ps2013-010-06-013-044.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.10 hodin)
Já si myslím , že jednodušší řešení nalézt nelze , a pokud platí tady tento první zákon , nejsou zatím . . . tento záměr a nejsou za tím schovány jakékoliv postranní úmysly , pak prosím o schválení a úspěšné projednání tady této jedné změny , a následně to martyrium změny tří jiných zákonů odpadá pod stůl .
Děkuji .
(Potlesk poslanců TOP 09.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji panu primátorovi a nyní prosím , aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jan Klán . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Jan Klán
Děkuji za slovo . Dobrý den , vážená paní místopředsedkyně , vládo , dámy a pánové . Dovolte mi , abych vás seznámil se svou zpravodajskou zprávou ke sněmovnímu tisku 164 , návrhu Zastupitelstva hlavního města Prahy na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 491 / 2001 Sb . , o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů .
Předkladatelé návrhu zákona v podstatě duplikují sněmovní tisk 124 , který byl projednáván na minulé schůzi a nyní se nachází ve výborech . Oba dva sněmovní tisky totiž řeší jednu a tu samou věc , a to aby se z Prahy stal jeden volební obvod . V současné době totiž existuje podle zákona o volbách do zastupitelstev obcí možnost vytvořit více volebních obvodů , a to 85 dnů přede dnem konání voleb . V Praze byla tato možnost využita několikrát , protože do Zastupitelstva hlavního města Prahy se volí podle zákona o volbách do zastupitelstev obcí , a to i přesto , že Praha je vedena jako vyšší územně samosprávný celek a má stejné funkce jako kraj . Zde tedy dochází k určitému rozporu , kdy je Praha vyšší územně samosprávný celek a zároveň obec , protože je voleno do Zastupitelstva hlavního města Prahy jako do obecních zastupitelstev . Z tohoto důvodu se v letech 1998 , 2002 a naposledy v roce 2010 tamní zastupitelstvo rozhodlo rozdělit Prahu na několik volebních obvodů . Zejména poslední rozdělení v roce 2010 bylo veřejností vnímáno velice negativně a jako účelové . Díky vytvoření volebních obvodů totiž došlo k tomu , že byl zásadně ovlivněn volební výsledek stran , které sice překročily pětiprocentní uzavírací klauzuli , ale na mandát nakonec nedosáhly . Z výše uvedeného je patrné , že vytváření volebních obvodů v Praze zásadním způsobem ovlivnilo výsledky voleb do Zastupitelstva hlavního města Prahy .
Předkladatelé návrhu zákona chtějí tuto praxi změnit , a to tak , aby se z hlavního města Prahy stal jeden volební obvod a byl konec spekulativnímu rozdělování Prahy , které bylo téměř vždy účelové . Pro letošní volby do Zastupitelstva hlavního města Prahy se samo zastupitelstvo rozhodlo , že se z Prahy stane jeden volební obvod . Návrh zákona , který zde projednáváme , chce tuto možnost Zastupitelstvu hlavního města Prahy odebrat a navždy vytvořit jeden volební obvod , aby nebyla možnost účelově vytvářet volební obvody v hlavním městě Praze .
Navrhovatelé předkládají dvě varianty řešení tohoto problému , kdy je za prvé možná změna zákona č . 491 / 2001 Sb . , o volbách do zastupitelstev obcí , nebo za druhé změnou zákona č . 131 / 2000 Sb . , o hlavním městě Praze . Druhou možnost řeší již zmíněný sněmovní tisk 124 . Rozdíl mezi tiskem 164 , který zde momentálně projednáváme , a tiskem 124 je zejména v tom , že tento tisk neřeší sjednocení voleb do krajských zastupitelstev a Zastupitelstva hlavního města Prahy . Řeší pouze ustavení jednoho volebního obvodu v rámci hlavního města . To znamená , že volby do Zastupitelstva hlavního města Prahy budou stále probíhat při obecních volbách , a to přesto , že Praha je vnímána jako kraj .
Vzhledem k tomu , že se tisk 124 nachází ve výborech , navrhuji , aby i tento návrh zákona byl propuštěn k dalšímu projednávání . Ve výboru pro veřejnou správu , kam je tento tisk přikázán z organizačního výboru , poté budeme oba tisky projednávat souběžně , a věřím tomu , že nalezneme jistý kompromis .
Děkuji vám za pozornost .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a nyní otevírám obecnou rozpravu , do které se s přednostním právem přihlásil pan poslanec Stanjura a poté pan poslanec Koubek , pan poslanec Svoboda a pan poslanec Adámek . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Děkuji za slovo . Nejprve chci říct , že náš klub podpoří propuštění zákona do druhého čtení . Chtěl bych , aby se ve výborech debatovalo , abychom tu exkluzivitu Prahy z toho vyndali , z toho návrhu zákona . Je docela úsměvné , když říkají - jak předkladatel , tak zpravodaj - že je účelové rozdělení . No pokud někdo rozdělí svůj volební okrsek , je to vždycky účelové . A neděje se to jenom v Praze , děje se to i v jiných městech . Je třeba říct , že to je legální , je to podle zákona . Pokud to chceme změnit , a proč ne , tak doufám , že ve výborech , to znamená ve výboru pro veřejnou správu , vznikne shoda , že se to tedy odstraní ze všech obcí . Protože pokud je to špatně v Praze , tak proč by to mělo být dobře v Olomouci , v Ostravě , v Brně , někde jinde ? Pokud se řekne , že ten princip je špatně . Není to nic proti tomu návrhu , myslím , že se to dá udělat poměrně jednoduše , ten paragraf se vyhodí a nebudou tam ta dvě slovíčka nebo s předložkou tři " s výjimkou Prahy " .
Já myslím , že to je všechno , a debatu o tom , jestli Praha je kraj , nebo město , bych nechal k tomu zákonu , který už v těch výborech je , ať to dneska neopakujeme . Na minulé schůzi jsme k tomu dlouze vedli debatu . Já tedy fakt závidím - nezávidím , jenom říkám , jsem překvapen , že pan zpravodaj tak autoritativně řekne , že Praha je vnímána jako kraj . No nevím kde , možná v politických stranách , když se sestavují ty kandidátky , ale v těch učebnicích vlastivědy se prostě říká , že hlavní město České republiky je Praha a ne hlavní kraj . Ale říkám , to už jsme jednou debatovali , k tomu se určitě vrátíme v druhém či třetím čtení .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a nyní prosím k řečnickému pultíku pana poslance Koubka . Prosím , máte slovo .
Poslanec Jiří Koubek
Vážená paní místopředsedkyně , dámy a pánové , já děkuji - a vážený pane primátore - děkuji panu zpravodaji za poměrně pečlivé zhodnocení těch vlastně tří tisků , které tady máme , které jsme projednávali , pokud se nemýlím , bylo to 30 . dubna . Tady ten jeden tisk 124 , který byl posunut do výboru , posunut do druhého čtení a byl posunut tedy do výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj . A chtěl jsem právě vyzvat k tomu , abychom také tento tisk posunuli do druhého čtení , a chtěl bych jenom vyjádřit vůli - na rozdíl od pana zpravodaje - , že nalezneme nikoliv kompromis , ale že na tomto předkladu nalezneme širokou shodu , protože tak jak já se bavím se starosty jednotlivých městských částí , tak jsem nenašel odpor proti tomu , že by Praha do budoucna už měla být jedním volebním celkem . Nic víc v podstatě tento tisk v tuto chvíli neřeší a na tom je nejen všeobecná shoda v rámci volených zástupců hlavního města Prahy , ale věřím , že nalezneme i širokou podporu v rámci této Sněmovny . Děkuji .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji panu poslanci a nyní prosím k mikrofonu pana poslance Svobodu . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Bohuslav Svoboda
Děkuji , paní předsedající . Zákon o hlavním městě Praze a hlavní město Praha je věc , která byla na Zastupitelstvu hlavního města Prahy velmi rozsáhle diskutována . My jsme do té diskuse šli s tím , že nám ani tak nevadí , jestli je jeden obvod , nebo obvodů 15 , ale že nám vadí , že se to mění . Že byl měla zůstat nějaká jedna varianta . Finálně se Zastupitelstvo hlavního města Prahy dohodlo na tom , že by to měl být jeden celek , a takto to také zastupitelstvo rozhodlo . Myslím si , že to je rozhodnutí , které je možné diskutovat , jestli je výhodnější pro lidi mít velkou plachtu , nebo mít plachty čtyři , ale je to prostě to , co jsme chtěli , to znamená , je to jednou provždy jedna varianta , která nemůže být nikdy změněna , a ta změna nemůže být považována za účelovou .
Mám však jiný problém . Prostě když je rozdělování obvodů vnímáno jako nesprávné , když je obviňováno z toho , že může být manipulováním s volebními výsledky , proč tu možnost rozdělování obvodů odebíráme jenom Praze a necháváme ho všem ostatním ? Myslím si , že to je věc , která by měla projít diskuzí této Sněmovny , protože se nám samozřejmě může stát , budeme mít Prahu jako jeden celek a jednotlivé městské části budou rozdělené v komunálních volbách . To mi připadá jako relativně velký problém . Protože potom může dojít k tomu , že rozpor mezi městskými částmi a městem jako takovým bude velmi obtížně řešitelný .
Download XML • Download text