ps2013-008-06-016-051.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.20 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Nyní se dostáváme k řádně přihlášeným . Nyní pan poslanec František Laudát . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec František Laudát
Vážený pane místopředsedo , dámy a pánové , já jsem dnešní vystoupení nechtěl vést v konfrontačním duchu , nicméně pan Babiš mě zase nadzvedl ze židle . Já bych ho moc poprosil , aby - možná že vám to projde v těch vašich novinách , ale abyste už tady přestal lhát . Vy jste tady řekl , že my jsme hlasovali , nebo tady jste hlasovali proti zrychleným výkupům . Tak já vás jenom upozorňuji , že tady nikdo nehlasoval proti výkupům , že vašemu panu ministrovi dopravy se podařilo to , co se nepodařilo zatím zřejmě , aspoň co já pamatuji , nikomu , že tady obhajoval jiný materiál , než je v parlamentní databázi . Že to bylo z mé strany , kdo nabídl maximální zkrácení , a ten návrh prošel , aby se v hospodářském výboru vůbec vyjasnilo to fiasko . Protože já nevím , co jste na vládě vlastně schvalovali nebo neschvalovali . Takovouhle ostudu tady ještě nikdo ani procedurální neudělal . A my jsme tady udělali maximum pro to , aby to ze stolu nespadlo .
Další , k neotvírání dálnic . Možná nemáte latifundie v jižních Čechách , abyste věděl , že jenom loni se tam otvíralo asi přes 25 kilometrů D 3 a otvíraly se další kratší úseky v celé republice . Tak prosím přestaňte vykládat nesmysly . Moc bych o to poprosil .
Takže k vlastnímu tématu . Jestli tomu dobře rozumím , tak my tedy chceme , aby se Česká republika nejenom přihlásila k fiskálnímu kompaktu , ale aby ho i naplňovala . Pokud tady pan premiér naříká , že někdo na něj připravuje nějakou past a teď že oni se mají začít chovat a teď a hned , pak bych se zeptal , když toho je schopna vlastně celá eurozóna , tak proč toho nejsme schopni my . Proč za podstatně horší situace , horších východisek , k fiskálnímu kompaktu přistoupili . My dokonce máme řadu parametrů , ať je to nezaměstnanost , ať to byl , bohužel byl , trend zadlužování . Ať je to vyrovnávání v celé řadě parametrů s ekonomickou a dluhovou krizí v Evropě a ve světě . Tak přesto tady to nejde a ve zbytku Evropy za podstatně krvavějších obětí to jde . To je vidět , jak to myslíte vážně .
(V sále je hluk.)
Řekl bych , že vykastrovaný fiskální kompakt bez článku 3 a 4 skutečně bude pouze prázdným gestem . Dokonce i špatným nebo nedokonalým signálem pro investory . V tom se liším asi od pana předsedy Stanjury , protože pokud bych byl investor , který by neznal reálie České republiky , tak se podívám , jaká zhruba je očekávaná ekonomická , hospodářská i společenská stabilita země , a podle toho bych se rozhodoval . V té zkratce asi nikdo nebude zkoumat , co obsahuje a jak dobře nebo špatně je napsaná smlouva , ale pouze se podívá na to formální gesto , to znamená , jsou v tom proudu států , které přijaly ten závazek , nebo nejsou .
To , o co nám ale jde primárně , tak to je skutečné odpovědné rozpočtování . Fiskální odpovědnost . Protože my klademe , na rozdíl asi od vás , od vládní koalice , rovnítko mezi fiskální odpovědnost a kvalitu života . Myslím si , že příklady z Řecka , Španělska , Itálie a dalších zemí , dokonce i těch hodně rozvinutých , ukazují zcela jasně , snad s výjimkou Německa se to v Evropě týká všech zemí , že je přímá úměra mezi tím , protože kvalita života , to je také stabilita a klid občanů , zda budou dostávat aspoň v dosavadním rozsahu s nějakým očekáváním , vylepšováním nebo alespoň stability setrvalého stavu penze , zda se postaráme o potřebné , zda jsme schopni ufinancovat tu část ekonomiky , kterou bohužel stále více , která přechází pod veřejný sektor .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Požádal bych kolegy o klid , aby mohl pan poslanec František Laudát dokončit svoji řeč a abyste mu věnovali patřičnou pozornost . Prosím , pane poslanče , pokračujte .
Poslanec František Laudát
Děkuji , pane předsedající . Tím , že se hlásíme , nebo chceme tady vynucovat fiskální odpovědnost , tak už jsme hodně po sezóně . Já bych upozornil , že bez velkého humbuku ale řada zemí už počátkem 90 . let ve světě sáhla k tomuto kroku , byť v roce 1997 , jestli se nemýlím , a byl to i pan dnešní premiér Sobotka , se vysmívali Václavu Klausovi , když chtěl zakomponovat do Ústavy princip nezadlužování země , to znamená , rozdělujme jenom takové peníze , když to řeknu hodně zhruba , které vybereme , aby byl prostě soulad příjmů a výdajů . Jsou země , které dokonce , nebo jejich části , nižší celky , které to dokonce přijímaly už ve druhé dekádě minulého století .
Já jsem očekával , že někdo z Úsvitu se tady přihlásí k demokracii švýcarského typu . Nechal jsem si vytáhnout , jak funguje ve Švýcarsku rozpočtová odpovědnost . Takže tam většina municipalit aplikuje tzv . harmonizovaný účetní model . Tento model odděluje u účtu administrativní provozní účet a investiční účet , přičemž roční provozní účet musí být vyrovnaný . Přebytky nebo deficity mají být eliminovány úpravou daní . Dále platí pravidlo , že alespoň 60 % ročních investičních nákladů by mělo být samofinancováno . Některé kantony také zavedly závaznou legislativu , která omezuje úroveň deficitu a ukládá bezprostřední korektivní opatření . Když jsem tady zmiňoval minulé století , tak v kantonu Saint Gallen například zákon ze 17 . června 1929 o kantonálních financích stanoví , že rozpočet musí být navržen v souladu s principem vyrovnaných příjmů a výdajů . V praxi tato podmínka je považovaná za splněnou , pokud rozpočtový deficit nepřesáhne tři procenta daňových výnosů .
Myslíte , že byste mě nemusel rušit , pane kolego ?
(K poslanci Pavlu Blažkovi.)
A pokud přece jenom dojde k překročení deficitu , ten se převádí do dalšího roku a platí totéž pravidlo , to znamená , nemůžou hospodařit deficitně .
Bylo tady zmíněno Polsko . Tam udělali přesně ty kroky , které sociální demokracie slibovala při vyjednáváních v minulém volebním období s vládou Petra Nečase a od kterých se potom odtáhla . To znamená , národní veřejný dluh mají zastropovaný na maximálně 60 % ročního HDP a zároveň zavedli monitorovací systém . Pokud by to bylo překročeno , nastupují velice tvrdé restrikce a další zadlužování není možné a musí dojít ke krácení téměř čehokoliv . Takže pokud by bylo Polsko , sociální demokraté měli šanci už v minulém volebním období .
Download XML • Download text