|

ps2013-054-02-022-040.tt

Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies

Agenda Item Title

40. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 681/ - prvé čtení

Date2017-01-11
Meetingps2013/054
Agenda Itemps2013/054/040
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/054schuz/s054062.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   6 < Page 7 > 8

A jak je to s pokutami? Pan kolega poslanec Adamec řekl, že to není byznys pro městskou policii. Pokud uloží pokutu policista České republiky za to, že vás změří, a dojedou vás na místě, takzvanou blokovou pokutu zaplatíte na místě a peníze jdou do rozpočtu České republiky. Pokud vás takto zastaví strážník městské policie, jdou tyto peníze do rozpočtu obce, odkud strážník je. Stacionární radary jako takové, pan kolega Adamec zmínil - neřeší přestupky na místě a zpracovávají data a posílají ke správnímu řízení. Ke správnímu řízení jdou do obce s rozšířenou působností, kde ten radar je, a poté se stávají příjmem takové obce. Pokud by takový stacionární radar převzala Policie České republiky, nic se nezmění, peníze nepůjdou do státního rozpočtu České republiky, data budou stejně vyhodnocována, jako jsou vyhodnocována teď, akorát je nebude vyhodnocovat strážník městské policie, ale policista České republiky a příjmem budou do obce, která je bude projednávat ve správním řízení. Takže stát bude muset znáborovat, a nebudeme řešit, jak se daří nábor k policii, o tom budeme možná hovořit zítra, bude muset najmout další lidi, kteří budou schopni ze stacionárních radarů data vyhodnocovat, zpracovávat a materiály postupovat ke správnímu rozhodnutí obcím s rozšířenou působností. Takže se v podstatě nic nezmění, obce budou stále přijímat peníze ze stacionárních radarů. Pokud se rozhodneme takové radary zrušit, samozřejmě je to možnost. Sami si snad umíme představit, jak bude fungovat bezpečnost v takových místech, a nechme si klidně říct statistická data. Tam, kde se radary instalovaly, průjezdové radary, snížil se počet lidí, kteří porušují rychlost jízdy v obci nebo v daném vybraném úseku, a snížil se tam i počet dopravních nehod, popřípadě jiných událostí v silničním provozu. To nic nepřinese. Pan ministr zde hovořil o možných třech pozměňovacích návrzích: Snížení věkové hranice, kdy by se občan České republiky mohl stát strážníkem městské policie, ze současných 21 na 18 let. Policistou České republiky může být občan starší 18 let s maturitou, fyzicky a psychicky odolný, splňující podmínky. U strážníka jsou dnes ty samé podmínky, to znamená maturita, fyzická a psychická odolnost, ale věk 21 roků. Pokud bychom přišli na to, že je velká podobnost v práci policie a strážníka obecní policie, můžeme s takovým návrhem klidně souhlasit. Akorát si neumím představit, že by takový občan, takový strážník měl dva roky chodit a plnit svoje úkoly strážníka městské policie, kdy občan, znovu říkám, nerozezná, jestli se jedná o policistu, nebo strážníka beze zbraně. V tom případě bych, pane ministře, byl pro to, abychom radši novelizovali zákon o střelných zbraních a dali tam i tu výjimku, aby strážník městské policie, který je zaměstnancem v pracovním poměru k obci a je strážníkem městské policie, mohl mít zbrojní průkaz pro výkon své práce od 18. roku věku, nikoliv od 21. roku, jak to říká současný zákon o zbraních a střelivu. Odborná způsobilost. Současný strážník prochází v periodických zkouškách periodickým přeškolováním v současné době jednou za tři roky. Pan ministr hovoří, že by to mohlo být po pěti letech. Uměl bych si představit po pěti letech, klidně, ale to by tady nesměla fungovat tato Poslanecká sněmovna, která je schopna vyprodukovat novelu jakéhokoliv zákona třeba pětkrát šestkrát do roka. Protože strážník městské policie je člověk na ulici a ten musí mít poměrně širokou znalost právních předpisů v činnostech, na které on dohlíží a koná. A jestli tady budeme pracovat tak, jak pracujeme, a dávat každý co měsíc nebo dva novelu trestního řádu, trestního zákona, zákona o živnostenském podnikání a dalších a dalších, ty, které on ve své pravomoci kontroluje, tak si myslím, že to není správné a měli bychom dál držet periodické období tří let. Naopak možná bych byl pro to, abychom k takovým odborným zkouškám dospěli i u policistů České republiky, aby i oni museli, pokud jsou zařazeni na takových místech, prokazovat svoji odbornou způsobilost k výkonu svého povolání. O měření rychlosti jsem hovořil, takže není potřeba o tom dále diskutovat. Zákon jako takový, budu rád, pokud projde do druhého čtení, budu rád, pokud o něm budeme moci diskutovat nejen ve výboru pro bezpečnost, ale také v podvýboru pro policii a obecní policii. Budu rád nápomocen k takové formulaci, abychom vytvořili zákon, který bude pro občany této republiky, a mohli jsme i říci, že strážník městské policie je, byť není policistou, součástí bezpečnosti České republiky a můžeme se v případě potřeby na něj obrátit a budeme v něm mít člověka, který nám poskytne odbornou profesní práci. Takže se přimlouvám za to propustit tento materiál do druhého čtení a jednat o něm ve výborech. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Zdeňku Ondráčkovi. Nyní s přednostním právem pan ministr vnitra a po něm také s přednostním právem pan zpravodaj. Pane ministře, máte slovo. Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Děkuji. Vážený pane místopředsedo, chtěl bych reagovat na některá fakta z debaty, která proběhla. jsem ten poslední, který by chtěl brát pravomoci Policie České republiky a přesouvat je na městské policie. Městské policie se staly součástí určitého bezpečnostního prostředí a si nemyslím, že je ambice této normy jim navyšovat pravomoci, spíše je to v rozsahu, ve kterém to bylo. A vzhledem k tomu, že jsme debatovali složitost této normy s experty této Poslanecké sněmovny, naposled jsem o tom debatoval s panem předsedou Váňou, předsedou výboru, tak jsme se dohodli na tom, že bychom tedy, aby norma měla šanci projít, aby byla reálná šance se někam posunout a vylepšit stávající stav, předložili Poslanecké sněmovně komplexní pozměňovací návrh, který by zahrnoval pouhé tři body, v nichž by se měnila stávající legislativa. Byl by to pozměňovací návrh, který bychom byli schopni spolu s výborem připravit, jsme připraveni na něm participovat.

Download XMLDownload text