ps2013-027-01-004-010.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.00 hodin)
Rezervy zdravotního pojištění jsou rezervami poskytovatelů , protože pokud při stále se zdražujícím zdravotnictví bude stagnovat , nebo dokonce klesat výběr pojistného , pojišťovny budou schopny hradit poskytovatelům včas a v potřebné výši právě díky rezervám , které se vytvoří v předchozích letech . Navíc platí , že rezervní fond nemá být užíván pouze coby sanace pro výpadek prostředků , ale v krizových situacích , např . při pandemiích . Zde vůbec není jasné , jak předkladatel bez dalšího může navrhovat takové drastické snížení rezervního fondu . Proto vítám pozměňovací návrhy , které přišly při jednání zdravotního výboru a které to vlastně vracejí do původních 1 , 5 , i když si myslím , že by tady bylo to navýšení možné i na původní 3 % .
Při projednávání tohoto návrhu zákona , který měl být takovou rychlou transparentní novelou , jako obvykle , když se otevře tento zákon o veřejném zdravotním pojištění a o pojišťovnách , tak vlastně dochází k předložení obrovského množství pozměňovacích návrhů . Řada z nich , a jak už tu avizoval i pan zpravodaj , pocházela a pochází z dílny vládní koalice , což je zcela jistě pikantní , a následně diskuse na zdravotním výboru byla velmi intenzivní , ale také nepřehledná , protože se často stávalo , že nebylo jasné , kdo zastupuje opozici a kdo koalici .
Předkladatelům těchto pozměňovacích návrhů jistě nelze upřít snahu řešit dlouhodobé problémy českého zdravotnictví , ale na druhou stranu mi zůstala zcela nepochopitelná snaha zvýšit úlohu Ministerstva financí v oblasti , která výsostně náleží do sféry zdravotnictví . Přiznám se , že vysvětlení , že se přece jedná o peníze , a tak by to mělo dělat Ministerstvo financí , mě poněkud vyděsilo . Znamená to tedy , že bychom mohli zrušit všechna ministerstva a ponechat pouze Ministerstvo financí , protože všude , ve všech oblastech , se rozhoduje o penězích . Z této logiky věci to podle mě vyplývá . Nechme si tedy jedno ministerstvo , Ministerstvo financí , a zbytek můžeme zrušit , a tím také možná něco ušetřit . Podle pozměňovacího návrhu pana kolegy Vyzuly by tak Ministerstvo financí získalo mnohem větší pravomoci v otázce slučování zdravotních pojišťoven , při poskytování návratné výpomoci zdravotním pojišťovnám a také při nominacích do správních rad těchto pojišťoven . Přiznám se , že tyto pozměňovací návrhy jsou pro mě osobně absolutně nepřijatelné .
Také mi není úplně zcela jasná motivace podání pozměňovacího návrhu v oblasti rozhodování správních rad zdravotních pojišťoven u veřejných zakázek na služby , kde se sjednocuje částka na 2 miliony korun bez DPH u všech zdravotních pojišťoven . Dosud to bylo tak , že u VZP to bylo 5 milionů korun a u oborových zdravotních pojišťoven 1 milion korun , což odpovídá zase podle mého názoru rozdílnému množství finančních prostředků , se kterými jednotlivé pojišťovny hospodaří .
Naopak pozměňovací návrh , který vítám , je rozšíření hrazené služby o očkování proti pneumokokové infekci pro pojištěnce nad 65 let věku . Na zdravotním výboru sice nebyl přijat , jak už tady bylo řečeno mými předřečnicemi , ale pevně věřím , že bude podpořen Poslaneckou sněmovnou . Senioři představují jednu z nejrizikovějších skupin , u kterých může bakterie streptokoku pneumonie vyvolat celou řadu onemocnění od středoušních zánětů přes záněty plic až po nejzávažnější invazivní onemocnění , kam spadají zejména meningitidy a sepse . Jsem přesvědčena o tom , že případné náklady z veřejného zdravotního pojištění budou vyváženy úsporami poté , co naši senioři budou tímto očkováním chráněni a zmíněnými chorobami neonemocní .
Závěrem bych chtěla důrazně , opravdu důrazně varovat před vysoce nebezpečným pozměňovacím návrhem paní kolegyně Maxové a pana kolegy Janulíka , který by umožnil nekontrolovaný nárůst spoluúčasti pacientů . Bez toho , že předtím , než takovýto pozměňovací návrh přijmeme , zákonem nestanovíme přesně to , co bude hrazeno z veřejného zdravotního pojištění , nelze takový pozměňovací návrh přijmout . Chci podotknout , že tento pozměňovací návrh byl stažen z jednání zdravotního výboru , nemohli jsme ho vůbec diskutovat a skutečně ho považuji za velmi nebezpečný a i nebezpečný v tom , že je podle mě v kolizi s článkem 31 Listiny základních práv a svobod a ta je součástí naší Ústavy . Podle mého názoru nelze takovýto pozměňovací návrh přijmout při projednávání úplně jiného zákona bez projednání v celé společnosti .
Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Soně Markové . Nyní mám dvě faktické poznámky před řádně přihlášeným panem poslancem Hegerem , a to první faktickou poznámku od pana poslance Svobody a pak ještě pana kolegy Janulíka . Požádám sněmovnu o klid , aby mohl pan poslanec Svoboda v pořádku hovořit . Máte slovo , pane poslanče .
Poslanec Bohuslav Svoboda
Děkuji za slovo , pane předsedající . Já bych chtěl vaším prostřednictvím zareagovat na poslankyni Markovou , jejíž slova tady teď zazněla .
My si musíme uvědomit , že když rozhodneme o tom , že si pacient může zakoupit lepší náhradu , lepší materiál do té kyčle , než jaký mu pojišťovna hradí a žádný mu nedá , neděláme žádné zásadní rozhodnutí o pojistném systému , nezasahujeme do žádných práv pacienta , protože všechno , na co má nárok , dostane , ale umožňujeme mu , aby si , je - li ta možnost , pořídil něco lepšího . Ono to má velký význam . Samozřejmě můžeme říkat , že to je otázka náhrad prsou , to je estetická , ono je to třeba i pro člověka , který je sportovec . Jestliže dostane kvalitní kyčel , tak prostě bude moci zase znovu lyžovat , bude moci třeba hrát i ten fotbal , což není možné . Zákon , který to neumožňuje , zákon poslankyně Fischerové , slavný zákon , je prostě paskvil , který už mnoha , mnoha lidem ublížil prostě proto , že nemají možnost vidět tak dobře , jak by mohli vidět . Takže byl bych rád , kdyby poslanci viděli dobře a v této věci hlasovali dobře .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Svobodovi i za dodržení času . Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Janulík a další dvě faktické poznámky . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Miloslav Janulík
Děkuji , pane předsedající . Já vaším prostřednictvím paní kolegyni předřečnici . To je opravdu , řečeno slovy klasika , hluboké , ale hluboké nepochopení , protože jestli se tu odvoláváme na Listinu základních práv a svobod , tak právě současný stav ji hluboce porušuje , protože ten mi zakazuje , abych si já koupil za svoje peníze , co si prostě koupit chci . Paní kolegyně prostřednictvím pana předsedajícího , to je stejné , jako když vám na Jarově prodají auto a zakážou vám s ním jezdit po Praze . To je přece absurdní a úplně stupidní ! Odložme ideologii a vezměme rozum do hrsti a nevykládejte to mě , který to denně řeší v praxi . Prostě já si za své peníze mohu koupit , co chci , a tady mi stát zakazuje , abych si koupil , co si prostě koupit můžu . Tak jestli chci lepší kyčel , tak si prostě koupím lepší kyčel . A ne že vy mě to zakážete ! Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Nyní pan poslanec Ivan Pilný také k faktické poznámce . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Download XML • Download text