ps2013-044-08-002-161.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
Možnosti zobrazení
Text : Přepis Psaná podoba - Ukázat : Barvy - Značky : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.30 hodin)
A tak jednou z mála změn k původní předloze , kterou tu možná Sněmovna dnes odhlasuje , je navýšení počtu členů kolegia NKÚ nebo případně zvýšení limitního věku členů kolegia s argumentem , že to je třeba dát do souladu se služebním zákonem . To jsou všechno víceméně symbolické změny oproti předloze , a když se podíváme na předlohu samotnou , kterou nám vláda předložila , a pan ministr Dienstbier ji velmi výrazně obhajuje , tak bude znamenat zvýšení počtu kontrol a samozřejmě i logicky bude takzvaně bobtnat samotný Nejvyšší kontrolní úřad .
Já se přiznám , že nechci hlasovat pro zákon jen proto , že tu leží dlouho a že to podporuje Rekonstrukce státu , že Senát na něj čeká a že se dopředu počítá s jeho přijetím . Obzvláště pokud si myslím , že zákon je velmi sporný , z mého pohledu v mnoha ohledech i zbytečný . Navýšení počtu pracovníků Nejvyššího kontrolního úřadu , a tedy i zvýšení finančních nákladů na činnost úřadu bude nakonec jediným okamžitým důsledkem jeho přijetí . Kontroly nebudou kvalitnější . Úřady a radnice nezačnou pracovat jinak nebo lépe než doposud , žádné peníze se samosprávám neušetří , ani veřejným rozpočtům . V dlouhodobém výhledu se změní jediné - naroste administrativa , naroste počet kontrol . Často zaznívá také obava , že se zvětší prostor pro účelové kontroly . Osobně bych kontrolorům Nejvyššího kontrolního úřadu snahu o nějakou cílenou účelovost nebo šikanu vybraných subjektů nepodsouval . To se přiznám , že nemám v úmyslu . Přehled kontrol Nejvyššího kontrolního úřadu za poslední roky ukazuje , že úřad směřuje svou pozornost skutečně na různé cíle a při kontrole centrálních úřadů odvádí dobrou práci . Je otázka , jak na kontrolní zprávy pak reagují příslušná ministerstva .
Přesto se nemůžeme divit především starostům , že se možnosti další kontroly ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu obávají . Dnes ráno jsem poslouchal vyjádření pana prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu , který uvedl , že Nejvyšší kontrolní úřad rozhodně nebude kontrolovat výstavbu nějaké místní komunikace chodníků v malé obci , že to dokonce vylučuje , protože to není pro Nejvyšší kontrolní úřad zajímavé . Přesně takováto slova volil . Nevím , co je pro Nejvyšší kontrolní úřad zajímavé , co nebude zajímavé , a nedivím se starostům , že pak samozřejmě nerozumí kritériím , podle kterých si Nejvyšší kontrolní úřad bude mezi nimi vybírat . Asi podle toho , co bude pro Nejvyšší kontrolní úřad zajímavé či nezajímavé .
Není tedy jasné , na základě jakého systému bude kontrola územních samosprávných celků probíhat , jak se bude vytvářet plán kontrol a jak se budou vybírat subjekty , do kterých se NKÚ vypraví . Vzhledem k počtu potenciálně kontrolovaných subjektů - a těch obcí , a pan ministr to určitě dobře ví , je 6 248 - je jasné , že buďto budou kontroly spíše nahodilé , anebo jako na Slovensku , kde Nejvyšší kontrolní úřad obce kontroluje , bude muset výrazně narůst počet kontrolních pracovníků Nejvyššího kontrolního úřadu . Určitě to neskončí s počtem deset , který je uveden v důvodové zprávě .
Příznivci rozšiřování kontrol se tváří především u obcí a krajů , jako by tady žádné kontroly doposud neprobíhaly . Opak je pravdou . Česká republika je v jejich množství v porovnání s dalšími státy docela přeborník . Velké množství však nezajišťuje kvalitu , je tomu právě naopak .
V této souvislosti , a to je poslední , o čem chci mluvit , a myslím , že by aspoň pan ministr mohl poslouchat , mi dovolte citovat z koaliční smlouvy stávající vládní sestavy , kde se doslova píše : " Předložíme návrh na rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu tak , aby mohl kontrolovat veškeré výdaje veřejných rozpočtů při současném odstranění duplicit kontrolních systémů . " Je zřejmé , že vládní strany si byly v době podpisu koaliční smlouvy vědomy toho , že v současném systému kontrol jsou duplicity , které vedou ke zbytečným a opakovaným úkonům a k plýtvání energií úředníků i penězi daňových poplatníků . Záměr navázat rozšíření pravomocí NKÚ na odstranění těchto duplicit kontrolních systémů je na první pohled možná chvályhodný , jenže je tu problém . Na stole máme pouze návrh zákona o rozšíření kontrolních pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu , nikde však neleží návrhy , jak odstranit duplicity . Já je aspoň neznám .
Přestože nejsem členem sněmovních výborů , které se zákonem o NKÚ zabývaly , měl jsem možnost nahlédnout do materiálu Ministerstva financí , který zde mám k dispozici , který obsahuje nástin časového harmonogramu pro přípravu analýzy duplicitních kontrol ve veřejné správě . Výbor pro veřejnou správu i podle mých informací dodal v březnu tohoto roku a výbor pro veřejnou správu tuto informaci vzal na vědomí na své poslední schůzi 31 . března . Co z materiálu vyplývá ? Z materiálu vyplývá , že Ministerstvo financí v tuto chvíli nemá k dispozici přesnou analýzu duplicit kontrol ve veřejné správě . Podle nástinu časového harmonogramu by mu zhruba půl roku trvalo , než by ji připravilo a předložilo vládě . Tato analýza je podle mého názoru přitom nezbytným podkladem pro zpracování případných legislativních změn , které by duplicity odstranily .
Download XML • Download text