byla jakýmkoli způsobem zpochybněna nezávislost nezávislého regulátora . A já si myslím , že spíš bych byl pro to , aby ČTÚ nastoupil cestu směrem k ERÚ než obráceně , to , co vy tady nebo vaši úředníci předkládáte . Ale to je věc politické diskuse . Ale já varuju před tím , asi tady padne nějaký návrh na přerušení tohoto bodu , tak prosím si do pátku nebo dokdy rozmyslete , co s tím , další postup . Ale rozhodně není to , abychom my toto předělávali v hospodářském výboru .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Nyní pan předseda Sklenák k faktické poznámce . Prosím , pane předsedo , máte slovo .
Download XML • Download text