|

ps2013-023-08-003-093.tt

Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies

Agenda Item Title

93. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 299/ - třetí čtení

Date2014-12-12
Meetingps2013/023
Agenda Itemps2013/023/093
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/023schuz/s023287.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   1 < Page 2 > 3

Navíc, a to je třetí, může je podávat dotčená veřejnost vybavená velmi silným mandátem. Tady opět se objevuje návrh D13, který podle mého názoru významným způsobem modifikuje v zákoně předložený odkladný účinek. Opět se přimlouvám za jeho podporu. Je to návrh, který byl schválen výborem pro životní prostředí, hospodářským výborem. A konečně v této části jaksi v časové posloupnosti procesů je zde nutno stanovit, co se bude dít se záměry podanými do doby, než ten náš zákon, pokud bude schválený, nabude právní moci. Tedy asi retroaktivita, která je navrhovaná. Mohou být již probíhající procesy v rámci posuzování vlivu na životní prostředí vráceny a znovu posouzeny podle tohoto námi teď projednávaného zákona. I zde existují významné pozměňovací návrhy. jsem tady o nich jednou mluvil. Je zde návrh, který předložila paní poslankyně Pěnčíková jako B14, a jeho určitá modifikace ve vztahu tedy k ochráncům životního prostředí, zjemnění, byla schválena jako D18 výborem pro životní prostředí. Dámy a pánové, jsem si dovolil podat návrh, který je tady evidován jako návrh pod písmenem E1, E2, E3. Návrh, který nějak vymezit územní příslušnost dotčené veřejnosti. Myslím, že tak široký mandát, který v návrhu je stanovený, tedy občanská sdružení s minimálně tříletou historií, případně disponující dvěma sty podpisy lidí odkudkoliv, bez jasného vztahu k dotčenému území, dává tedy různým občanských sdružením nevládním organizacím, ekologickým aktivistům, významnou sílu kdykoliv vstupovat. A ten jejich mandát, zdá se mi, že není dobrý. Dovolil jsem si navrhnout, aby jak v případě existujících, s tříletou historií disponujících organizací, tak i tedy těm, co disponují dvěma sty podpisy, vždycky muselo být minimálně padesát podpisů lidí, kteří mají místo trvalého pobytu v dotčeném území. Tak jsem to tam formuloval. Čili aby jak ta historická existující, tak i ta nově ad hoc vzniklá vždycky musely doložit minimálně padesát podpisů lidí s trvalým podpisem v dotčeném území. vím, že tady ministerstvo k tomu dalo negativní stanovisko. Opírá ho o judikaturu Soudního dvora EU, které stanovuje nevládní organizacím opět velmi volný mandát. Nelze pro stanovit podmínky, které mohou splnit pouze jiné fyzické nebo právnické osoby, jako je například podmínka bližšího či vzdálenějšího sousedství se zařízením nebo podmínka být tak či onak dotčen účinkem o provozování. No, to je přeci obrovsky silný mandát. Je možné, že takovýmto mandátem mohou být nadána občanská sdružení v zemích, kde takovéto řízení tradici, kde tyto postupy a i účast občanských sdružení a občanské společnosti své dané mantinely vymezené tradicemi, vymezené zvyky i určitou prostě slušností. Ale u nás bohužel se někdy stává, že občanská sdružení, dotčené organizace, ekologická sdružení, ekologičtí aktivisté zneužívají toto své právo dnes. Představme si, co se bude dít, když budou nadány takovýmto obrovským mandátem. vím, že moje prosba o podporu toho mého návrhu bude pro vás možná těžko zvažovatelná, když máte před sebou, nebo je zde negativní postoj ministerstva. Ale přesto si myslím, že bychom se mohli zkusit vzepřít těmto judikátům, vzepřít se tomuto mínění EU a říci: My přece u nás chceme, aby aspoň minimum lidí muselo být z toho dotčeného území. Aby ta DUHA musela aspoň padesát podpisů z toho místa, kde se záměr realizuje, získat. Tak proto vás o podporu těchto svých návrhů prosím. Takže to je otázka, s kterou jsem si dovolil zde vystoupit. Pan zpravodaj navrhuje určitou proceduru, ale k tomu se zatím vyjadřovat nechci a tímto si dovolím poděkovat vám za pozornost. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji. A nyní s faktickou pan poslanec Urban. Prosím, vaše dvě minuty. Poslanec Milan Urban Děkuji, paní místopředsedkyně. Kolegyně a kolegové. Prostřednictvím paní místopředsedkyně pane poslanče Zahradníku, pro je to velmi dobře představitelné, že podpořím vaše návrhy, o kterých jste tady mluvil, protože z mého pohledu máte absolutní pravdu. Myslím si, že pokud neprojdou návrhy D4, D12, D13 a B14, tak vystavujeme českou zemi velkému riziku zastavení rozvoje. Protože ten smrticí koktejl retroaktivity, to znamená, že všechny, již zahájené projekty budou posuzovány podle této novely, a zároveň vysoký mandát, oprávněnost podat ke každému takto již zahájenému projektu soudní žalobu - tak podle mého názoru v praxi to bude znamenat, že se to stane. Že všechny rozběhlé projekty budou zastaveny. To znamená nejenom ty, které jsou financovány z evropských peněz, ale projekty, které jsou financovány z českého rozpočtu. Tedy mluvíme tady o rozvoji země, posilování investic v rozpočtu atd. To se nestane, protože nebude možné peníze utratit. Průmysl, tedy privátní investice z mého pohledu budou rovněž ohroženy, ale budou ohroženy i velké projekty krajské a městské. Myslím si, že to riziko je příliš velké na to, abychom skutečně vystavili českou zemi stopce - červené z hlediska budoucího rozvoje. A tedy alespoň, abychom to o trochu zmírnili, velmi podporuji to, aby prošly pozměňovací návrhy, které to zjemňují. Tedy D4, D12, D13 a B14. Děkuji pěkně. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji za dodržení časového limitu a prosím k mikrofonu pana poslance Kudelu, s řádnou přihláškou. Připraví se pan poslanec Okleštěk. Prosím, máte slovo. Poslanec Petr Kudela Paní předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, přicházím ve věci pragmatické. Prosím o legislativně technickou úpravu svého pozměňovacího návrhu, který je veden v bodě I4, a to tak, že se za slova § 9a vkládají slova odstavec 4.

Download XMLDownload text