|

ps2013-044-08-004-066.tt

Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies

Agenda Item Title

66. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 321/2004 Sb., o vinohradnictví a vinařství a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o vinohradnictví a vinařství), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 712/ - prvé čtení

Date2016-04-22
Meetingps2013/044
Agenda Itemps2013/044/066
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/s044275.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   3 < Page 4 > 5

Vy jste tady narážel na jednání s vinařskou veřejností, pane poslanče Bendle prostřednictvím pana předsedajícího. se chci důrazně ohradit. jsem nepřijal pozvánku na narychlo svolané jednání, které svolal pan senátor Valenta, z několika důvodů. Nevím o tom, že by měl nějakou odbornou erudici pro problematiku vína. Nevidím důvod, proč bych měl chodit na jednání, které svolal pan senátor, který se chce soudit s Českou republikou a vést s  arbitráž. Nevidím vůbec důvod, proč bych se účastnil a podporoval takovouto akci, navíc v situaci, kdy jsme v tu dobu avizovali celé široké vinařské a vinohradnické veřejnosti, že ve Velkých Bílovicích celý jeden páteční den věnuji diskusi s vinaři, vinotékaři, což jsem také udělal. Byl jsem tam , byli tam kolegové z ÚKZÚZu, ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce, byl jsem tam několik hodin a zodpověděl jsem všechny dotazy, které tam všichni měli možnost svobodně položit. myslím, že v  komunikaci se udělalo docela dost. A spoustu těch věcí, které tam zazněly, jsem si ještě odnesl jako podnět na případnou diskusi tady při projednávání v Poslanecké sněmovně. Takže prosím pěkně, nevkládat tady do, nebo... Musím odmítnout vaši teorii o tom, že jsem nekomunikoval s vinařskou veřejností. Ta veřejnost dostala možnost a všichni, kteří chtěli, tak do Velkých Bílovic mohli přijet. A ten sál měl ještě volnou kapacitu, aby tam lidé přišli. Bylo jich tam nějakých 350, klidně stovka by se tam ještě bez problémů vlezla. Takže asi tolik. Pokud jde o to, že vy říkáte, že tady zásadně komplikujeme systém, tak vám řeknu ve čtyřech bodech, jednoduchých čtyřech bodech, co se teď stane pro toho, kdo vinotéku a chce dál prodávat sudové víno. Stane se to, že se musí zaregistrovat na ÚKZÚZu do registru vinic. Celkem jednoduchá banální operace, kdy všichni výrobci vína v České republice, a jsou jich tady stovky, jsou takto registrováni. Druhý krok, budou mít smlouvu buďto s výrobcem, anebo dovozcem vína na území České republiky. Třetí krok, povedou evidenci, kterou stejně standardně musí - pánové poslanci, kteří se tomu smějete, podle každý, kdo prodává a stavy zásob, jsem dělal v obchodě, měl jsem na starost sklad, tak v tom skladu běžný člověk vede evidenci stavu toho skladu. A poslední věc, jednou za rok podat výsledek toho ročního prodeje zase na ÚKZÚZ. Když se bavím s normálními lidmi, kteří se v tomto systému pohybují, říkají: To je pro nás dobrý, přijatelný kompromis pro to, abych jako poctivý dovozce nebo poctivý moravský nebo český výrobce vína měl zajištěno stabilní a férové prostředí. Jestliže tady mám vyrábět víno a konkurovat někomu, kdo tady vozí pančované víno ze zahraničí za 12, za 14 korun, a pro jako vinaře domácího jsou ty náklady někde kolem 30 a prodávám to za 40, 45, tak to není férová a rovná soutěž. Jestli, kolegové poslanci z TOP 09 a ODS, chcete opravdu hájit poctivé živnostníky, jak nám tady deklarujete, tak se prosím pěkně bez ideologických emocí zamysleme nad tím, jak zajistit férové rovné podnikatelské prostředí, po kterém tito lidé volají. Když diskutuji tuto novelu, a to jsem člověk z Moravy, a spousta vinařů, mých kamarádů, se kterými jsem dlouhé roky měl i obchodní vztahy a prakticky se o těch věcech bavíme docela dlouho, tak oni říkají: Nám tato novela přináší zlepšení podnikatelského prostředí. Kdo s touto novelou problém, je ten, kdo vozil víno do České republiky, a dlouhé roky jeho ekonomický profit byl postaven na tom, že to vozil načerno a víno bylo pančované. To si řekněme na rovinu. Ano, desetidenní lhůta tady je. Ale ta je tady především toho dovozce. Dovozce je dneska v situaci, kdy doveze víno z některých jiných států, je nechci jmenovat, a pokud neinvestuje do rozboru a vzorků a pošle to víno do distribuce a my potom v rámci činnosti dozorových orgánů na to přijdeme, tak ty pokuty pro něj jsou potom tak zásadní, že kdyby investoval a to víno hned při dovozu vrátil tomu dodavateli, tak by ochrana jeho byznysu byla na úplně jiné úrovni. A není to tady to, co říkáte, pane poslanče Bendle prostřednictvím pana předsedajícího, že by tady byly nějaké nekonečné lhůty. My když do deseti dnů nepřijdeme a neodebereme vzorky, tak to víno může běžet dál do výrobního procesu, a my garantujeme, že odebereme vzorek a v řádu dnů - protože při první indikaci v naší laboratoři v Brně víme, jestli u toho vína je nějaký problém, jestli je tam zvýšený obsah vody, glycerolu a tak dál. A na to navazují další rozbory. A budeme toho klienta informovat o tom, jak dlouho případně, jestli dva nebo tři týdny budou další rozbory, které indikují, že to víno nějaký problém, a je to v zájmu toho dovozce, respektive toho obchodníka. Musím opravdu odmítnout, a poprosím pěkně, abyste to takto nevnímal, je to nesmysl a nepravda, že by tam bylo zakázáno mít v případě výroby vína vodovod. To je opravdu věc, kterou tady někteří říkali. A potom někteří, kteří sami to říkali mediálně, za mnou přišli a říkali: Bereme to zpátky, protože takto ten zákon v tomto případě nehovoří. Takže nedělejme tady z některých věcí něco, co tam takto není. A vy jste tady říkal, že chci regulovat počet míst. jsem to takto neřekl. Tam ta formulace v mém úvodním slově byla jiná. říkám, že může dojít k regulaci a k omezení počtu míst, kde se bude podávat sudové víno, pokud prodejce nesplní ty čtyři věci, o kterých jsem hovořil. Ale pokud se rozhodne podávat dál víno, tak jej bude prodávat v bag-in-boxu. To je celé. To znamená, ta večerka, ten nonstop, který nebude mít vztah s tím vinařem a nesplní ty čtyři kroky, které jsem jmenoval, tak klidně bude dál prodávat víno, ale v bag-in-boxu, který bude dávat daleko větší záruku kontroly, dohledatelnosti a větší kvality pro toho spotřebitele. Takže bych byl hrozně rád, abychom tu novelu vzali vážně i jako prevenci proti tomu, aby se nám neopakoval v oblasti vína podobný příběh jako alkoholová kauza v případě nekvalitních alkoholů, které se podávaly na území České republiky, protože opravdu některá zjištění v případě obsahu glycerolů mohou být zdraví ohrožující. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministru zemědělství. A nyní, než kolega Petrů přijde, a ho požádám o posečkání, protože jsou tady dvě faktické poznámky pana poslance Bendla a pana poslance Kučery. Takže pan kolega Bendl se přihlásí řádně a pan kolega Kučera faktickou poznámku. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce. Poslanec Michal Kučera Dobrý den. Děkuji za slovo. jenom velice krátce. Tady pan ministr jmenoval klub TOP 09, že nějak vystupuje či protestuje proti tomuto zákonu. Jestli jsem si všiml, jsme v prvním čtení, nikdo z poslanců TOP 09 ještě nevystoupil ani svůj názor nesdělil. Tak nevím, na základě čeho vy takhle usuzujete. Tak prosím nás takhle neoslovujte, my jsme svůj názor na to ještě nesdělili a vaše poznámka byla předčasná. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní pan poslanec Jiří Petrů, poté pan premiér a poté pan kolega Bendl. Nyní pan poslanec Jiří Petrů. Máte slovo, pane poslanče. Poslanec Jiří Petrů Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, vážení kolegové. Dovolte, abych vás pozdravil z nitra vinařství v České republice, z Valtic, hlavního města vína, když probíráme vinařský zákon. Vinařský zákon 321/2004 přinesl obrovský rozvoj vinařství v České republice a pomohl také ke zkvalitnění vína. A nyní přichází novela, a podobně jako je to v zákoně o návykových látkách, hovoří se zde pouze o kvalitě vína, nemluví se o  části tohoto zákona, která umožní vinařům v České republice zvýšit rozlohu vinic každý rok o jedno procento. To je pro vinaře také velmi důležitá věc. Čili jedna z částí tohoto vinařského zákona je to, že bylo přijato nařízení Evropského parlamentu ze 17. prosince 2013 a to umožňuje právě zvyšování vinic. Ta druhá část, ta se samozřejmě týká zvýšení kvality vína, především toho nebaleného. A tady je opravdu potřeba, aby se každý opravdu seznámil s tím, co to je nebalené víno, co to je sudové víno, čepované víno, co je rozlévané víno. Do České republiky se přiveze 70 % vína, které se zde spotřebuje. Z těch 70 % vína existují samozřejmě statistiky, které kontroluje Česká obchodní inspekce a podobně. Jenom v roce 2015 bylo odebráno 1 292 vzorků, a 240 vzorků prokázalo, že jsou nevyhovující. Tato novela nemá nic jiného za účel než zajistit spotřebiteli, aby se k němu dostalo kvalitní víno, aby nebylo pančováno různým způsobem, více vody, více síry, dalších konzervačních látek a podobně.

Download XMLDownload text