ps2013-048-06-013-051.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.10 hodin)
České školy bez hranic vyučují podle vlastního vzdělávacího programu nazvaného Brána jazyků otevřená , který je v rozsahu požadavků Národního programu vzdělávání . Tento koncept vzdělávání je určen pro děti od 18 měsíců do 15 let , které pocházejí z bilingvního prostředí . Vzdělání je rozděleno na předškolní výchovu a školní výuku . Předškolní vzdělání pro nejmenší děti je rozděleno do tří věkových kategorií . V první kategorii jsou nejmladší děti od 18 měsíců do 3 let , které se zpravidla českému jazyku věnují nejméně jedenkrát týdně jednu hodinu . Další kategorií jsou děti od 3 do 6 let , které se učí nejméně jedenkrát týdně dvě hodiny , a poslední kategorií jsou školáci , kteří se učí čtyři hodiny týdně . Předškolní vzdělání pro nejmenší děti do 6 let je zaměřeno na porozumění českému jazyku , zlepšení slovní zásoby a vyjadřovacích schopností prostřednictvím hudby , kreslení , poslouchání příběhů , hraní her , které mají naučně - výchovný charakter .
Školáci , o kterých mluvím , plní svou každodenní vzdělávací povinnost na zahraniční škole a v rámci českých škol bez hranic se učí český jazyk , literaturu , dějepis , zeměpis českých zemí podle vzdělávacího programu Česká škola bez hranic , který byl v srpnu 2010 schválen . Jedná se tedy o sobotní školy . Výzkumným ústavem pedagogickým byl tento program doporučen a shledán v souladu s Národním programem vzdělávání .
Výuka ve školách České školy bez hranic je realizována alespoň jedním pedagogickým pracovníkem v každém stupni .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Já vás , paní kolegyně , ještě jednou přeruším a znovu požádám sněmovnu o klid . A to na levé i pravé části sněmovny . (Bez odezvy.) Myslím to úplně vážně . A pokud budete diskutovat o něčem jiném , tak v předsálí .
Prosím , pokračujte .
Poslankyně Anna Putnová
Tento pedagogický pracovník je označen jako garant , který přebírá zodpovědnost za úroveň výuky na daném stupni . Garant školní výuky pro první a druhý stupeň je přitom v ideálním případě absolvent oboru český jazyk a literatura , pro první stupeň to může být též učitel pro první stupeň . Vedle plně kvalifikovaných učitelů ideálně s dlouhodobou praxí se na výuce podílejí studenti vyšších ročníků pedagogických nebo filozofických fakult , případně pracovníci s jiným vzděláním , například absolventi uměleckých , hudebních a výtvarných oborů .
Je zřejmé , že nastíněný koncept českých škol bez hranic podporuje českou identitu a rozvíjí v dětech české kořeny . Rozvíjí je tam , kde žijí dočasně i trvale v zahraničí , a přispívá k rozšiřování českého jazyka a kultury také tím , že děti o svých zážitcích , schopnostech , o tom , co prožily v sobotní škole , mluví na svých domácích školách .
Problémem je , že tato záslužná činnost , která je svou podstatou veřejná služba , nemá potřebné právní zakotvení ani stabilní zdroje financování . Přecházím tedy k principům navrhované právní úpravy .
Vzhledem k výše uvedenému se jeví jako nezbytné zakotvit postavení poskytovatelů výše uvedeného vzdělání v zahraničí do českého právního řádu a zároveň je integrovat do veřejného financování . To je smysl té změny . V obecné rovině se tedy předpokládá , že zavedení nového školského zařízení , a to vzdělávacího zařízení v zahraničí , pro něž bude v základních rysech upraveno jeho právní postavení , včetně vztahů se zastupitelskými úřady , a zakotven titul pro financování ze státního rozpočtu . Bude tak užito stávající úpravy institutu zájmového vzdělání . Novela nijak nemění institut samotný , jak je zakotven v českém právním řádu , jen rozšiřuje výčet zařízení , která pod něj spadají .
Činnost vzdělávacího zařízení v zahraničí bude zčásti financována ze státního rozpočtu , ovšem v návaznosti na prokázané účelně vynaložené výdaje na zákonem stanovené položky v předchozím roce , čímž bude zajištěno , že stát neponese náklady na tzv . pilotní provoz . Financování uskutečňované na normativním základě , který předpokládá určité zprůměrovatelné náklady , se jeví jako těžce proveditelné .
Návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a rovněž s politikou pomoci občanům České republiky v zahraničí , jakož i s politikou podpory zachování české kultury a vzdělanosti .
Návrh zákona neznamená významné zatížení státního rozpočtu . Jedná se o řády desítek milionů korun . Pokud by byly poskytnuty finanční prostředky všem dosavadním devíti školám , tak takový kvalitativní odhad , který jsme provedli na základě propočtu první české školy bez hranic v Paříži , činí 17 milionů ročně .
Domnívám se , že je to úprava , která by velmi podpořila a pomohla by stabilizovat instituce , které poskytují české vzdělání , prohlubují českou identitu v dětech , a budu velmi ráda , pokud nám umožníte projednat detaily této novely ve druhém čtení .
Tímto se také hlásím se svým přednostním právem po zpravodajské zprávě do obecné rozpravy .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Tak , paní kolegyně . Nyní zpravodaj Petr Kořenek , který je zpravodajem pro prvé čtení . A pokud mohu jenom komentovat , přednostní právo má zpravodaj a z navrhovatelů pouze ti , kteří přednostní právo mají ze zákona , to znamená ministři . Žel , ostatní navrhovatelé toto právo nemají . Ale vaši přihlášku samozřejmě eviduji ještě před přihláškou paní kolegyně Fischerové . Prosím , pane zpravodaji , máte slovo .
Poslanec Petr Kořenek
Dobrý den ještě jednou . Děkuji , pane předsedající , za udělení slova . Já se budu snažit být stručný , protože to podstatné tady padlo . Pravdou je , že sám osobně jsem navštívil jednu školu v Londýně , kde jsem se seznámil s jejím provozem , tak to mi možná usnadňuje ten pohled . Pravdou také je , že zlepšení financování tady je určitě důležité , nicméně vnímám jako zásadní problém , že se dostáváme do zákona 561 / 2004 v platném znění , který je v současné době otevřen a kde řešíme financování . Tak je otázka , zda to nešlo řešit pozměňovacím návrhem právě při této novele . Nicméně myslím si , že to má více problémů .
Jedna věc je , že dáváme do zákona 561 / 2004 , školský zákon , nové odstavce , které charakterizují vzdělávací zařízení v zahraničí , nicméně i na tyto nedostatky poukazuje zpráva vlády , která dala nesouhlasné stanovisko právě v tom , že se jedná o docela nedokonalý legislativní návrh . Co já ale vidím jako zásadní , tak je , že upravovat financování v rámci zákona 561 je docela problém , protože i dneska se podílí na financování Ministerstvo zahraničních věcí a myslím si , že by to tak mělo zůstat . Rozhodně by se nemělo stát , že by tím financováním mělo být zatíženo pouze Ministerstvo školství , protože ty prostředky na ministerstvu prostě nejsou .
Další legislativní problém vidím v tom , že pokud se budeme bavit o financování vzdělávacího zařízení v zahraničí , tak se osobně domnívám , že to patří do zákona 306 / 1999 Sb . , o poskytování dotací soukromým školám , předškolním a školským zařízením , ve znění pozdějších předpisů .
Download XML • Download text