|

ps2013-056-08-016-292.tt

Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies

Agenda Item Title

292. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1053/ - druhé čtení

Date2017-04-26
Meetingps2013/056
Agenda Itemps2013/056/292
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/056schuz/s056305.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   7 < Page 8 > 9

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Prosím sněmovnu o klid. Ministr průmyslu a obchodu ČR Jiří Havlíček ... podobně jako pan předseda Pilný o nějakou právní analýzu. jsem tuto právní analýzu neviděl. Nemohu k  zaujmout žádné stanovisko, protože Ministerstvo průmyslu a obchodu nedisponuje. Je-li to ta právní analýza, o které hovořil pan předseda Pilný na jednání hospodářského výboru 19. dubna, kde s touto v uvozovkách analýzou bylo operováno, tak jsem požádal, aby nám tato analýza jako ministerstvu byla oficiálně předložena, abychom měli možnost k  zaujmout relevantní právní stanovisko. Mohu věřit, že taková analýza existuje, ale ji oficiálně nemám. Chcete po mně, abych reagoval na některé závěry z této analýzy. K čemu mám reagovat? jsem žádnou takovouto analýzu nedostal, ji dostanu, tak ji ministerstvo, jeho legislativci posoudí a můžeme k  zaujmout nějaké stanovisko. V tuto chvíli žádné takové stanovisko odpovědně zaujmout opravdu nemohu. Mohl bych hovořit ještě dál. Samozřejmě pro to, aby se rozhýbal trh mobilních služeb, je důležité, aby pracovalo nejenom Ministerstvo průmyslu a obchodu, ale aby pracoval i zde zmínění regulátor, Český telekomunikační úřad, a Úřad na ochranu hospodářské soutěže, kteří mají na starosti otázku právě hospodářské soutěže a šetření možného zneužití dominantního postavení či jednání ve shodě a podobně. Dovolte mi krátce se ještě vyjádřit k navrhované možnosti, aby byly do budoucna udělovány sankce procenty z obratu. Chtěl bych upozornit, tento názor tady zazněl, že v tuto chvíli jsou sankce z obratu umožněny pouze pro regulátora v jedné zemi. Jsou to dvě země, je to nejenom Slovensko, náš soused, ale také Francie. Na Slovensku procenta z obratu zavedli od tuším 1. ledna 2016. Myslím si, že konkurenční boj mezi operátory na Slovensku funguje výborně. Jak jsme si ověřovali informace, nedošlo k omezení investic těchto operátorů. Nikdo nezkrachoval a profitují z toho zákazníci. Tedy pokud někdo tvrdí, že sankce procentem z obratu může být likvidační, říkám, když se budu chovat v souladu se zákonem, budu se chovat podle všech pravidel, žádná sankce pro nemůže být likvidační, je to 10 milionů, nebo je to procento z obratu. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministrovi průmyslu a obchodu za jeho vystoupení. Ještě v obecné rozpravě pan Ivan Pilný s faktickou poznámkou. Poslanec Ivan Pilný Děkuji za slovo, pane předsedající. jsem nikdy nepolemizoval s tím, že musíme uvolnit frekvenci 700 megahertzů. Jenom bych chtěl říct jednu věc a nevím, jestli je panu ministru známá, že existují alternativní scénáře, jak vyřešit televizní vysílání. Za prvé, omezení, které přichází v úvahu na vysílání na kmitočtech, které ohroženy nejsou, tam lze doinvestovat. Provozovatelé televizního vysílání budou muset nainvestovat i do přechodu na T2. Bude to pokryto převážně z veřejné podpory. Nikdy neproběhla na vládě žádná analýza toho, kolik by stálo doinvestování na frekvencích, na kterých se vysílá, což je jeden z alternativních scénářů, které tam jsou. Máme jedno frekvenční pásmo, na kterém vysílá jenom VKV. To je možné využít pro televizní vysílání. Zase, tenhle scénář nikdy na vládě nebyl probírán. Pak tady bylo řečeno, že to, že si lidé budou muset vyměňovat televizory, není žádná zásadní změna. tedy absolutně nechápu, proč to není zásadní změna, když to budou muset zaplatit, a týká se to především lidí, kteří vůbec nevyměňují televizory na základě nějaké přirozené obměny, ale když jsou prostě na šrot, takže tam asi o zásadní změnu jde. Pokud se týká pokut, jsem si nechal prověřit přímo u slovenského telekomunikačního úřadu, jak zacházejí s pokutami. Všechny pokuty, které tam byly uděleny za dobu platnosti zákona, který tam mají, byly banální na jednu jedinou pokutu, která byla 100 tisíc eur, jinak žádná taková pokuta udělena nebyla. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Pilnému. Ještě než dám slovo panu kolegovi Bendovi také k faktické poznámce, přečtu omluvy došlé předsedovi Sněmovny, a to paní poslankyně Jitky Chalánkové a pana poslance Tomia Okamury od 18.30 do 19 hodin. Nyní s faktickou poznámkou pan kolega Marek Benda. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Marek Benda Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, dámy a pánové, se pokusím stručně - když mi pan kolega Pilný nebude rušit ministra, nýbrž chci reagovat na ministra - zareagovat na to, co tady bylo řečeno panem ministrem ad jedna k otázce sankcí. Říct, že sankce není likvidační, pokud se člověk chová dobře, je samozřejmě pravda. Ale máme rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, že i pokud se člověk chová špatně, tak sankce nesmí být likvidační. Takže neargumentujme tím, že pokud se chová dobře, tak sankce není likvidační. Musíme vědět a sledovat, co se v právním řádu děje. Druhá věc. jsem neříkal, že ministerstvo zaujmout stanovisko k nějaké právní analýze, kterou jsem měl pocit, že pokud byla na hospodářském výboru, že ji ministerstvo k dispozici, ji když tak samozřejmě poskytnu. jsem položil panu ministrovi otázku, co bude, pokud se ukáže, že některé části zákona, které slibují něco stávajícím hráčům na trhu, nejsou slučitelné s právem Evropské unie. Kladl jsem otázku, zda pak nejsme v situaci, kdy se s námi začnou soudit a u českých nebo mezinárodních arbitráží na nás vysoudí velikánské peníze, protože jsme jim ze zákona něco slíbili, a pak jsme zjistili, že to z hlediska předpisů Evropské unie nejsme schopni plnit. Protože k tomu směřují návrhy, kdy říkám, odložme účinnost těchto částí do okamžiku, než bude jasné, že jsou slučitelné s právem Evropské unie. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Marku Bendovi. Nyní ještě faktická poznámka pana poslance Martina Novotného. Jsme stále ještě v obecné rozpravě. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Martin Novotný Faktická poznámka bude mít formu otázky na pana ministra. Poslanec právo být laikem v oblasti radiokomunikací, a proto se chci zeptat. Ve chvíli, kdy jste mluvil o limitech, které by to znamenalo pro některé regiony České republiky v souvislosti s důsledky onoho uvolnění pásma, se chci zeptat jednoduše laickým jazykem. Limity jsou dány fyzikálními parametry frekvencí, které by byly k dispozici, anebo stávající podobou radiokomunikační infrastruktury, do které by se případně muselo investovat, aby limity překonala? Pakliže by platila druhá otázka, pak je odpověď jednoduchá. Pak investice přenášíme na občany a ve srovnání dvou variant vaše odpověď neuspokojuje. Pokud to jsou fyzikální parametry pásem, tak byste měl asi pravdu. Ale chtěl bych jednoznačnou odpověď.

Download XMLDownload text