|

ps2013-056-08-016-292.tt

Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies

Agenda Item Title

292. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1053/ - druhé čtení

Date2017-04-26
Meetingps2013/056
Agenda Itemps2013/056/292
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/056schuz/s056305.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   5 < Page 6 > 7

Záruka v § 27 a předběžné otázky je v podstatě nulová, protože dejme tomu by se týkala přímo vyplácené podpory ze strany telekomunikačního úřadu, ale zdaleka se netýká dalších věcí, které tento návrh zákona slibuje jednotlivým hráčům na trhu. A tady se obávám, že potenciálně můžeme zadělat na obrovský průšvih, protože pokud tady přislíbíme něco - licence, prodloužení licencí na deset let a další kroky, jak na to upozorňují právní analýzy, které jsme dostali - a posléze dojde k situaci, kdy nám Evropská komise řekne "ne, ne, ne, to nesmíte udělat", ale přitom v České republice již se bude jednat o platné právo, tak se přece s námi všichni soukromí hráči na tom trhu, a to jsou jenom soukromí hráči, tam nejsou žádné státní podniky, to jsou soukromí hráči, začnou soudit: vy jste nám ze zákona něco slíbili a teď vám to Evropská komise zatrhla, no ale to byla vaše chyba, že jste to ze zákona slíbili. A to je ta obava, kterou mám a pro kterou přednesu v podrobné rozpravě nějaké varianty návrhů, které na jednu stranu říkají buďto zdražte licence posléze, dojde k tomu přechodu, ale nemůžete je slíbit na deset let, nebo alespoň odložme účinnost těchto ustanovení do okamžiku, než bude jasné a zřejmé, že tato podpora je slučitelná s právem Evropské unie. Protože jestli slíbíme někomu ze zákona podporu, a to ne přímo finanční podporu, to bych ještě řekl, že dejme tomu v tom § 27 je jakýmsi způsobem ošetřena ta přímá finanční podpora, ale jestli slíbíme nějaké dlouhodobé výhody a posléze zjistíme, že tyto dohody jsou v rozporu s právem Evropské unie, tak se můžeme dostat do nekončících arbitráží, které tuto zemi mohou stát strašně velké peníze. To přece známe opakovaně z různých příběhů, které jsme tady zažili za posledních dvacet let, kdy právě přísliby, které byly dány státem ve formě zákonů, nebo jednotlivými úřady ve formě nějakých rozhodnutí, nás zavázaly a na dlouhou dobu se pak staly problémem, že tu se nesmí rušit hrací automaty, tu se nesmí rušit billboardy, tu se nesmí rušit to či ono. Tady bych chtěl, abychom byli mnohem opatrnější, a velmi bych prosil pana ministra, aby alespoň v závěrečném slově na závěr obecné rozpravy se nějakým způsobem pokusil objasnit, jak je to s otázkou těchto zákonných příslibů a jejich případné vymahatelnosti arbitrážemi za situace, kdy by Evropská komise řekla ne, tento typ veřejné podpory je nepovolený. Protože tam si jenom s § 27 nevystačíme a tam nám to může vyvolat další problémy. Pak bych vystoupil v podrobné rozpravě a zdůvodnil vám případně své pozměňovací návrhy, které předložím. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Marku Bendovi. Nyní pan poslanec Martin Novotný, připraví se pan poslanec Michal Kučera. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Martin Novotný Kolegyně a kolegové, pěkný večer. Ta diskuse mnoho rovin, mnoho vrstev normy. Je tady debata a spor mezi těmi, kteří věří v zázračný účinek spousty naprosto racionálních a dobrých ustanovení v tomto zákoně na vývoj cenotvorby na trhu, versus ti, kteří věří, že je to spíše o rozdílu, který jsme zažili třeba na dráhách, kde prostě nešlo primárně o to, aby se zlepšilo právní postavení cestujících oproti tomu, kdo poskytuje dopravní službu, ale primárně šlo o to, aby se liberalizoval trh a pustili se na koleje nějací jiní provozovatelé. A tam, kde to jde složitě, tak holt správně tady pan poslanec Pilný mluvil o těch virtuálních. Pak je tady důležité to téma potenciálních arbitráží. Ale bych chtěl zmínit něco jiného. Nevím, jestli při přijímání této legislativy neztrácíme kontakt s normálním lidským světem lidí, kteří žijí v téhle zemi. Ta norma propojuje svět mobilních telefonů a televizních přijímačů. My tady všichni mluvíme jenom o  rovině nadějí na to, že se zlevní nějaká data, někteří tomu věří a někteří, jako , tomu příliš nevěří. Ale ve vzájemném světě mobilních telefonů a televizních přijímačů došlo za poslední léta k něčemu docela podstatnému, na co bych vás chtěl upozornit a co bych vám chtěl připomenout. Jestliže v počítačovém světě a ve světě mobilních telefonů došlo k obrovskému posílení uživatelského komfortu těchto zařízení, jsou intuitivní, může je ovládat kdokoliv a obrovské množství dříve nepředstavitelných služeb může prostřednictvím těchto mašinek využívat a skoro každý to každodenně děláme, tak ve světě televizního vysílání došlo na jedné straně k obrovskému technologickému pokroku, ale na druhé straně k poměrně výraznému snížení uživatelského komfortu. Nevím, jestli jste někdo v posledních letech dělali tu banální věc, že jste si sami ladili televizní přijímač podle toho, v jakých letech jste ho koupili, jakým softwarovým vybavením je vybaven, v souvislosti s první vlnou digitalizace. Pan poslanec Pilný tady v posledním čtení, v tom minulém, upozornil nejenom na ekonomickou rovinu, že pro část české populace se může stát další komplikací ta záležitost neúnosná ekonomicky, ale i možná na tu uživatelskou rovinu. My se čím dál víc dostáváme do situace, kdy pro celou řadu starších občanů naší země může přestat být ekonomicky únosné nejenom si pořizovat nové přístroje nebo nové set-top boxy, ale nutně, protože nejsou schopni s těmito přístroji zacházet a v podstatě jakoby tu službu bez nějaké externí odborné pomoci vůbec si ve své domácnosti realizovat, tak jakoby vynucujeme stav, kdy z přijímání televizních kanálů a televizního signálu se stává velice komplikovaná situace. Nejrůznějšími přístroji, když rozbalujete ty digitální balíčky, tak kolikrát zjistíte, že ani člověk, který v  mobilní sféře je docela zběhlý, není občas schopen bez odborné pomoci na dálku u různých poskytovatelů této služby si celou řadu kanálů naladit. bych byl nerad, abychom na základě jediného argumentu, který tady dneska zazněl ze strany pana ministra, a to je argument o spektrální účinnosti - to byl jediný argument, který tady zazněl, to je, prosím vás, odborný termín z rádiové komunikace, nebudu vysvětlovat, co popisuje, můžete se podívat na internetu přes data na Googlu, v jakých jednotkách se tahle fyzikální veličina měří -, tak jestliže je jediným argumentem spektrální účinnost, tak abychom na základě spektrální účinnosti nezpůsobili třeba pro generaci seniorů v televizním vysílání za pár let blackout, protože na to nebudou mít peníze, nebudou schopni bez externí pomoci si vůbec naladit jakýkoliv program včetně těch veřejnoprávních.

Download XMLDownload text