ps2013-008-06-016-051.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.10 hodin)
Co je velmi důležité , je , že k očištění cyklickému patří také vliv cyklu , tedy vývoje hrubého domácího produktu , na příjmy , jednotlivé daňové položky . Tam se zkoumá elasticita jednotlivých daní na vývoj HDP . Nic lepšího než minulá časová řada , tedy empirii za uplynulé období , nemáme , ale zde je jistá unifikovaná metodika , která samozřejmě se liší jak od daňových zvyklostí , tak od nastavení daňového prostředí , tak i od typu ekonomiky , a tudíž i tady mohou vznikat četné problémy a také vznikají . Ony regresivní funkce , které jsou využívány v Bruselu pro určení těch položek , tak samozřejmě zprůměrovávají něco , co u nás může vypadat úplně odlišně .
Asi politicky nejcitlivější je položka očišťování dat strukturálního deficitu , pokud jde o tzv . diskreditační opatření . Jinými slovy řečeno , nejde jenom o mimořádné finanční operace , ale také o určité reformní kroky . Víte , že se hovoří o tom , že ve východní Evropě nejsou dotvořeny některé systémy , že nás očekávají určité reformní kroky , ale každý reformní krok přináší ať již na nabídkové , nebo poptávkové straně jistý šok , jednorázový , mimořádný , a dopady tohoto šoku do metodiky strukturálního deficitu jsou nesmírně důležité . A pokud to nezohledníme , tak samozřejmě i to kritérium jednoho procenta strukturálního deficitu , o kterém se hovoří v článku 3 , po kterém volá pan poslanec Kalousek , abychom to přijali jako dobrovolné břemeno , tak se mohou ukázat jako velice těsným koridorem , který nám může dělat velké problémy . Možná že ne až tak metodicky důkladně , ale spíš v rovině národohospodářských úvah a politických úvah vedl k tomu , že již před rokem 2012 evropské odbory se velmi obávaly přijetí evropského fiskálního kompaktu jako řešení evropské krize , protože když se podíváte na světovou krizi roku 2009 a podíváte se na to , jak krizi čelila Evropa a zejména evropská zóna , tak vidíte , že Evropa si s tím moc poradit neuměla . Že i nadále je územím , kde je nižší tempo růstu , kde neprobíhají strukturální reformy , kdy nejsme schopni dotahovat hendikep , pokud jde o praktickou aplikaci inovací , protože inovační potenciál , chytré hlavy tady máme , tak proč to nefunguje . Tohle všechno samozřejmě v Evropě je a zdá se , že ty obavy , že kromě toho škrticího límečku na veřejné financí chybějící ta prorůstová politika , že je to velice vážné a že to může mít dopady samozřejmě na zaměstnanost , a to je chleba těch odborářů , a že vlastně to směřuje k tomu , že bude narušován sociální smír , sociální koheze a konvergence jednotlivých členských zemí Evropské unie . A to je důležitý princip evropské integrace . A bude - li narušen , tak Evropská unie nebude se zpevňovat , ale naopak rozvolňovat a dostávat do velkých napětí .
Takže si myslím , že obavy funkcionářů , jako je Evropské konfederace paní Bernardette Ségol a koneckonců i našich představitelů odborářů , jsou na místě . Pravdou je , že Evropská konfederace je v situaci , kdy už smlouva byla ratifikována ve většině členských zemí , a naši čeští odboráři se spokojili s šalamounským stanoviskem , že to je třeba do budoucnosti dotvořit . Vlastně zaujali pozici , kterou tady asi nejvíc prezentovala sociální demokracie . Tato zadní dvířka chápu , ale není to odpověď na otázku , kterou já si kladu a kterou si kladou další občané . Například tady mohu citovat negativní , i když ze zcela opačných důvodů , než zaznělo z ODS , negativní stanovisko občanské iniciativy Spojenectví práce a solidarity , která se obává , že tímto krokem omezíme rozpočtovou kapacitu , prohloubíme naši strukturální slabost komparace s ostatními zeměmi , a že tudíž to povede k sociálním problémům . Pokud neznáte , jsou různé iniciativy . Jedním ze signatářů a mluvčích této iniciativy je bývalý pan ministr zahraničí , tedy kolega pana ministra Zaorálka , Jan Kavan , nebo z expertního zázemí paní docentka Švihlíková .
Já samozřejmě chápu obavy , které podtrhuje konzervativní pravice či , snad mi to promine , trošku populistická pravice u kolegů z Úsvitu , a to je suverenita . Ale my tady nepředáváme Bruselu kompetence tvorby rozpočtu . My tady dáváme Bruselu zmocnění k tomu , aby kontroloval , jestli dodržujeme vytyčený rozpočtový koridor . Tam samozřejmě problémy s ústavností jsou . Proto se také koneckonců tato smlouva má ratifikovat ústavní většinou v té položce hlava III , a protože vláda má samozřejmě svých 108 , tak jí nějaké hlasy do ústavní většiny scházejí , a tudíž chápu i tu politickou licitaci o toto téma . Ale to by nemělo být předmětem licitace , ale věcného zvážení . Čili to je k problematice překročení hranice primárního evropského práva , protože toto je mezivládní dohoda , ale vlamuje se do primárního práva a to vlomení do primárního evropského práva bude muset být také kodifikováno v evropských smlouvách . A samozřejmě má to dopad i na nás , protože sankce by přicházely od evropské instituce , od evropského soudu , a tím pádem odevzdáváme tuto část našich kompetencí , naší suverenity někam nahoru . Sám o sobě by to nebyl problém , kdyby pravidla byla nastavena racionálně a kdyby tam nehrozily ty obavy , o kterých jsem v předchozím hovořil .
Čili když to shrnu . Chápu , že vláda to projednala a že disciplinovaná vládní majorita asi je připravena pro tento dokument hlasovat . Ale vzhledem k tomu , že nemá potřebné hlasy , tak by bylo dobré , aby nejenom slyšela na pábení od TOP 09 , ale aby reflektovala nejenom kvůli nám , ale kvůli občanům , kvůli odborné veřejnosti ty problémy , o kterých tady hovořím , protože bez jejich kvalitního zodpovězení opravdu , ale opravdu nebudeme schopni hlas pro tuto smlouvu přidat , přestože , jak říkám , jsme stranou proevropskou , nechceme méně Evropy , ale Evropa , která by nás dusila , to skutečně není našim cílem .
Jedna poznámka . Zpátky se vrátím k tomu strukturálními deficitu . Nevím , k jakému termínu by se mělo vztahovat jakési ohlášení současné vlády , aby vyhověla podmínce TOP 09 . Předpokládám , že dřív než v roce 2020 , ale také předpokládám , že by se to nemělo vztahovat na současnost , protože podle konvergenčního programu nad jedno procento jsme . Když to vezmu posledních 15 let , tak jsme pod tím jedním procentem snad za těch 15 let byli jenom jednou a za letošní rok , jestli si to dobře pamatuji , tak je tam myslím 1 , 8 nebo 1 , 3 a v příštím roce , 2015 , 1 , 8 . Teď nevím , jestli jsem to nepřehodil . Takhle nějak to je . Takže v podstatě přijímáme něco , do čeho rovnou zahučíme . Tohle přesně chce pan poslanec Kalousek ? Pokud ne , tak samozřejmě pozdější termín , ale i tak je to carte blanche , protože na nás to hned nedopadne , ale už se k tomu vracet nebudeme . Bude ratifikováno , bude vymalováno . Ať už se s eurem bude dít cokoliv , já jsem v tomto ohledu opatrný realista , to znamená , já si myslím , že evropská měna nekončí , ale také bohužel nemá své problémy zdaleka , ale zdaleka vyřešeny . A pokud jde o to fiskální úsilí , já jsem řekl , že za 15 let se tady strukturální deficit nedostal do těch kýžených hodnot , ale nejenom během krize . Tam bych to dokázal pochopit . Přijde krize a nejen diskreditační opatření a vliv cyklu , ale i sanace nějakých jiných problémů vede k tomu , že se to dodržet nedá a že je krásné , když vlastně aspoň krize odchází , tak se to začne snižovat . Ale my jsme v těch hodnotách byli i v předkrizovém období , dokonce v období 2007 / 2008 , kdy byl panem ministrem financí i pan Kalousek .
Download XML • Download text