ps2013-006-05-008-018.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.00 hodin)
Pokud jsem si tedy mohl přečíst toto jedno z těch základních důvodů vlády , které vedou k nesouhlasu s tímto návrhem zákona , tak si myslím , že to je další inspirativní materiál do pořadu Jistě , pane ministře , či premiére , pokud by takovýto pořad měl tedy další pokračování . Já jsem přesvědčen , že právě to , že dnes úředníkům za jejich pochybení nehrozí vůbec žádná sankce , že vlastně jediným poškozeným je stát , tak toto pravidlo bezesporu působí ty největší škody státu právě v tom , že úřední rozhodování je de facto nestíhatelné , pokud to není už vyloženě trestněprávní úroveň . Myslím si , že by měli úředníci mít povědomí o tom , že pokud rozhodují podle zákona , tak jim nemůže hrozit samozřejmě žádný postih , a zároveň tedy že ta sankce přichází v okamžiku , kdy nerozhodují podle zákona , ale rozhodují například podle určitého zadání . Zároveň chci upozornit , že návrh novely zná i ustanovení , které má do značné míry eliminovat případné postihy tvrdosti , tvrdosti postihu , kdy jsou důvody pro to , aby škoda po úředníkovi vymáhána býti neměla . Upozorňuji , že ten výčet je demonstrativní a že by měl být především rozveden pozdější soudní praxí .
Jinak ke stanovisku vlády - já tedy bych ho mohl rozporovat v mnoha mnoha bodech , ale považuji to za zbytečné , protože Rusnokova vláda už , jak vidíte , není v těch lavicích a nevím , ke komu bych tyto výtky jaksi přednášel . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Stanislavu Polčákovi a žádám pana zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Jana Chvojku , aby přednesl svou zpravodajskou zprávu . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo .
Poslanec Jan Chvojka
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Dobrý večer , dámy a pánové .
Pan předkladatel v zásadě řekl všechno podstatné , takže já možná jenom některé věci pro jistotu zopakuji . Jde o tisk číslo 23 , který novelizuje zákon č . 82 / 1998 Sb . , o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č . 358 / 1992 Sb . , o notářích a jejich činnosti , notářský řád , ve znění pozdějších zákonů . Tisk byl doručen poslancům dne 29 . listopadu 2013 a vláda jej projednala , tuším , 20 . prosince 2013 .
Já zde krátce podotknu , že obdobný tisk byl předložen , jak již řekl pan navrhovatel , v minulém funkční období , kde tuším došel až do třetího čtení , kde nebyl schválen několika hlasy . Já to mám celkem za škodu , protože ten návrh zákona považuji za správný . Určitě souhlasím s některými stanovisky vlády , myslím si , že je potřeba ještě o některých bodech jednat , že například ten rozdíl mezi běžnými úředníky a soudci by nebyl spravedlivý , nicméně principiálně s tímto zákonem souhlasím . Určitě je potřeba , aby úředníci byli více odpovědni za svoji práci , aby byli více pod kontrolou , a možná tato novela zákona by toho docílila . Pokud si dobře pamatuji , v tom minulém funkčním období dokonce důvodová zpráva obsahovala statistiku , tento tisk už ji neobsahuje . Pokud se dobře pamatuji , tak je vymáhána jenom nějaká jednotka procent škod , které jsou způsobeny nesprávným úředním postupem nebo nezákonným rozhodnutím .
Takže já poprosím , nebo navrhuji , aby tento tisk prošel do dalšího čtení s tím , že si zaslouží určitě nějaké zhodnocení a případně nějaký komplexní pozměňovací návrh , ale principiálně lze s tím , aby byli úředníci více odpovědni za svoji práci a aby bylo zvýšeno vymáhání regresních nároků jak státu , tak územně samosprávných celků , tak tento princip považuji za správný . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu zpravodaji Janu Chvojkovi a otevírám obecnou rozpravu , do které se jako první přihlásil pan poslanec Radek Vondráček . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Radek Vondráček
Pane předsedající , děkuju za slovo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , dostáváme se k tomuto návrhu , který je svou podstatou velmi stručný a jednoduchý . Pokusím se být také stručný a jednoduše přednést svoje stanovisko .
Já se názorově nacházím mezi stanoviskem vlády a stanoviskem předkladatelů . Jednoduše se nahrazuje slovíčko , že " stát může vymáhat škodu " a bude nahrazeno slovíčkem " musí vymáhat škodu " . Dostáváme se tady jakoby od jednoho mantinelu k druhému .
Já souhlasím s tím , že situace je tristní , že se státe nestará o své peníze a že nejsou vymáhány regresivním způsobem tyto nároky . Existuje jakási falešná solidarita mezi státními úředníky a určitě si tato problematika zaslouží řešení . Nejsem zcela přesvědčený o tom , že rigidní pravidlo o tom , že stát je povinen za každé situace vymáhat tuto škodu , nepovede zase k nějakým negativním jevům .
Ze strany předkladatelů byl možná trochu zlehčen případný psychologický dopad . Představte si , že nad každým tím úředníkem skutečně bude viset ten Damoklův meč . Skutečně vím , jak funguje české prostředí , jak funguje myšlení úředníka . Může se stát , je reálné , že v případě nějaké sporné agendy , finančně náročné agendy , bude docházet třeba k obcházení formálnímu , aby nedocházelo jaksi k správnímu posouzení a rozhodnutí ve věci samé , které by bylo sporné , nebo bývalo by nebezpečí u toho kterého úředníka . Nemůžeme se automaticky dovolávat jakési odvahy , že ten který úředník navzdory tomu riziku rozhodne po právu , jak to bude cítit , bez ohledu , že by přemýšlel o případné náhradě škody . Je zde samozřejmě nějaký demonstrativní výčet , za jakých okolností by toto pravidlo uplatněno nebylo . Zde bych se přimlouval určitě , aby se tam přidalo více položek , třeba sociální důvody .
Nebudu zdržovat . Chtěl bych na závěr poznamenat , že si tato problematika určitě zaslouží diskuzi , ta změna je daného předpisu je žádoucí , a v každém případě doporučuji , aby tento tisk prošel do druhého čtení a abychom se mu ještě dále věnovali , například na půdě ústavněprávního výboru . To je vše . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Radku Vondráčkovi . S přednostním právem se přihlásil pan . . . pardon . Tak v tom případě písemně přihlášený je pan poslanec Ludvík Hovorka . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Ludvík Hovorka
Vážený pane místopředsedo , vážení páni ministři , vážené kolegyně , vážení kolegové , já jsem se zabýval tímto zákonem a našel jsem několik problémových věcí . Byl bych rád , kdyby pan předkladatel mi k tomu mohl dát nějaký výklad , jestli to vnímám správně a jestli si uvědomuje , že může tady být určitý problém . Konkrétně v § 18 na straně 2 , společná ustanovení o regresní náhradě , kde v odstavci 7 se uvádí , že za důvody zvláštního zřetele hodné pro nevymáhání regresní úhrady se považují zejména rozdílný výklad právní otázky , která byla důvodem pro vyslovení nezákonnosti rozhodnutí nebo nesprávného úředního postupu , nadřízenými orgány nebo soudy , nebo také okolnost , že skutková zjištění v době vydání rozhodnutí , která se následně ukázala nesprávná či neúplná , odůvodňovala vydání daného rozhodnutí .
Já bych se rád zeptal pana zpravodaje prostřednictvím předsedajícího , kdo určí , co je rozdílný výklad . Je to klička , například pro zbrojní zakázky nebo pochybné zakázky , které se zadávají na Ministerstvu zdravotnictví , apod . ? Budou všechny tyto zakázky posuzovány podle rozdílného výkladu ? To by mě zajímalo a chtěl bych to vysvětlit .
Download XML • Download text