ps2013-029-06-010-013.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
Možnosti zobrazení
Text : Přepis Psaná podoba - Ukázat : Barvy - Značky : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.00 hodin)
Dovolila jsem si tedy úplně jednoduše v čl . 1 do § 7 , 8 , 9 , 10 , 11 a 18 doplnit větu , že pedagog je kvalifikován . Teď jak jsem vyjmenovala ty paragrafy , tak se to týká prvního stupně základních škol , druhého stupně základních škol , středních škol , základních uměleckých škol , ale tito absolventi najdou uplatnění i ve volnočasových aktivitách , tzn . třeba v domech dětí a mládeže atd . , tak všude jsem si vlastně dovolila vložit v podstatě větu , která říká , že kvalifikovaný je také učitel předmětu uměleckého zaměření , který získá odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti umění a studijního oboru umělecko - pedagogického zaměření . A potom v podrobné rozpravě si dovolím přihlásit se k tomuto pozměňovacímu návrhu .
Snad úplně na závěr bych si ještě dovolila krátce ocitovat jednu či dvě věty z druhé světové konference UNESCO o uměleckém vzdělávání v Soulu z roku 2010 , kde se hovoří , kde je jako strategie uvedeno potvrdit uměleckou výchovu jako základ pro vyvážený kreativní , kognitivní , emocionální , estetický a sociální rozvoj dětí , mládeže a celoživotních studentů . A jako první opatření je právě vypracování koncepce a využití všech zdrojů k uplatnění a zkvalitňování uměleckého , resp . umělecko - pedagogických oborů .
Děkuji za pozornost .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji . A nyní prosím k mikrofonu pana poslance Luzara s faktickou poznámkou , připraví se paní poslankyně Semelová , taktéž s faktickou poznámkou . Prosím , vaše dvě minuty .
Poslanec Leo Luzar
Vážená paní předsedající , paní ministryně , já si dovolím položit otázku spíše statistickou a týkající se možná v druhém čtení pro garanční výbor zajímavou , každopádně pro mě určitě . Jedná se o to , že toto řetězení pracovních smluv bylo silně medializováno jako negativní jev , a neznám zřizovatele , který by to bral jako standardní postup svého vztahu jako zřizovatel vůči řediteli školy . Ptám se proto , jak statisticky významná skupina takovéhoto řetězení je . Týká se to soukromých zřizovatelů , nebo obecních zřizovatelů , krajských zřizovatelů těchto vzdělávacích institucí ? Pokud by se to mělo týkat , řekněme , zřizovatelů obecních nebo krajských , asi existují seznamy , která města , které obce takhle postupují . Protože z jedné strany tady slýcháme o obrovské zodpovědnosti starostů a mnohokrát jsme tady přesvědčováni , že ti starostové přece vědí nejlépe a nejlépe se chovají ke svému spravování té obce , a z druhé strany proti jasnému amorálnímu jednání nevystupují , popř . ho tolerují ve svých obcích . Mě by tyto statistické údaje velice zajímaly . Děkuji .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a poprosím k mikrofonu paní poslankyni Semelovou , připraví se pan poslanec Zlatuška (šum vlevo) . Prosím , vaše dvě minuty .
Poslankyně Marta Semelová
Děkuji . Navážu na kolegu a pokusím se mu , aniž bych chtěla brát slovo paní ministryni , na některé záležitosti odpovědět . My jsme o tom jednali na výboru . Já jenom připomínám , že týden by měli mít všichni učitelé prázdniny , aby načerpali sil do dalšího školního roku , a bohužel tomu tak není vždycky , protože skutečně jsou mnozí učitelé , kteří mají smlouvu pouze na dobu určitou na těch deset měsíců a jsou odkázáni potom buď jít na úřad práce , brát si různé brigády , anebo se nepřihlásit a prostě nějak to přežít , právě z toho důvodu třeba , že se bojí , aby smlouva s nimi byla v září také obnovena .
Pokud bych mohla uvést některé statistiky , a netýká se to pouze škol soukromých , týká se to všech škol , všech zřizovatelů , tak loni v červnu v evidenci úřadu práce bylo 411 uchazečů o práci učitelských oborů . 411 . V červenci jich bylo 3060 . V září pak klesl tento počet na 314 . Já si myslím , že tyto počty hovoří samy o sobě , že to jsou počty , které jsou varující , a měli bychom se touto otázkou o pravdu vážně zaobírat .
Mě mrzí , že se zasekl tento zákon v legislativním procesu , už z toho důvodu , že neplatí od 1 . července 2015 , jak měl platit , a bohužel se to bude opakovat i v příštím roce , protože i kdyby platil od příštího roku , tak v září se dělají smlouvy a znamená to , že v příštím roce se to bude opakovat . Proto bych byla velice ráda , kdybychom o tom jednali věcně , aby co nejrychleji tento zákon vešel v účinnost . Děkuji .
(Potlesk vlevo.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a poprosím k mikrofonu pana poslance Zlatušku s faktickou poznámkou . Prosím , máte slovo .
Poslanec Jiří Zlatuška
Vážená paní předsedající , paní ministryně , k tomu problému , kolika učitelů se to týká . Chtěl bych opakovat to , co už jsem říkal jak na výboru , tak při prvním čtení . Když mě oslovily odbory s tím , abych tento zákon podpořil , tak jsem se zeptal , kolik mají povědomí o tom , že se to týká učitelů . Nemají žádné povědomí o tom a nemají žádné údaje , kolika učitelů se to týká . Co se týká těch dat , která zde říkala paní poslankyně Semelová , pokud si náhodou dávají absolventi škol na úřad práce své žádosti o místo , tak to také vysvětluje ten nárůst před prázdninami . To neznamená , že by tam byl tento výpadek .
Jenom bych doporučoval věnovat se bilanci financí mezi Ministerstvem práce a sociálních věcí a Ministerstvem školství , mládeže a tělovýchovy , protože pokud počty učitelů berou během prázdnin podporu v nezaměstnanosti a budou v budoucnu zaměstnáváni , tak by bylo vhodné ty finance přesunout do resortu školství .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji , a nyní prosím k mikrofonu paní poslankyni Putnovou s řádnou přihláškou . Prosím , máte slovo .
Poslankyně Anna Putnová
Děkuji . Vážená paní předsedající , vážená paní ministryně , vážené kolegyně , dámy a pánové , když minulé vedení Ministerstva školství avizovalo , že připravuje tuto novelu , dali jsme jasně najevo , že ji podpoříme . Chtěli jsme ji podpořit , aby bylo jasné , na straně koho stojíme v tomto sporu učitelé versus ředitelé . Chtěli jsme , aby bylo jasné , že tato nemravná praxe , která se už řadu let v českém školství praktikuje , je nepřijatelná a že vítáme způsob , jak toto ukončit . V tomto věcném sporu ředitelé versus učitelé stojíme jednoznačně na straně učitelů .
Je mně líto , paní ministryně , že svoji premiéru v Poslanecké sněmovně musíte mít u novely zákona , který je ovšem podle mého soudu zbytný . Z té rozsáhlé diskuse , kterou jsme vedli na školském výboru , jednoznačně vyplývalo , že řada zkušených ředitelů škol považuje propouštění učitelů na prázdniny za manažerské selhání . Je to nemravná praxe a je to selhání ředitelů . Z diskuse , kterou jsme tam také vedli , se úplně vytratili zřizovatelé . A já jsem přesvědčena , že je to také chyba komunikační , která jde na vrub Ministerstva školství v minulém období - nejenom v tom posledním , je to dlouhodobější záležitost .
Jak je možné , že starostové obcí se nezajímají o to , že jejich děti budou učit učitelé , kteří jsou jako žoldáci najímaní od podzimu do jara ? Jak je možné , že toto tolerují ? Kde jsou školské rady , kde jsou odbory , metodika Ministerstva školství ? To přece jsou všechno nástroje , které měly být použity předtím , než se využije nástroj nejsilnější , a to zákon .
Domnívám se , že Ministerstvo školství si situaci zjednodušilo . Šlo tou pro něj nejjednodušší cestou , novelou zákona , místo tou nepohodlnou konfliktní cestou komunikace , zjednávání nápravy , vysvětlování , osvěty , zveřejňování těch , kteří dlouhodobě nerespektují doporučení Ministerstva školství .
Jsem přesvědčena , že bychom neměli všechny nešvary ve školství řešit novelou zákona . Ne proto , že bych se práce bála , ale pokud by tomu tak bylo , tak si , dámy a pánové , musíme vyhrnout rukávy a čeká nás skutečně hodně práce . Na druhou stranu nechtěla bych žít v zemi , kde všechna rozhodnutí a všechny naše kroky bude korigovat a bude určovat zákon .
Download XML • Download text