ps2013-060-05-002-028.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.40 hodin)
Tady máme opravy železničního vybavení . My jako Česká republika jsme vcelku železniční velmoc . Nevím , jestli si to vůbec uvědomujete , ale tady můžeme možná vděčit své poloze a historickému významu . Naše železniční síť je jedna z nejhustších a nejkvalitnějších v rámci , troufám si říci , světa . Přesto ti , co nám budou opravovat železniční vybavení , podléhají regulaci v Evropské unii , EU si to vyhradila - ale s výjimkou České republiky , samozřejmě ještě Maďarska , Slovenska - si Evropská unie vyhradila právo přijmout a zachovat jakékoli opatření , pokud jde o požadavek (nesrozumitelné) přítomnosti na jejich území a zákaz přeshraničního poskytování služeb , oprav , údržby plavidel provozujících dopravu na vnitrozemských vodních cestách a železničního vybavení . My opravujeme , pokud vím , teď jsem to dokonce někde zachytil v médiích , připravuje se investice do obnovení plavby , myslím , že i vy jste byli obesláni maily na podporu nějaké té labské , ale je to trošku moje jiné téma , protože u nás na Moravě máme kanál Odra - Labe - Dunaj . Tady ta labská cesta je trošku mimo můj osobní zájem , ale podporujeme tady vznik , znovuobnovení vodní cesty a opravy a údržby a fungování v lodní dopravě . Přesto si Česká republika nevyhradila možnost regulovat a určovat v této oblasti žádná opatření .
Paradoxně v oblasti zábavy - a tady mířím k tomu , kdo vlastně připravoval tyto podklady - si státy spolu s Českou republikou vyhradily právo přijmout či zachovat jakékoliv opatření , pokud jde o poskytování zábavních služeb včetně služeb divadel , hudebních skupin , cirkusů a diskoték . Jaké ohrožení cítíme ze strany Kanady ve fungování diskoték , když si vyhrazujeme toto právo ? Tady spíše mířím k tomu , abyste si uvědomili někdy nonsens toho , co je nám předkládáno a tvrzeno potom s těmi detaily , kteří ti úředníci do těchto smluv dávají . Někde nelogicky . Vyplývající z něčeho , přiznám se , nevím z čeho . Někdy mě to zajímalo , ale při projednávání prostě ani ve výborech nebyl čas a prostor jít do těchto detailů . Mimo jiné , že si vyhrazujeme právo zachovat jakékoli opatření o poskytování sportovních a rekreačních služeb . Kanaďané u nás nebudou toto moci poskytovat .
Co je zajímavější a co se bude týkat možná většiny zde přítomných pedagogů , školáků a členů školského výboru , že Evropská unie si s výjimkou České republiky , Holandska , Švédska a Slovenska vyhrazuje právo přijmout či zachovat jakékoli opatření , pokud jde o poskytování jiného soukromě financovaného vzdělávání , tzv . jiného než primárního , sekundárního , postsekundárního vzdělávání a vzdělávání dospělých . Všechny státy mimo těchto čtyř a České republiky mezi nimi si vyhradily právo mít možnost to vzdělávání regulovat . My ne . Čili my se vzdáváme do budoucna ve prospěch partnerů . Možná je to z těch ostatních stran Evropské unie , že taky slyší trávu růst , jak se říká . Ale daly si to tam , že budou moci v budoucnu toto opatření přijmout . My jsme si to tam nedali .
Zajímavá věc je v poskytování zdravotnických služeb . Ano , tady i v odpovědi ministerstva je , že Evropská unie si vyhradila právo přijmout , zachovat jakékoli opatření , pokud jde o poskytování veškerých sociálních služeb , které jsou financovány z veřejných zdrojů nebo mají nějakou formu státní podpory . Nepovažují se proto za soukromě financované , a pokud jde o činnosti či služby , jež jsou součástí veřejného penzijního systému nebo povinného systému sociálního zabezpečení . Z tohoto pohledu by se zdálo , že vše je v nejlepším pořádku . Otázka je , a dostanu se k tomu potom ve zdravotnictví , že z tohoto systému úplně vypadli poskytovatelé dopravní služby v tomto oboru . Jmenovitě mířím k záchranným službám a složkám , zdravotním , upozorňuji , anebo sociálním , kdy vlastně stát doposud může určitě regulovat obce , to jsou vlastníci jako veřejný sektor a poskytují služby . Teď to bude úplně liberalizováno . Protože my tam nemáme tuto výjimku , a sice si říkáme ano , lékaři jsou chráněni , ale ne poskytovatelé těchto služeb . Byť některé státy Evropské unie si to tam daly . K nim se dostanu ve svém podrobném výčtu jednotlivých států , které se takhle chrání .
Hodně diskutována tady minule byla z mé strany samozřejmě taxislužba . A tedy myslím fenomén nové doby , to jsou ty taxislužby sdílené , sdílené služby . Průmysl 4.0 apod . , do toho nechci až tak dalece zabíhat . Přesto se hovoří o tom , že města chtějí taxislužbu regulovat . Praha , vzorným to příkladem , poslanci z Prahy mi dají za pravdu , že to je problém . A v odpovědi ministerstva jsem se dočetl , že to žádný problém není , že samozřejmě budou moci a uplatňovat regulační principy . Tak jsem se opět začetl do těch paragrafů a ano , na taxislužby se v Evropské unii - upozorňuji výjimku z Belgie , je to jedna z věcí , kvůli kterým Belgie nechtěla ratifikovat tuto smlouvu a velice tlačila na Evropskou unii , až jí ustoupila , a Belgie má tedy výjimku - může se vztahovat test ekonomické potřebnosti . Na základě testu ekonomické potřebnosti , je - li použit , se stanoví maximální počet poskytovatelů služeb . Hlavní kritéria , místní poptávka , jak stanoví platné právní předpisy . Jinými slovy , milí pražští zastupitelé , pokud vstoupí CETA v platnost v této oblasti , bude jediné možné kritérium regulace taxislužby na vašem území , opravdu , test ekonomické potřebnosti pro Českou republiku . Jiné státy si udělaly výjimku . Čili testovat nebo naopak říci , že ekonomicky už není potřebné další taxislužbu ve městě mít . To je jediná možnost , jak potom uplatnit své výhrady . A takový UBER nebo jiní , co přicházejí , a já jsem ho použil zcela úmyslně , protože již působí na našem území a již se zvedá odpor proti jeho fungování , některá města přijímají vyhlášky a regulují , bude mít vlastně volné pole působnosti , pokud sem přijde jako kanadská firma . Pro něj to podle mého názoru významný problém nečiní .
A je zcela zřejmé , že s fenoménem Průmyslu 4.0 a sdílenými službami tato smlouva vůbec nepočítá . Tady se dostáváme do toho problému , ke kterému bych se možná mohl - ne , řeknu vám to hned , myslím si , že vaše pozornost je ještě natolik dobrá , že můžete vnímat základní rozpor , který v té CETA je a který vnímám oproti jiným obchodním smlouvám , který uzavřel , je ten negativní a pozitivní přístup k těm omezením . Pozitivní přístup v krátkosti hovoří o tom , ten pozitivní seznam , o tom , že ano , máme nějaké regulace a ty , co v budoucnosti přijdou , budeme uplatňovat . A negativní , který je nový , to je novinka právě v těchto smlouvách , jak TTIP , tak CETA , a nikde jinde zatím nebyl uplatněn , ani v té japonské , to je taky zajímavé , je tzv . negativní seznam závazků smlouvy . Ten negativní seznam vychází z toho , že my tu máme nějakou úroveň regulace , tato regulace se bere jako daná , převezme se , ale všechno , co bude nové , jako že přijde nějaká doba , třeba Průmysl 4.0 , třeba sdílená ekonomika , třeba nějaká potřeba státu něco regulovat , tak pokud to není ve výjimkách , tak máme smůlu . Bude se tím muset zabývat byrokracie Bruselu . A jak si uvědomujete , a mnozí tu živou zkušenost s byrokracií Bruselu máme , tak to bude obrovský problém . Byrokracie Bruselu nás jednou všechny pohřbí .
Vrátím se ještě k těm výjimkám , abych dokreslil problém , který si uvědomují jiné státy Evropské unie při přípravě této smlouvy oproti České republice v rámci výjimek , které si uplatnila ona . Rakousko například si vyhrazuje právo přijmout či zachovat jakékoliv opatření , pokud jde o poskytování soukromě financovaných sanitních služeb . Rakušáci na to mysleli . Jinými slovy , Rakousko může regulovat soukromě financované sanitní služby . Může říci ne , ne , ne , tady už funguje státní sanita , já vás tady nechci ! Ale je to jenom Rakousko . Česká republika - ee , ta ne .
Download XML • Download text