|

ps2013-054-03-001-290.tt

Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies

Agenda Item Title

290. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2017-01-12
Meetingps2013/054
Agenda Itemps2013/054/290
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/054schuz/s054085.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   9 < Page 10 > 11

Víme, a pan premiér by to určitě tady řekl, že dochází k navyšování platů příslušníků bezpečnostních sborů. bych řekl, že to není navyšování, že to je stále navracení toho, co bylo odebráno. V jedné interpelaci, kterou na ministra vnitra podal můj stranický kolega Miroslav Grebeníček, pan ministr odpověděl, že - cituji pana ministra vnitra: Pokud budeme považovat rok 2010 za výchozí, tak v roce 2011 došlo ke snížení o 10 %. V letech 2012 a 2013 se tarify nezměnily. V roce 2014 došlo k navýšení o 3,5 %, v roce 2015 o navýšení o 4,5 %, v roce 2016 navýšení o 4%. Stále se hovoří o navýšení, ale je to navracení do stavu před rok 2010, resp. 2011. Pokud porovnáte tabulky s rokem 2010 a 2016, resp. od 1. 1. 2017, tak sám pan ministr uvádí: Je pravdou, že příjem policisty v páté platové třídě s patnáctiletou praxí, což je policista, který může tedy žádat o ukončení služebního poměru a může odcházet s nárokem na výsluhu, tak příjem takového policisty se od roku 2010 zvýšil o 300 korun. Takže za šest let příslušníkovi bezpečnostního sboru narostl plat o 600 korun. Je z toho zřejmé, že s vývojem inflace platy příslušníků bezpečnostních sborů nedosahují takové reálné hodnoty jako v roce 2009 a 2010, kdy došlo k plošnému snížení. Pan ministr také uvádí, z čeho se skládá služební příjem. A si to dovolím také připomenout. Služební příjem je tvořen několika složkami, které můžeme rozdělit na nárokové, které jsou tvořeny základním tarifem, to jsou tabulky, které nařizuje vláda. Poslední nařízení vlády je č. 330/2016 s účinností od 1. 1. tohoto roku. Potom to je základní tarif, zvláštní příplatek, někdo tomu říká rizikový, příplatek za vedení a v případě služby v zahraničí také příplatek za službu v zahraničí. Dále jsou to nenárokové složky platu, které jsou osobní příplatek a odměna. Pokud mluvíme... ten zvláštní příplatek jako takovýto - rizikové, dvě skupiny, ve skupině od tří do šesti tisíc a od tisíce do čtyř tisíc korun. V Praze mají příslušníci v přímém výkonu rizikový příplatek šest tisíc. Na většině okresů to je kolem 3,5 tisíce korun. Příplatek za vedení pouze ten policista nebo ten příslušník, který je v řídicí funkci. Takže je to pouze omezený počet lidí. Osobní příplatek, o kterém se hovoří jako o nenárokové složce platu, je, a uvádí mně to v odpovědi policejní prezident, v průměru pro celou policii 2 757 korun. 2 757. Když si spočítáte, že osobní příplatek velitele je řádově deset, dvanáct, patnáct tisíc korun, tak se můžete při odchodu z jednacího sálu Poslanecké sněmovny zeptat zde službu konajících policistů, jaký osobní příplatek mají oni. Oni vám odpovědí, že řádově sto korun, maximálně tisíce korun. Pan ministr v odpovědi také sdělil, že do služebního příjmu je nutno zahrnout i služební příjem poskytovaný za vykonávanou službu přesčas, na který nárok příslušník, kterému nebylo za službu přesčas nad limit 150 hodin v kalendářním roce poskytnuto náhradní volno. Na okraji zde pan ministr také zmiňuje, že vláda připravila novelu zákona o služebním poměru, která právě povinnost 150 hodin zdarma odstranit. Pan ministr zmínil, že připravovaná novela služebního zákona také zakotví další výhody, které pro příslušníky policejních sborů budou, ale teď to nebudu komentovat, protože dostaneme se k tomu v jiném bodu, jaká to pro ty příslušníky bude nakonec výhra, či možná spíše prohra. Dalším bodem, který bych rád upozornil, je nábor. Nábor policie. Určitě vzpomenete, kdy tato vláda řekla, že navýší tabulkové stavy policistů o čtyři tisíce tabulkových míst, o čtyři tisíce policistů. Rozvrhla to do pěti let s tím, že nedávno média v polovině prosince uvedla, vydala článek Pojďte k policii, láká vnitro. Chovancovi chybějí tisíce lidí. A píše se: Vláda sice kritizuje některé firmy za nízké mzdy, sama ovšem není schopna zajistit atraktivní plat pro klíčové státní zaměstnance. Právě nízké nástupní mzdy jsou jedním z hlavních důvodů, proč se do policejních řad nehlásí dostatek kvalitních uchazečů. Letos - myšleno v roce 2016 - mělo podle náborových plánů nastoupit 850 nováčků. Reálně jich však bude necelých 400, uvádí se v polovině prosince loňského roku. Pan ministr Chovanec k tomu uvedl: Nástupní plat policisty či hasiče je někde v rozmezí 17 a 18 tisíc v době, kdy některé obchodní řetězce nabízejí pro pozici skladník částku 25 tisíc korun. Je zjevné, že chuť přicházet do služby je nižší. Z toho vyplývá, že pan ministr vnitra si je vědom nedostatečného platového ohodnocení příslušníků policie. V jiné odpovědi na podobné téma pan premiér Bohuslav Sobotka odpověděl zástupci jedné odborové organizace toto: Jak vyplývá ze statistických údajů, počet odchodů policistů je v letošním - zase myšleno v roce 2016 - roce v porovnání s rokem loňským skutečně mírně vyšší. Tato data však nevybočují z průměru uplynulých let. Prognózy a kvalifikované odhady konstatují, že průměr každoročně odcházejících příslušníků je přibližně stejný. Vzhledem k aktuálnímu vývoji na trhu práce se však mění podmínky pro získávání nových uchazečů. Zde je nutno uvést, že nabídka trhu práce jsou tolik obsáhlá, že výběr nových uchazečů do řad Policie ČR není záležitostí jednoho či dvou roků, ale jde o trvalý úkol vyžadující trpělivost, plánovitost a vynaložení nemalých prostředků do sofistikovaného oslovení především mladé populace, jíž je třeba nabídnout perspektivu, trvalé zaměstnání a za vykonávané činnosti odpovídající finanční ohodnocení. Tak něco takového bych se asi dozvěděl, kdyby tady pan premiér byl. A to bych tady zase nemohl být . Takže možná lepší, že tady není. Pan premiér v podstatě , že ten problém je. Dokáže ho krásně pojmenovat. Dokáže ho krásně popsat, ale v podstatě ho vůbec neřeší.

Download XMLDownload text