ps2013-056-09-004-048.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.20 hodin)
Nově navrhuje , že tyto násobky nebudou uvedeny v zákoně , ale ve vyhlášce , což je taky otázka , jestli vůbec takto lze v prováděcím právním předpisu tyto finanční údaje a tyto dopady učinit , jestli by toto nemělo být skutečně stanoveno v zákoně . Ale já trošku vůbec zpochybňuji , jestli je to v tomto případě účelné .
Jedním z motivů pro zavedení 0 % hranice oddlužení je pomoc ve vyloučených lokalitách . Bohužel takové oddlužení pro jedince žijící ve vyloučených lokalitách nelze považovat za relevantní nástroj , jelikož ti nelegální nebo , chceme - li , černí poskytovatelé půjček na žádné oddlužení nehrají , tam to skutečně probíhá jinak . Já jenom tady chci říci , že my jsme nedávno přijali např . zákon o spotřebitelském úvěru , který by měl vést k větší odpovědnosti těch , kteří si např . chtějí brát půjčku . Ale tady chci jenom říci , že řešení tedy není zavádět nějaké nové kategorie do insolvenčního práva , ale řešit tu otázku v rámci spotřebitelských úvěrů , adresného sociálního systému , včasné vymahatelnosti práva , boje proti řekněme šedé , nelegální ekonomice a nikoliv toto řešení přinášet v rámci insolvenčního zákona . Je to tedy komplex celé řady problémů , nepochybně opatření ve vztahu k finanční gramotnosti obyvatelstva . A mě by zajímalo , proč u tak důležitého zákona např . není přítomna paní ministryně práce a sociálních věcí , ministr financí , jak jsem tady před chvílí hovořil , z hlediska dopadů na státní rozpočet . Jenom chci říci , že problematika oddlužení nebo dluhové pasti nebo neschopnosti splácet své závazky rozhodně není jenom rezortu spravedlnosti , přestože se tady chce v jednom zákonu řešit celá spleť problémů , která ale je k horšímu a nepřinese pozitivní efekt .
Co je důležité , s novelou nesouhlasil Nejvyšší soud České republiky a předsedové krajských soudů České republiky , kteří říkají : Chápeme , že vláda má nějaký politický záměr , nicméně přesahuje to možnosti soudů . Ty spisy se prostě nebudou dát vyřídit a na těch soudech nebudou mít možnost je vyřešit a jak říkají soudci , dokonce je kam dát . Tady vidíme zase nový trend , který je u této vlády častý , zvyšování zátěže na nejrůznější subjekty , ať už občany , podnikatele , firmy , v tomto případě soudy . Pokud se ale zavede nefunkční administrativně a personálně náročný systém , tak stejně z hlediska toho , že soudní moc je samozřejmě nezávislá a samostatná , tak nedosáhneme těch cílených efektů , které si tento zákon klade . Z mého pohledu jde o jakousi předvolební politickou vábničku socialistů , tedy sociální demokracie ve spojení s panem ministrem Pelikánem , protože jde skutečně o podporu jedné skupiny obyvatel vůči druhým , to znamená podporu dlužníků , ale z mého pohledu nejde ani o podporu dlužníků , protože oni se ze své dluhové pasti a ze svých problémů na základě tohoto zákona nedostanou . Naopak , vymahačské firmy , nelegální prostředky po tom , co uplynou ty lhůty , budou naopak mít daleko větší možnosti , jak vůči nim zasáhnout a já vůbec nechápu , že sem tento socialistický návrh přišel .
Ale nejde jenom o názory Nejvyššího soudu a krajských soudů . S novelou nesouhlasí ani Hospodářská komora , ani Svaz průmyslu , dokonce ani další ekonomické a hospodářské subjekty . Ministerstvo spravedlnosti se ve zprávě RIA odmítlo zabývat analýzou dopadů nulové hranice pro splácení dluhů na obce v České republice , a to přesto , že lidé jen na nájemném ve čtyřech největších městech České republiky dluží přes 1 mld . korun . Takže zde máme nesouhlasné stanovisko Nejvyššího soudu , krajských soudů , Svazu průmyslu a dopravy , Hospodářské komory a Svazu měst a obcí . Já jenom říkám , že to jsou poměrně silné a reprezentativní subjekty a jenom vás , milé kolegyně a vážení kolegové , chci na tato jejich stanoviska odkázat a neměli bychom je přehlížet , měli bychom je brát skutečně vážně .
To , jakým způsobem byla tato novela projednávána v Legislativní radě vlády , to už je samostatná kapitola . Já pamatuji doby , kdy bez projednání zásadních zákonů a zásadních novel zákonů v Legislativní radě vlády nemohl návrh zákona odejít na vládu ke schválení . Tady vidíme , že byla udělena výjimka z projednávání Legislativní rady vlády . Sešli se dva páni ministři , pan ministr Pelikán , pan ministr Chvojka ; pan ministr Pelikán mu zřejmě řekl - no já nevím , jak v té Legislativní radě na tom plénu by tato novela dopadla , moc se tím nezdržujme a prosím , udělejte stanovisko předsedy Legislativní rady vlády . Pan ministr , předseda Legislativní rady vlády vyhověl a máme tady stanovisko předsedy Legislativní rady vlády . Ale i v tom stanovisku předsedy Legislativní rady vlády ministra Chvojky se uvádí , že zcela chybí hodnocení dopadů regulace na věřitele . O tom jsem tady v předchozím vystoupení hovořil , že ten negativní dopad na věřitele tady je , a to zejména na systémové věřitele a tzv . nedobrovolné věřitele , to znamená na banky , finanční instituce , pojišťovny a jiné poskytovatele půjček . To znamená ta RIA není úplná a chybí tam dopad na dotčené subjekty , když ten zákon do práv těchto dotčených subjektů výrazně zasahuje .
Je zřejmé , že proces oddlužování je již v současné době v České republice spíše nadužíván či případně je dokonce zneužíván , přičemž navržená novela tento trend ještě více prohloubí . V České republice je v přepočtu na počet obyvatel každoročně schvalováno oddlužení pro 2 , 2 a násobek osob než v Německu či Rakousku . Pro zmíněný nepoměr není možné hledat vysvětlení v sociálních rozdílech ve zmíněných zemích , neboť např . při srovnání zmíněných zemí podle míry ohrožení chudobou je na tom Česká republika - tady to ohrožení je přibližně desetiprocentní - dokonce lépe než Rakousko či Německo , kde je to přibližně 15 % . Takže i v tom srovnání s těmi zahraničními zeměmi , jak je nám tady říkáno , kde všude takto postupují , musíme také vycházet ze socioekonomické situace v té dané zemi a také musíme vycházet z toho , jak funguje soudní systém , jak funguje sociální systém apod . Není možné tyto věci vytahovat z kontextu a mně tady chybí skutečně přístup a postup jiných ministerstev a jiných úřadů .
Download XML • Download text