ps2013-033-06-001-157.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
Možnosti zobrazení
Text : Přepis Psaná podoba - Ukázat : Barvy - Značky : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.10 hodin)
Poslankyně Jana Černochová
Děkuji . Já bych si dovolila požádat pana ministra , aby byla novela zákona o obcích , sněmovní tisk 454 , vrácena zpět do druhého čtení . K tomu mě vedou nalezené chyby , které byly bohužel v rámci projednávání návrhu novely v minulosti přehlédnuty a jejichž úprava je potřebná k tomu , aby se sjednotila úprava v oblasti samospráv .
První chybou lze označit stav , kdy vlastníci budov zkolaudovaných do 1 . července 2010 , to znamená před účinností zákona č . 227 / 2009 Sb . , kterým nebylo přiděleno číslo popisné ani evidenční a kterým se toto číslo přiděluje , nemají povinnost požádat o přidělení tohoto čísla . Pokud tedy vlastník takové budovy z nějakého důvodu o číslo nepožádá , budova zůstává bez čísla popisného či evidenčního . Tato situace platí pouze v hlavním městě Praze , protože pro ostatní obce bylo zákonem č . 227 / 2009 Sb . zajištěno přechodné ustanovení , které situaci řešilo . Cituji : Vlastníci . . . (Velký hluk v sále. Poslankyně Černochová: Chlapi... Smích, potlesk.) Pokud tedy by to bylo citováno z toho původního tisku , tak tam to zní : " Vlastníci stavebních objektů , kterým podle dosavadní právní úpravy nebylo přiděleno číslo popisné ani evidenční a kterým se toto číslo přiděluje , požádají o přidělení čísla do jednoho roku od nabytí účinnosti tohoto zákona . " Konec citace ze zákona .
Nám předkládaná novela o obcích tento stav nenapravuje ani dnes , a proto by bylo užitečné spíše tedy nyní zjednat nápravu tím , že vrátíme tuto normu do druhého čtení . Jelikož důvodová zpráva k této novele uvádí , že primárně je důvodem předložení návrhu řešení problematiky sporných hranic obcí , jež vznikly nesouladem území obce s katastrálním členěním či absencí vlastního katastrálního území obce , souhrnně též územní anomálie , a které v současnosti výrazně komplikují výkon nejenom územní samosprávy , ale i státní správy , je tedy vhodné napravit stav nejen u obcí , ale i u hlavního města Prahy . Neharmonizačním prvkem je možné vnímat neexistenci povinnosti majitelů nemovitostí před rokem 2010 o udělení evidenčních ukazatelů . Ačkoli k nápravě u obcí v minulosti došlo přechodným ustanovením , u zákona o hlavním městě Praze se tak bohužel nestalo . Předkladatel asi opomněl , že nestačí harmonizovat evidenci na území obcí , ale i v hlavním městě Praze a v městských částech hlavního města Prahy .
Druhou chybou , která je v rozporu harmonizace úprav samospráv , je patrná v pozměňovacím návrhu novely zákona o obcích části první bodu 6 . Opět cituji : V § 31 odst . 4 se za slovo " čísla " vkládají slova " nebo evidenčního čísla " . § 31 odst . 4 by pak zněl takto : " K usnadnění orientace mohou být v jednotlivých ulicích a na jiných veřejných prostranstvích označeny budovy vedle popisného čísla nebo evidenčního čísla ještě číslem orientačním . "
V důvodové zprávě je k tomuto bodu uvedeno : Stávající znění tohoto ustanovení vylučuje možnost označit budovu s číslem evidenčním zároveň číslem orientačním , což není pro praxi žádoucí . Například tato situace komplikuje územní orientaci složkám integrovaného záchranného systému , což může mít fatální důsledky . Jestliže skutečně toto komplikuje složkám IZS územní orientaci v obcích , tak samozřejmě to není výjimka ani v hlavním městě Praze , kde naopak to je ještě složitější . S ohledem na důvodovou zprávu bych mohla zmiňovat ještě § 14 odst . 4 zákona o hlavním městě Praze , kde opět by se to analogicky mělo změnit tak , aby to bylo stejně v zákoně o obcích a podle zákona o hlavním městě Praze .
Dovoluji si vás s odůvodněním toho všeho , co jsem vám tady teď řekla , požádat , protože dnes máme opravdu jedinečnou možnost se to pokusit napravit , a mám pocit , že všichni , co tady sedíme , chceme tvořit kvalitní zákony a nepřijímat zákony , o kterých už dopředu víme , že tam je něco , co je špatně , a že bude muset následovat novela . Bohužel nelze toto zařadit do kategorie těch legislativně technických chyb tak , abychom to mohli ještě opravit v rámci třetího čtení . Jiná možnost než vratka do druhého čtení bohužel není .
Děkuji vám za pozornost a děkuji i těm z vás , kteří podpoříte můj návrh .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji , paní poslankyně , a prosím k mikrofonu pana zpravodaje s přednostním právem , poté se připraví pan poslanec Vondráček . Prosím , máte slovo .
Poslanec Jiří Petrů
Vážená paní místopředsedkyně , dámy a pánové , tak tedy nacházíme se ve třetím čtení . Ve druhém čtení , které proběhlo 2 . října 2015 na 31 . schůzi , jsem jmenoval tři pozměňovací návrhy . Můj pozměňovací návrh , pozměňovací návrh kolegy Fiedlera a pozměňovací návrh kolegy Vondráčka . Protože předkladatelé těch dvou pozměňovacích návrhů nebyli přítomni , přihlásil jsem se k pozměňovacímu návrhu svému pouze sám a také v tomto stavu šla ta materie do výboru pro veřejnou správu . Výbor pro veřejnou správu se na 31 . schůzi dne 20 . října , tedy včera , usnesl na tomto znění :
1 . Doporučuje Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu zákona sněmovní tisk 454 / 2 v následujícím pořadí : za prvé hlasovat společně jedním hlasováním o pozměňovacích návrzích A 1 , A 2 a A 3 , za druhé hlasovat o návrhu jako celku ve znění přijatých pozměňovacích návrhů . b ) Zaujímá následující stanovisko k projednávaným pozměňovacím návrhům A 1 , A 2 , A 3 a doporučuje je .
Čili já jsem považoval za důležité sdělit tu skutečnost , že všechny věci , které tady zazněly od kolegyně Černochové , mohly proběhnout již v prvním nebo ve druhém čtení a to třetí čtení víceméně , to , co navrhuje , vrátit se do druhého čtení , přišlo z toho důvodu , protože předkladatelé pozměňovacích návrhů se k nim ve druhém čtení nepřihlásí .
Takže děkuji za pozornost .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a prosím dalšího přihlášeného a to je pan poslanec Vondráček .
Poslanec Radek Vondráček
Děkuji za slovo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , z příspěvku paní kolegyně Černochové aspoň můžeme jasně vidět , že právní řád České republiky je poměrně nepřehledný a ne vždy se podaří vyřešit všechny záležitosti okamžitě a reagovat na praxi . To je spíš úvaha do budoucna , zjednodušit právní úpravy tak , aby byly přehledné a jasné .
(V sále je stálý hluk.)
Primárně problém , který tady byl nastíněn , neměla tato novela řešit . Ta novela měla poměrně snadnou cestu naší Poslaneckou sněmovnou , nevzbudila nějaké větší debaty .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Pane poslanče , já se omlouvám , ale prostě přestaneme jednat do té doby , než se sněmovna uklidní . . . (Posl. Vondráček: A samozřejmě -) Ještě vydržte . . . Děkuji .
Poslanec Radek Vondráček
Takové ticho jsem snad ani nechtěl .
Samozřejmě že v rámci obecního zřízení se vždycky najdou nějaké problémy , které je zapotřebí řešit . Já bych v tomto okamžiku , protože jsem tam měl dva pozměňovací návrhy , které nakonec nebyly načteny ve druhém čtení řádně a které vlastně také řeší nějaké praktické otázky , které ale nebyly úkolem té novely původně řešit , ale můžeme té novely využít v současném okamžiku , a vzhledem k tomu , že ta cesta bude hladká , i kdybychom to vrátili do druhého čtení , protože jsou to změny vyvolané praktickou potřebou , tak bych podpořil návrh paní kolegyně Černochové , protože i já bych tedy potom připojil nějaké praktické pozměňovací návrhy . Využijme toho , že máme ten zákon otevřený , že ho máme ve druhém čtení , diskutujme transparentně a otevřeně ve druhém čtení , ale poprosím vás také o to , abychom tento tisk 454 svým hlasováním vrátili do druhého čtení . Děkuji .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a nyní prosím s faktickou pana poslance Bendla . Prosím , máte slovo .
Download XML • Download text