ps2013-006-05-008-018.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.10 hodin)
Může to být bráno jako geniální tah . Zahltíme soudy povinností , které nelze dostát , a budeme z obliga . Protože my jsme přece chtěli dobrou věc .
Klíčovou fintou ale může být zaručení beztrestnosti poslanců nebo členů městských zastupitelstev a přenesení odpovědnosti na úředníky . Může to být i v krajských zastupitelstvech . Nyní sice budou případy ohlášené korupce přezkoumávat povinně soudy , ale pokud se najde opačný nález , budou viníci s největší pravděpodobností osvobozeni . Ta finta je skryta ve větě : Důvody hodné zvláštního zřetele . . . Kterých se určitě najde mnoho . V případě soudců a státních zástupců by dokonce musela být vina nejdříve prokázána kárným nebo trestním řízením .
Je jasné , že ať už by tyto důvody posuzoval kdokoli , postavení úřednictva by se zhoršilo . Na ně tedy bude bič vždycky , protože všechna jejich rozhodnutí může přezkoumávat soud . A mezitím je mohou vyhodit z práce třeba pro ztrátu důvěry .
Je třeba najít skupinu lidí , kterým by navrhovaná novela prospěla . A takovou skupinou mohou být bezpochyby politici . Jim by se stávající prakticky nulová zodpovědnost nezvyšovala , ale zato by jim přibyla páka na neposlušné úředníky . A daňový poplatník by to ještě zaplatil . Přetížené soudy by byly ještě přetíženější a dlouhodobé spory ještě dlouhodobější . Úředníci by se stali rukojmími politiků a vlivných ekonomických skupin mafiánského střihu ještě víc než dnes . Pouhý soud bez ohledu na jeho výsledek dokáže běžného člověka zničit . Miliardář si jej ani nevšimne a skupinu doktorů práv potěší , protože je to jejich způsob obživy .
Ještě k § 34 odst . 1 : Nárok státu podle § 16 a § 17 odst . 1 a nárok územního celku v samostatné působnosti podle § 23 a § 24 na regresní úhradu se promlčí za rok - tři roky ode dne , kdy byla zaplacena náhrada škody . Poznámka : Mají to být standardní promlčecí lhůty podle trestního zákoníku . Nevím , jestli toto je kratší , nebo delší , ale v každém případě kauzy TATRA , CASA . . . Už to státní úředník v žádném případě nezaplatí .
Tak bych chtěl jenom toto vysvětlení . Kdo bude určovat ten rozdílný výklad , kdo určí přesně , co to je rozdílný výklad , a na koho potom tento výklad dopadne . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Ludvíku Hovorkovi . Dalším přihlášeným je pan poslanec Jeroným Tejc . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Jeroným Tejc
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně a kolegové , také podpořím tento návrh tak , aby prošel do druhého čtení , abychom se jím zabývali ve výborech .
Rozumím naprosto výhradám , které tady na adresu tohoto návrhu zaznívají , protože ta problematika není černobílá . Není jednoduché rozhodnout v případě , že nad vámi visí hrozba vymáhání škody , kterou ani nechcete způsobit . A to jsou mnohdy případy , které se týkají jak komunálních politiků , tak samozřejmě úředníků na všech úrovních .
Já jsem při přípravě novely služebního zákona navrhl , aby částka , která je vymáhána po vysokých státních úřednících , mohla být vyšší než 4 , 5 násobek platu , který pobírají , 8 násobek . Bavíme se , jestli to bude 6 násobek , 7 násobek , 8 násobek , nebo to zůstane 4 , 5 násobek . Ono to totiž není úplně podstatné . Podstatné je skutečně to , zda v tom konkrétním případě vůbec dojde k vymáhání škody . A já jsem přesvědčen , že oproti stavu , který je dnes , skutečně musíme najít takovou úpravu , aby to vymáhání bylo úspěšnější , protože největší problém je v tom , že byť formálně někdo odpovídá do 4 , 5 násobku svého platu , fakticky po něm vymáháno - a už o tom tady bylo hovořeno - obvykle nic není .
Dám příklad , který by mohl být zcela jasný , a to je např . zcela běžné udělování pokut různými úřady , řekněme Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže , za to , že určitá zakázka nebyla v souladu se zákonem , a ta konkrétní instituce nakonec dostane pokutu , kterou musí zaplatit . V zásadě ta pokuta nemá úplně dobrý účinek , protože stát platí státu . Jen se přesunou prostředky z jedné rozpočtové kapitoly do druhé . Pokud by následovalo vždy po takovéto chybě , za kterou stojí konkrétní úředník nebo konkrétní politik , vymáhání pokuty , která byla udělena , pak samozřejmě to může mít pozitivní efekt na hospodaření s majetkem státu a na to , aby nevznikalo tolik chyb , které následně jsou trestány úřady , třeba právě Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže .
Naprosto ale rozumím připomínce , která zaznívala a která je tuším i ve stanovisku vlády , a to je otázka třeba rozhodování úředníků na finančních úřadech , kteří než by si udělali problém , než by odpovídali za škodu , kterou by takto mohli způsobit , alibisticky nerozhodnou , a pak škody na majetku státu a na jeho rozpočtu budou větší tím , že tu úpravu zpřísníme .
Takže prosím neberte mé hlasování , kterým podporuji zákon do druhého čtení , jako bianco šek k tomuto návrhu zákona . Já věřím , že najdeme společně , třeba i za účasti odborníků z ministerstev a také těch , kterých by se to mělo týkat , tzn . zástupců i úředníků , takový model , který bude vyvážený . Ale myslím si , že by stálo za to , aby tento návrh do druhého čtení postoupil . A jsem rád , že stávající koaliční strany se nechovají tak , jako tomu bylo obvykle v minulosti , že jednotlivé návrhy posuzují podle obsahu , a podpoří jejich projednávání dál , i když to nejsou návrhy , které jsou předloženy jimi . Myslím si , že jak návrhy v tuto chvíli TOP 09 , tak Úsvitu či dalších jsou posuzovány takto . A já jsem za to rád , protože si myslím , že to napomůže lepší atmosféře v této sněmovně pro to , abychom skutečně něco měnili a abychom se na tom dohodli , než abychom se předháněli v tom , kdo který návrh předloží dříve , a blokovali jiné návrhy jenom proto , abychom získali nějaké mediální body .
Takže v tomto smyslu návrh má mou podporu pro to , aby postoupil do druhého čtení . Děkuji za podporu .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Jeronýmu Tejcovi . Dalším přihlášeným poslancem do rozpravy je pan kolega Blažek . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Pavel Blažek
Já bych navázal v podobném duchu . Pokusím se to říct velmi krátce . Tam jde o to , abychom nevybudovali svět , kdy zákonem o státní službě v zásadě můžeme způsobit , že vlastně s úředníky se téměř nebude dát hnout , pokud neudělají kdovíjakou chybu , a na straně druhé budeme strašit , že pokud udělají nějakou chybu , tak málem přijdou o veškerý majetek . Výsledkem by totiž mohlo být , že nebude fungovat vůbec nic . To znamená , úředníci se usadí , ale nejlepší bude nikdy nic nerozhodnout , protože by mohla hrozit sankce .
Já si myslím , že naším cílem by měla být fungující státní správa i samospráva . Proto navazuji na kolegu Tejce a také s podmínkou budu hlasovat pro tento zákon . Je ale potřeba ho domyslet , ale možná bych řekl i v souvislosti s jinými zákony , které v současnosti Sněmovna probírá . Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Blažkovi . To byl poslední přihlášený do rozpravy . Ptám se , kdo další se hlásí . Nikoho nevidím . Rozpravu končím . Pan zástupce navrhovatelů má zájem o závěrečné slovo ? Nevidím . Pan zpravodaj , pokud jde o závěrečné slovo ? Prosím , pane zpravodaji .
Poslanec Jan Chvojka
Pan zástupce navrhovatelů odešel , utekl , jako kdyby opustil své dítě . Takže já se ho pokusím zastoupit . Pokusím se odpovědět na některé otázky .
Download XML • Download text