ps2013-006-06-001-024.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.10 hodin)
Je jasné , co jsme tady slyšeli , že není možné hnát tyto nešťastné lidi od města k městu a tvářit se , že jsme tímto způsobem vyřešili svůj problém . Škoda , že pan předseda klubu Faltýnek , který mě jmenoval jako občanku města Prostějova , odešel . Nechci hovořit o řešení v Prostějově v jeho nepřítomnosti .
Přesto už tady zaznělo , že není možné řešit problém jednoho města na úkor města druhého . Tyto postupy se zde objevují už roky . Na základě zkušeností z města Prostějova , které si svůj problém vyřešilo tím , že zakoupilo nemovitosti v obcích , které jsou v okolí Prostějova , prostřednictvím realitních kanceláří a bez informování starostů těchto malých obcí . . . Svůj problém si sice vyřešili , ale zátěž převedli na tyto malé vesnice , pro které je ten problém ještě horší a ještě obtížnější , protože nemají dostatečně kapacitně vybavené úřady svých obcí . Je to pro ně skutečně nesmírný problém . Byl to návod , který byl pro nás tehdy jako občany velmi překvapivý , protože jsme ani nepředpokládali , že vůbec je něco takového možné . Je pravdou , že takovéto postupy převzala i některá jiná města , především města velká a bohatá , která mají dostatek finančních prostředků na to , aby mohla zakoupit nemovitosti v malých ubohých obcích , především v těch , které jsou v bývalých Sudetech , při okrajových částech na Šluknovsku , Jesenicku apod . I tímto způsobem došlo k vystěhovávání celých rodin do těchto nemovitostí , které byly zakoupeny městy prostřednictvím realitních kanceláří na základě jasně sledovatelného postupu a byly také mapovány prostřednictvím zprávy veřejného ochránce práv v letech 2007 . Tato zpráva je na stránkách veřejného ochránce práv k dispozici . V této zprávě je možné číst , že některá města dokázala při úpravě svého bytového fondu prostřednictvím privatizačních procesů vytěsňovat občany , kterých se chtěli zbavit , do posledních bytových domů . Z těchto bytových domů je pak vystěhovali do vesnic , dokonce i mimo hranice kraje . Tento postup opět proběhl prostřednictvím realitních kanceláří .
Co je velice alarmující , tímto způsobem došlo k přesunu rodin do prostředí , kde neměly dostatečné zázemí , možnost zaměstnanosti , ale především rodin s dětmi . Zde došlo k obtížnému sledování orgány sociálně - právní ochrany dětí a dodnes , přestože byla přijata novela zákona o sociálně - právní ochraně dětí , která hovoří o tom , že není možné děti odebírat rodičům z důvodu sociální a bytové nouze , přesto bohužel se tak mnohdy děje , což je absolutně nepřijatelné v civilizované Evropě .
Proto jsem velice ráda , že se můžeme shodnout na koordinovaném postupu všech politických stran i ministerstev , která jsem jmenovala , a musíme tento problém nastínit skutečně koncepčně . Těch koncepčních dokumentů zde existuje více . Na základě zpráv o vystěhování vzniklo metodické doporučení obcím , jak předcházet sociálnímu vyloučení . Je k dispozici na stránkách Ministerstva vnitra , a to na odboru dozoru veřejné správy .
Proč hovořím o Ministerstvu vnitra a odboru dozoru veřejné správy ? Je to především o kompetencích obcí a jejich právech , ale také povinnostech . A zde se dostáváme asi k obrysům toho , jak by takový zákon o sociálním bydlení měl vypadat .
Je zde vládou schválená Koncepce rozvoje bydlení do roku 2020 . Je k dispozici , nebudu se jí dále zabývat . Pak se zde tvoří Koncepce sociálního bydlení , komplexní řešení z dílny Ministerstva pro místní rozvoj , která ovšem nebyla přijata , a je zde spousta nevypořádaných připomínek , které skutečně jsou zásadního charakteru , protože se zde předpokládá stavba bytových domů se společnými zařízeními apod . z evropských peněz . Je to prostě poměrně záležitost ještě nevydiskutovaná a toto řešení zatím nebylo přijato .
Existuje zde poměrně zdařilá Koncepce prevence a řešení problematiky bezdomovectví v České republice do roku 2020 . Zde se již setkáváme s tím , že bude nezbytně nutné stanovit okruh oprávněných osob a stanovit také povinnosti obcí . A zde jsme již právě u toho , o čem jsem hovořila . Je potřeba skutečně sednout za jeden jednací stůl , nalézt dohodu se Svazem měst a obcí o tom , že nebudeme tyto lidi hnát od města k městu , ale že na základě dohody vypracujeme takový zákon o sociálním bydlení , který stanoví jednak povinnosti těmto obcím . . . Zde se samozřejmě dostáváme na hranu , co je státní správa a samospráva , to je mně naprosto jasné . Ale na základě toho , pokud by měly tyto obce získat povinnosti , budou muset mít k tomu také zdroje . To je všem jasné . To znamená , na základě této dohody potom můžeme postupovat dále .
Pokud jde o sociální práci , je určitě nezbytné otevřít zákon , který upraví povinnosti obcí nebo možnost úpravy legislativy o sociální práci na obci tak , jak tady již bylo řečeno . Tam je to poměrně vágní .
Tady jsem hovořila o mnoha koncepčních dokumentech . Hovořilo se zde o novele zákona o pomoci v hmotné nouzi . Je zde několik variant - poslanecká varianta a také vládní varianta bývalé vlády premiéra Rusnoka . Skutečně je tam období pobírání dávek hmotné nouze na dobu půl roku , po přešetření na dobu jednoho roku . Ale pořád se nedostáváme k tomu , co bude s těmito lidmi dál . Skutečně je nemůžeme hnát od města k městu , ale je potřeba nalézt společné řešení .
Výbor pro sociální politiku se tímto zabýval , jak jsem již řekla .
Ještě se vracím do minulosti k vládě Petra Nečase , která při projednávání posledního úsporného balíku , který jsme přijímali někteří samozřejmě velmi těžce , protože bylo jasné , že je potřeba šetřit , že peníze se asi nikde netisknou , pokud pominu nějakou vládní tiskárnu nebo Státní tiskárnu cenin . . . Peníze se určitě nelíhnou z ničeho a je potřeba s každou korunou velmi zodpovědně zacházet . Proto velmi citlivě vnímám , že tyto náklady rostou . Dochází tam skutečně k přesunům v dávkách ze státní sociální podpory a v dávkách hmotné nouze , takže tam je potřeba ještě nalézt přesné řešení . Přestože tam již byl připraven návrh na sjednocení této dávky , ale poměrně přísný v tom , že by náklady byly placeny až nad 0 , 5 na 50 % příjmů domácnosti , pokud přesáhnou , tak tento návrh nebyl připomínkován a byl z tohoto úsporného balíku z důvodu sociální zodpovědnosti této vlády vyjmut .
Výbor pro sociální politiku počítá na základě svého usnesení s tím , že bude pořádat společné jednání gesčních výborů , a to jak výboru pro veřejnou správu právě z důvodu i zapojení organizace veřejné správy , jak vlastně pokračovat dál , aby byla jednak stanovena povinnost obcím a forma zdrojů , tzn . i výbor pro rozpočet , ale zároveň chceme také pořádat odborné stoly a je potřeba pracovat velmi rychle .
Kontury tohoto návrhu zákona jsou jasné a je potřeba starostům říci , že skutečně se jich dotknou a že je potřeba zodpovědně se bavit o tom , kteří občané kde bydlí , co je to vlastně institut trvalého bydliště , přechodného bydliště a kde vlastně ti občané vůbec chtějí být a kdo provozuje ty ubytovny . Bohužel někdy jsou to i starostové obcí v některých ojedinělých případech . Takže je dobré tyto vazby znát a přistoupit ke komplexnímu řešení . Proto se potom v podrobné debatě připojím k návrhu na zamítnutí tohoto skutečně jenom úzkého návrhu zákona .
(Potlesk některých poslanců.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji , paní poslankyně . Dříve než pozvu k mikrofonu pana poslance Rykalu , prosím pana poslance Kubíčka s faktickou poznámkou . Prosím , pane poslanče .
Poslanec Roman Kubíček
Vážená paní předsedající , vážená vládo , vážení kolegové a kolegyně , já mám jenom dvě poznámky .
Od první předřečnice , paní poslankyně Havlové jsem slyšel , že existují nezkolaudované ubytovny , ubytovny nevyhovující stavebnímu řádu a hygienickým podmínkám . Chtěl bych se prostřednictvím paní předsedající zeptat , proč se nekoná . Proč v tomto případě nezavíráme tyto ubytovny a neodstavujeme pryč .
A pak bych měl druhou poznámku k paní poslankyni Chalánkové . Vytvářením sociálního bydlení zajisté řešíme krátkodobou situaci v této věci . Nicméně podpora vzniku pracovních míst a ekonomiky musí být nedílnou součástí , protože vyloučení a vznik nových ghett bude jenom tento problém prohlubovat . Děkuji .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji , pane poslanče . Nyní prosím pana poslance Rykalu . Prosím .
Download XML • Download text