ps2013-008-02-008-010.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.10 hodin)
V době , kdy nezaměstnanost , jak všichni víme , je více než 600 tisíc lidí , tak každá takováhle - byť drobná - úprava může pomoci situaci na trhu práce . Podle dosavadních poznatků z praxe a vývoje situace na trhu práce lze usoudit , že zaměstnávání těchto osob je potřeba nadále podporovat pomocí nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti určených pro osoby se zdravotním postižením , byť v menším rozsahu . Protože jestli jste si všimli , že se tam navrhují jiné částky pro tělesně postižené a jiné částky pro zdravotně znevýhodněné . To je jedna věc .
Druhá věc , která tady možná ještě nebyla zmíněna , je , že se otevřela možnost pro agentury práce opět dočasně přidělovat zaměstnance se zdravotním postižením . Opět se ukázalo , že je potřebné , aby agentury práce , byť samozřejmě můžeme k nim mít různé výhrady , byly do tohoto trhu práce zapojeny . A je to nakonec i stanovisko Evropské komise , že omezení , které bylo uvedeno v minulém zákoně , je v rozporu s článkem 4 směrnice 2008 na dočasné přidělování zaměstnance agentury práce , kteří jsou osobami se zdravotním postižením , nebude agentuře ani uživateli poskytován příspěvek na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením na chráněném pracovním místě podle ustanovení § 78 zákona o zaměstnanosti ani příspěvek na zřízení chráněného místa podle ustanovení § 75 zákona o zaměstnanosti a příspěvek na částečnou úhradu provozních nákladů chráněného pracovního místa podle ustanovení § 76 zákona o zaměstnanosti . Agentura práce si nebude moci tyto dočasně přidělované zaměstnance započíst do celkového počtu svých zaměstnanců pro účely plnění povinného podílu ani pro účely poskytování náhradního plnění .
Pak je tam další oblast sdíleného zprostředkování zaměstnání a samozřejmě tak , jak tady bylo uvedeno panem ministrem , i odstraňování a snižování administrativní zátěže zaměstnavatelů , kteří žádají o příspěvky poskytované v rámci aktivní politiky . A u té kontrolní činnosti , jak už tady bylo zdůrazněno , se snižuje ta částka z 200 tisíc na 50 tisíc , tak aby to nebylo likvidační hlavně pro malé a drobné zaměstnavatele . Takže i to si myslím , že je rozumné .
Náš výbor , výbor pro sociální politiku , projednal všechny tyto věci 10 . dubna na 6 . schůzi a tak , jak máte před sebou usnesení , doporučuje Poslanecké sněmovně , aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona i se všemi těmi doplňky , které jsou tam uvedeny . A já žádám Poslaneckou sněmovnu , aby toto učinila . Děkuji vám .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu , do které nemám žádnou písemnou přihlášku . Ptám se , kdo se hlásí z místa . . . Pardon , mám . Pan kolega Antonín Seďa v obecné rozpravě . Prosím , pane poslanče .
Poslanec Antonín Seďa
Děkuji , pane místopředsedo . Vážení členové vlády , vážené kolegyně , kolegové , osobně podporuji znovuzavedení podpory pro osoby zdravotně znevýhodněné , tak jak tady říkal pan ministr a pan zpravodaj . Nicméně snížení podpory pro osoby zdravotně znevýhodněné z původních 8 000 korun kdysi dávno na 4 000 korun nepřinese žádnou velkou úsporu finančních prostředků . Dám příklad . Například při hrubé mzdě ve výši 6 000 korun bude činit odvod na sociální a zdravotní pojištění 660 korun , současně zaměstnavatel zaplatí na toto pojištění 2 040 korun . Pokud by byla zcela zrušena podpora , přijdou veřejné rozpočty o částku 2 700 korun . Pokud nebude zaměstnavateli přiznán příspěvek ve výši například 6 000 korun na zaměstnávání osob se zdravotním znevýhodněním , lze předpokládat , že tato osoba nesežene zaměstnání , tudíž jí budou přiznány dávky hmotné nouze , a to ve výši životního minima , což činí 3 410 korun . Pokud osoba žije samostatně nebo pokud žije s jinou osobou , tak 3 140 korun . Dále lze předpokládat , že tato osoba bude čerpat příspěvek na bydlení , který může činit i 2 000 korun . Sečteme - li tedy částky , o jakou částku přijdou veřejné rozpočty , plus výdaje na životní minimum a příspěvek na bydlení , je zřejmé , že příspěvek ve výši 6 000 korun na zaměstnávání osob se zdravotním znevýhodněním není z hlediska veřejných rozpočtů žádný problém .
Ale možná že daleko významnějším argumentem pro zvýšení tohoto příspěvku je mimo vlastní příjem důležitá také skutečnost , že jsou osoby se zdravotním znevýhodněním nějak užitečné , že žijí normální životy jako ostatní lidé , protože chodí do práce . Váží si sami sebe a navazují důležité sociální vazby . Z tohoto pohledu se mi jakékoliv licitování o výši této odměny zdá malicherné , a proto si dovolím v podrobné rozpravě načíst pozměňující návrh , kterým se zvyšuje částka ze 4 000 korun na 6 000 korun . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Nyní dál do obecné rozpravy pan kolega Miroslav Opálka . Ale zpravodaj s přednostním právem chce ? Prosím , s přednostním právem pan zpravodaj .
Poslanec Jaroslav Zavadil
Jenom velice krátce zareaguji na příspěvek svého kolegy Antonína Sedi . Určitě jste si všichni všimli , že v tom zákoně po projednání ve výboru není částka 4 000 , ale 5 000 , takže jsme to i ve výboru zvedli o 1 000 korun . To je první poznámka .
Druhá poznámka . Přece je podstatný rozdíl mezi zaměstnáváním tělesně postižených a tělesně znevýhodněných . Rozdíl spočívá v nákladech , které musí zaměstnavatel vynakládat , ať už na jednu skupinu , nebo na tu druhou . A rozdíl v těch nákladech je podstatný , protože zatímco pro tělesně postižené musí vytvářet úplně jiné pracovní prostředí , jiné pracovní podmínky a náklady samozřejmě jsou vyšší , tak pro osoby tělesně znevýhodněné takovéto náklady nemusí používat . To je druhá poznámka .
A třetí poznámka . Samozřejmě že se můžeme bavit o těchto výších , ale také bychom měli mít na paměti kapitolu 313 , což je kapitola Ministerstva práce , kde jsme my už přes výbor prosadili , a tady parlament to schválil , zvýšení o jednu miliardu na sociální služby . A to také nebyla malá částka . Takže se znalostí všech těchto věcí jsme se shodli nakonec na čísle , které máte v návrhu , to je pět plus jedna . Tečka . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Nyní pan poslanec Miroslav Opálka v obecné rozpravě . A vidím další přihlášené . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Miroslav Opálka
Děkuji , pane místopředsedo . Vážení členové vlády , kolegyně , kolegové , musím konstatovat , že není tak časté , kdy se výbor sjednotí na jednom stanovisku a usnesení výboru , myslím , není většinové , ale jednomyslné . Pět plus jedna je vlastně šest v tom konečném vyjádření .
Víte , podpora jakéhokoli zaměstnávání kteréhokoli segmentu ze zaměstnanců je samozřejmě problémem . Podpora totiž nevytváří nové pracovní místo . Nové pracovní místo může vytvořit jedině větší odbyt zboží či služeb a automaticky samozřejmě zaměstnavatel díky potřebě zvyšuje počet zaměstnanců . Podpora zaměstnávání má jeden problém , a to že bonifikuje určitou skupinu vůči jiným . A my tady máme absolventy bez praxe , my tady máme seniory v předdůchodovém věku , my tady máme rodiče po rodičovské dovolené s malými dětmi a máme tady taky zdravotně postižené . To jsou čtyři skupiny lidí , které by si zasloužily podporu . A každá větší podpora jedné skupině znamená vytlačování z pracovního trhu jiné skupiny .
Download XML • Download text