Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
Agenda Item Title
160. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - třetí čtení
Poslanec Ivan GabalPanepředsedající,dámy,paníministryně,slíbiljsemsicepaníministryni,žeseovládnuanebudumluvit,aleteďbychjipřecejentroškudoplnilapodpořil,protožepárvěcíještěneřekla.Zaprvéneřekla,žezhlediskasrovnávacíchstudiíOECDmámeškolskýsystémsnejvětšísociálnísegregačnísilou.Toznamenáshromažďujícídětischudýmpůvodemvjedněchškoláchadětisbohatýmpůvodemvdruhýchškolách.Zadruhé,žetomástrašněsilnýregionálníefekt.Moravskoslezskýkraj,Olomouckýkraj,Ústeckýkraj,Karlovarskýkrajjsouregiony,kdesenejvíckumulujídětisešpatnýmsociálnímpůvodem.Zatřetí-celýsystémspeciálníhoškolstvíjevelkoprodukcenezaměstnaných.Aposlední-onatadynenípanízpravodajka.Jenomsivzpomenu,jakškolskývýborzamítlmůjnávrh,abychompravidelněmonitorovalisociálníaúzemnínerovnostivjejichefektunavzdělanostnídráhydětí.Kdybychomtodělaliužodloňskéhoroku,takpaníministrynětadypronásbudemítdalekovětšípočetfaktickýchdůkazůsociálníchdrah.Aposlední.Základnístatistickéstudieaanalýzyspeciálníhoškolstvíukazují,žepočetdětíslehkýmmentálnímpostiženímjenejvícedefinovanýtím,jakoumajívjejichregionukapacituškolyspříslušnouvýukouprolehkémentálnípostižení.Protožeškolyprolehkémentálnípostiženísivytvářejípoptávkupolehkémmentálnímpostižení.Apomáhajívtomprávěporadny.Děkuji.Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkujipanuposlanciGabalovizadodrženíčasukfakticképoznámce.PokračujemedálevdiskusipanemposlancemZdeňkemSoukupem,kterýjeřádněpřihlášen.PřipravísepaníposlankyněGolasowská.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Zdeněk SoukupVáženékolegyně,váženíkolegové,méřádnévystoupeníbude,řeklbych,cododélkytotožnésfaktickoupoznámkou.Patřímktěmposlancům,kteřínejsoupedagogové,naněžseobracíovšemodbornáveřejnostvregionusněkolikaotázkami.Potřebujisivyjasnit,nežbuduhlasovat,achcihlasovatzodpovědně,párotázek,cosetýčemožnéhoodsunutíúčinnosti§16.Covyžadujevpodstatěto,čemuseříkáinkluzenebointegrace?Nazvalbychtospíšeintegrací.Dlouhodoboupřípravuvněkolikazákladníchsměrech.Zaprvéorganizacivýuky.Zaváděnínovýchmodelůvýuky.Paníministryně,dokážetenatozareagovat?Dálejetofinancování.Tadyjsempřesvědčenýotom,ženenítřebaodpovědi,protožepaníministryněněkolikrátzdůraznila,ževpodstatěfinančnětopokrytoje.Dáleúpravuprostorovéhovybaveníškol.Bezbariérovost.Dálesektomudostanu.Odbornoupřípravuučitelů.Změnybymělynastatužnapedagogickýchfakultách.Mámedostatečnýtýmporadců,učitelů,kteřívpodstatěbudoutentorozsáhlýprojektrealizovat?Vneposlednířadětakézměnumodeluspoluprácemezipečujícírodinouaškolou.Vrámciintegracevedoucíkinkluzijenutnézvládnoutkoexistenciněkolikazákladníchcílovýchskupin,kterýchsetytoprocesytýkají.Zaprvéjsoutoosobystělesnýmpostižením.Dálejsoutoosobysesmyslovýmpostižením,jakojehluchota,slepotanebohluchoslepota.Osobysmentálnímakombinovanýmpostižením.Tadymázákonnamyslipatrnělehkémentálnípostižení,jakjsmeotomněkolikrátmluvili.Aosobysesníženousociálníadaptabilitou,nebobychtonazvaltakénízkouúrovnísociálníinteligence.Vrámciintegracejsounejméněproblematičtížácistělesnýmpostižením,kteřípotřebujípředevšímfyzickoupomoc,asistenciaonovhodnébezbariérovéprostředí.Žácisesmyslovýmpostiženímvyžadujíurčitýspecifickýnácvikněkterýchdovedností,kteréjsoudánytypempostižení.Tzn.slepecképísmo,znakovářečapod.Školabudemusetzvládattentoprocesvlastnímiučiteli.Tojeotázka.Žácismentálnímpostiženímnejsoupřevážněschopnizvládatpředmětyvyžadujícílogickéaabstraktnímyšlení.Tojepoznatek,kterýjsemsinevymysleljá,alekterýmámvpodstatěododborníkůzesvéhoregionu.Nejsouschopniseučittzv.analyticko-syntetickoumetodouapotřebujíjiné,vhodnějšívýukynebozpůsobyvýuky.Organizacevýukymusítutoskutečnostrespektovat.Jsmenatopřipraveni?Vněkterýchpředmětech,např.vpočtech,čtení,psaní,bysetřídamuseladělit.Vjinýchpředmětechbymuselavýukaprobíhatdohromady.Jakojekreslení,hudebnívýchova,pracovnívýchovaapod.Jsoutadyaleidalší,řeklbych,vztahovéproblémy.Napříkladodbornícitvrdí,žežácisesníženousociálníadaptabilitounemohoubýtpohromaděsežákysmentálnímpostiženímapod.Takovýchvztahůveskupináchbudemnohemvíce.Inkluzepodleméhopřesvědčenínesmínikohopoškozovat.Vzdělávánímusíprobíhatveprospěchvšechzúčastněnýchžáků.Inkluze-tosimyslímopravdu-jesprávnácestaakaždácivilizovanáspolečnostbyseponímělavydat.Vyvážitvšechnyindividuálnípožadavkyžákůanastavitvhodnýmodeljejichpodporyjevelminesnadnýúkol,nakterýopětpodlepraktikůnenínašeškolstvípřipraveno.Paníministryně,dokážetetytootázkyvyvrátitavysvětlit?Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkujipanuposlanciSoukupovi.NyníspřednostnímprávempanpředsedaklubusociálnídemokracieRomanSklenák.Prosím,panepředsedo,máteslovo.Poslanec Roman SklenákDěkujizaslovo.Kolegyněakolegovéjámámvelkouprosbunavásvšechny.Jejistělegitimnípokládattadyotázky,ptátsepaníministryně,sdělovat,cokolivuznátezavhodné.Jsemdemokratanikohonechciomezovat.Aleskutečněkdysitřetíčteníprobíhalajinak.Vetřetíchčteníjsmesetadyshromáždili,abychomhlasovali.Ano,stalosetadyzvykem,žesevederozprava,dlouhá,několikahodinováivetřetímčtení.Alejámámvelkýapel,prosím,kdyžsedívámnatabuli.Čtyřipřihlášení,ztohodokoncetřikoaličníposlanci.Neníjenomtřetíčteníajenomtentosál.Existujítakévýbory,kuloáry.Amámskutečněprosbu,jestlivásněcozajímá,conenípotřebařešittadyztohotomísta,zkustetopřenést.Bylbychvelmirád,kdybychomsedostalikhlasování.Samozřejmědělejte,jakmyslíte.Aleprosím,zkustesenadtímzamyslet.Děkuji.Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkujipanupředsedoviklubusociálnídemokracie.NyníbudemepokračovatpotétotrefnépoznámcevystoupenímpaníkolegyněGolasowské.PřipravísepanposlanecFiedler.Prosím,paníposlankyně,máteslovo.Poslankyně Pavla GolasowskáDěkujizaslovoapřejivšemkrásnéodpoledne.Buduurčitěstručná,ikdyžtadymámtakéotázku,nebospíšto,comivrtáhlavouvsouvislostiuzavedenípovinnépředškolnídocházky.Vím,ženovelazákonacílínarodinyvobtížnýchsociálníchsituacích,aprotožejsemvrodináchpracovala,jsemčlověkzpraxe,takvím,jakjetěžkévrodináchdodržovatnějaképovinnosti.Navíckdyžtamneníurčenýsystémsankcí.Měbyvelmizajímalo,kdyžjájakorodičnebuduposílatdítědopředškolníhozařízeníodpětilet,jakétambudousankce.Zdasankcemůžebýtažtaková,žesebudouodebíratdětidoústavnívýchovy.Nebojimsáhnemenafinance,cožužbybylproblém,protožetojsourodinychudéaupadlybydoještěvětšíchudoby.Zajímalobymě,jaktobudouřešitveškolce,protožejetoopravduvěczpraxe.Toznamená,jestliředitel,učitelbudenějakrodinukontaktovat.Pokolikahodináchnebozameškanýchdnech?Zároveňbychsetaképřimlouvalavtétosouvislosti,protožesimyslím,žeprácespředškolnímidětmisetýkákonkrétněprácesrodinou,velmisepřimlouvámzaposíleníterénnípreventivníprácevrodináchsdětmi,protožeškolanenízáležitostíjenomdítěte,alesamozřejmězáležitostírodičů.Apokuddítěnemázázemívrodině,takjetoopravduobtížné.Děkuji.