ps2013-044-09-002-068.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.00 hodin)
Čili ten základní princip a ta myšlenka , abychom měli levné ceny a nízké úhrady , tzn . abychom ušetřili peníze ze zdravotního pojištění , tak byla vlastně správná . V několika minulých letech se cenová hladina zcela jednoznačně udržela na poměrně přijatelné úrovni . Nedocházelo tam k nárůstu , nicméně důsledkem toho bylo , že se pomalu zvedal reexport ven právě díky tomu , že u nás máme opravdu jedny z nejnižších cen léčivých přípravků v celé Evropské unii .
Vlastní reexport aktuálně v dnešní době činí přes šest miliard korun , takže to nejsou zas tak úplně malá čísla , přičemž tzv . rizikový reexport , čili reexport takových léčivých přípravků , které opravdu mohou dělat problémy , jejich nedostatek u nás ve zdravotnictví , činí přes tři miliardy , konkrétně 3 , 1 miliardy korun . Tento problém dramaticky vlastně narostl a eskaloval v letech 2010 až 2013 , kdy byla provedena jedna z novel zákona 388 . Zde došlo v tom řetězci k částečnému omezení lékáren s distribučním povolením . Nicméně toto byla malá část , a jak se ukázalo , nebyla prakticky účinná , nebo velmi málo .
Čili otázka dneska zní : Kdo všechno se podílí na reexportu ? Odpověď zní : Všichni . Všichni , kteří hrají nějakou roli v řetězci pohybu léčivých přípravků v České republice , tzn . držitelé rozhodnutí o registraci včetně výrobců , distributoři , lékárny s distribučním povolením .
A nyní k vlastní novele a k tomu řešení , které navrhuje Ministerstvo zdravotnictví . Jak už zde zmínil pan ministr , jde o velmi úzkou spolupráci mezi Státním ústavem pro kontrolu léčiv a Ministerstvem zdravotnictví . Tento způsob považuji za administrativně poměrně komplikovaný a náročný , protože jestli jste poslouchali pana ministra , tak to znamená , že několikrát si předávají informace Ministerstvo zdravotnictví a SÚKL , vydávají se minimálně dvě opatření obecné povahy a ještě se do toho musí stíhat časové termíny . Čili ano , je to cesta , ale dle mého názoru je to cesta , která opravdu je komplikovaná a může se někdy nechat obejít , protože samozřejmě je tam možnost různých odvolání , posouzení apod . Nicméně je to cesta , která je v souladu s právem Evropské unie o volném pohybu zboží .
Ještě jsem si našel , jak tuto problematiku řeší země blízké České republice , konkrétně země V 4 . Maďarsko . Zde je pouze jedna instituce , Státní ústav pro lékárny a výživu , která tuto problematiku řeší za nějakých definovaných podmínek , a dokonce novela zákona v Maďarsku umožňuje plošný zákaz pro všechny , nikoliv tedy selektivní . U nás je to selektivní . Pokud se týče Slovenska , tak Slovensko právní úpravu , kterou má , schválilo v roce 2013 . Je tam opět taktéž Státní ústav pro kontrolu léčiv . A tam je povinnost hlásit jakýkoliv zamýšlený vývoz , čili zase nejenom určitou část . Pokud se týče Polska , tam je novela zákona o léčivech platná z loňského roku 2015 , kde je definován tzv . hlavní farmaceutický inspektor a ten opravdu ze své pravomoci a funkce za splnění nějakých podmínek je schopen a povinen rozhodnout , zda ten lék povolí vyvézt , nebo ne . Čili vidíte , že na rozdíl od nás , kde jsou ty instituce dvě , tam všude je instituce jedna .
Pokud se týče jiných zemí , tak jako příklad Velká Británie - dvojí ceny , vysvětlím , co to je . Španělsko - dvojí ceny . Znamená to , že jestliže ten lék je pro domácí pacienty na domácí trh , tak má jinou cenu , podstatně nižší . V případě , že jakákoliv instituce , distributor ho chce vyvézt ven mimo , tak má nastavená pravidla a musí ho vyvážet za podstatně vyšší cenu . Tomu se říká otázka dvojích cen . Takže takto si ty země chrání svůj vnitřní trh a ceny léků pro své pacienty .
Pokud se týče Německa a Skandinávie , tam je docela zajímavá situace , kterou jsem přiznal , neznal příliš detailně . Tyto země , Německo a Skandinávie , naopak , protože jsou tam ceny velmi vysoké , tak těží z toho , že u nás jsou ceny nízké , a naopak jsou tam nemocnice a lékárny bonusovány za to , že získají třeba z České republiky levné léky , což je docela zajímavá situace . Ony si tak samozřejmě snižují náklady na své zdravotnictví .
Čili hodnocení této situace a dané problematiky z pohledu novely zákona . Pokud se týče kladů , tak určitě se zde budou řešit případy , kdy by tato situace vznikla akutně a selektivně u vybraných léčivých přípravků , nebude tedy plošná . Regulace trhu bude pouze v případě , kdy se dojde k závěru , že může být ohrožení zdraví . Následně to může vést k tomu , že se zkvalitní poskytovaná zdravotní péče . Je to zcela určitě výrazné zúžení prostoru pro reexport , nicméně není to řešení stoprocentní , protože jak jsem již říkal , každá administrativní cesta , a zvlášť pokud je komplikovaná , se dá prostě obejít . Pokud jsou nedostatky , tak je to opravdu administrativně složitý a náročný proces , který je komplikovaný . Vždy se tento systém dá obejít a v některém případě si mohou distributoři stěžovat na přílišnou regulaci , ale to já bych za nedostatek příliš neviděl .
Za náš poslanecký klub budeme zcela určitě navrhovat , aby byla tato novela postoupena v prvém čtení do příslušného zdravotního výboru , kde lze očekávat určité změny a úpravy , nicméně koncepčně je to jedna z cest , jak se s tímto problémem , do zda velké , nebo malé míry vypořádat , to ukáže čas .
Vážené dámy , vážení pánové , na závěr bych si zde dovolil seznámit vás ještě s principiálně a filozoficky jiným řešením , které je možné a o kterém jsem přesvědčen , že v budoucnosti nikoliv blízké , ale možná daleké , by tento problém mohlo vyřešit . Jak jsem se už zmínil , základní problém je v tom , že u nás jsou ceny léků nízké a v okolních zemích , zejména tedy na západ od nás , vysoké , což podporuje tedy reexport . To řešení principiálně a filozoficky se skládá ze tří oblastí , které jsou vzájemně propojeny , provázány a jedna bez druhé by neměla smysl a logiku . Krátce je zde jenom popíšu pro vaši informaci , pro informaci odborné i široké veřejnosti .
Download XML • Download text