ps2013-042-06-006-160.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.20 hodin)
My si teď vybíráme , jestli pro budoucnost náš vzdělávací systém určitým způsobem ochráníme před bezbřehým multikulturalismem a řekneme : na našich školách se předávají hodnoty a tradice evropské kultury , která má prastaré kořeny .
Pokud byste schválili , podpořili tenhle pozměňovací návrh I 20 , tak by na našem území mohly do budoucna působit pouze takové školy , které se svým školním vzdělávacím programem přihlásí k tomu , že povedou žáky k tomu , že jejich kulturní identita je evropská .
Dámy a pánové , my žijeme sice v tzv . postkomunistické zemi , ale my jsme tím zpožděním získali některé vlastně výhody . A já věřím , že jestli se postavíme dobře k těm historickým výzvám , které teď jsou , tak můžeme být jednou dokonce příkladem i pro ostatní Evropu . Ostatní Evropa se prostě bojí tohleto říct , na jakých kořenech její kultura stojí . A vím to z řady mezinárodních konferencí , na kterých jsem mluvila , a tam mi říkali : no my bychom si to nemohli dovolit říct . Já si to tedy dovoluji říct . Prožíváme klíčové okamžiky . Musíme zajistit bezpečnost , musíme zajistit zdraví a do budoucna musíme zajistit náš vzdělávací systém . Proto vás velmi prosím , abyste podpořili víceméně kolektivní pozměňovací návrh , který je tam pod písmenem I číslo 20 . O ostatním si rozhodujte samozřejmě , tam říkám , to jsou rozdílné politické názory . V tomto pozměňovacím návrhu pod písmenem I číslo 20 je také ještě , že naše školy mají vést žáky , aby plnili své občanské povinnosti , to je další zdánlivě drobná změna .
Moc děkuji , že to zvážíte , a prosím vás , abychom - to není tak , že podpoříte mě . Prosím , podpoříte to , že náš vzdělávací systém se bude k něčemu konkrétnímu do budoucna hlásit . Děkuji za slovo .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a prosím k mikrofonu paní poslankyni Semelovou , připraví se pan poslanec Karamazov . Prosím , máte slovo .
Poslankyně Marta Semelová
Děkuji . Vážené kolegyně , vážení kolegové , jsme ve třetím čtení , už toho bylo hodně řečeno kolem školského zákona . Nakonec ten bývá vždy hojně diskutován . My za klub KSČM se samotným zákonem problém nemáme , i když považujeme některé ty změny , které jdou správným směrem , ale za nedotažené , že zůstávají na poloviční cestě . Pochopitelně konečné hlasování našeho klubu bude záviset i na některých pozměňovacích návrzích , které směřují buď přímo k novelizovaným paragrafům , či k zákonu školskému jako takovému . Dovolte tedy pár slov k některým těmto návrhům .
Pokud jde o individuální vzdělávání , tak jsou tady dva návrhy . Je tady návrh na rozšíření na druhý stupeň , já jsem podala pozměňovací návrh , aby bylo zrušeno individuální vzdělávání na prvním stupni i v tom posledním ročníku předškolního vzdělávání . A proč jsem dala tento návrh , to už jsem vysvětlovala , takže jenom stručně . Podle mě pochopitelně nejdůležitější funkcí , kterou škola má , je funkce vzdělávací , ale také výchovná , sociální . A právě ta sociální gramotnost je velice důležitá . My zde neustále hovoříme nebo slyšíme o společném vzdělávání a já si myslím , že v tomto případě právě by to společné vzdělávání mělo fungovat , to znamená ne aby se děti vzdělávaly doma , ale aby se spolu učily žít , spolu učily diskutovat , aby se naučily prohrávat , slyšet jiné názory a aby nebyly ani ochuzeny o společné zážitky třeba ze školy v přírodě atd . Myslím si , že vnímat člověka i se všemi odlišnostmi , to patří prostě k životu .
Pokud jde o další důvod , proč navrhuji zrušení individuálního vzdělávání , tak je to prestiž učitelů , odbornost a kvalita vzdělávání . My jsme přijímali zákon o pedagogických pracovnících , kde jsme žádali , aby měli pedagogové prvního a druhého stupně co nejvyšší kvalifikaci , odbornost , aby byli dobře připraveni , a to po všech stránkách . To znamená i po stránce metodické , psychologické , didaktické atd . Zároveň často mluvíme o prestiži učitelů . A ono to souvisí i s tím , o čem já tady teď hovořím , to znamená pokud budeme dávat veřejnosti najevo , že učit může vlastně každý , to znamená na prvním stupni kdokoli , kdo má střední vzdělání s maturitou , na druhém stupni další , tak to si myslím , že určitě ke zvýšení prestiže učitelů nepovede a že bychom se spíš měli zamyslet nad tím , jak učitelům pomoci včetně spolupráce s médii , ale také např . - a to je velice důležité - zvýšením platů . Zamyslet bychom se také měli nad tím v té souvislosti , proč řada učitelů nebo absolventů pedagogických fakult do škol nenastupuje , proč někteří , nebo značná část mladých učitelů ze škol odchází . I to si myslím , že souvisí s těmi otázkami , o kterých jsem tady mluvila , to znamená s prestiží , platem učitelů , ale také tím , jak je srážíme , i tím , že jak už jsem říkala , učit může každý doma .
Pokud jde o druhou oblast , ke které bych se chtěla vyjádřit , tak to je předškolní vzdělávání . My ten směr , to znamená povinné vzdělávání v posledním ročníku mateřské školy před vstupem na základní školu , podporujeme . Myslíme si , že tady nedochází k ohrožování práv rodičů . Tady jsou stanoveny čtyři hodiny denně , což si myslím , že neohrozí to , že by se rodiče nemohli dítěti věnovat včetně jeho různých zájmových činností , ale považujeme ten krok právě i vzhledem k tomu individuálnímu vzdělávání za polovičatý . Protože co se vlastně změní ? Změní se to , že přijde rodič s dítětem k zápisu , to ano , ale stačí , když jenom oznámí u zápisu , že dítě bude vzděláváno doma , a tím to končí . Pak přijde k ověřování znalostí , a když se zjistí , že dítě nesplňuje to , co by splňovat mělo , úroveň , na jaké by mělo být , tak se opět nic nestane , jenom se doporučí rodiči , ať s dítětem víc pracuje . Takže tady si myslíme , že jde o formalismus a ne skutečné povinné vzdělávání , o které by nám mělo jít . A beru to i vzhledem právě k těm skupinám , o které si myslím , že by mělo jít , ze sociálně vyloučených lokalit , skupiny dětí ze sociálně znevýhodněných rodin , kde se jim nevěnuje taková péče a kde právě velké procento těchto dětí mateřskou škol u nenavštěvuje a je vlastně už od počátku svého potom povinného vzdělání do určité míry diskriminováno , nemá prostě stejnou startovací čáru v té další dráze svého vzdělávání .
Download XML • Download text